annaayaeos

Alla inlägg under januari 2014

Av Anna-Karin Malm - 28 januari 2014 20:04

ÄNTLIGEN har jag tagit mig för att skriva en sammanfattning om 2013 ... Men ni vet vad man säger ... bättre sent än aldrig ...   


Januari 

Månaden var kall och snöfylld, men trots det tränade vi på med såväl skogsarbete som lydnadsträning.  Jag satte upp mål för hundarna att uppnå 2013, men det viktigaste målet av allt var att jag verkligen, verkligen skulle ha roligt tillsammans med mina hundar & inte bara jaga resultat.      


Februari 

Ännu en vintrig månad kantad av snö & kyla genomleds. Trots de dåliga förutsättningarna tränade vi på i såväl skogen som på appellplanen, men jag längtade nog mer än någonsin efter våren …


Mars

Inte heller mars var någon speciellt spännande månad ur hundträningsperspektiv. Vintern höll Skåne i ett järngrepp …


     Jag fick av en slump nys om att Eos pappa Castor parat en tik utanför Laholm & bestämde mig för att åka & hälsa på där för att se vad det var för någon ”typ”.


April

Äntligen kom våren … Med våren kom även tävlingar & läger … Dock hade inte snön hunnit tina bort till den högreklass spårtävlingen jag anmält Eos till så den blev inställd … Appellen avverkades med Danni & han vann hela klabbet med 9,5 på söket & sammanlagt 269 poäng. Det kändes gött att stå där överst på prispallen med brukssheltien i famnen vill jag lova.


       

Vi åkte upp till Solhaga för sökläger & hade underbara dagar där med kalla nätter & soliga dagar. Mycket & bra skogsträning hann vi med också … Häääärligt.


   


Kullen efter Eos pappa föddes & jag föll ganska omgående för en av valparna, en blå tikvalp … Inget var dock säkert eller bestämt på något vis då uppfödaren skulle ha kvar en fodertik & hon ju så klart skulle välja först … Jag gjorde klart för henne att jag bara ville ha valp om hon inte tog den jag ville ha (utan att berätta vem jag fallit för) & väntade på hennes val …


Maj

Värmen kom precis lagom till min & Eos tävlingsdebut för våren. Vi tävlade i högreklass spår & var än en gång så nära, så nära att bli uppflyttade, men föll än en gång på målsnöret … Sammanlagt hade vi 486,75 poäng, men fattades 4,25 ynka poäng på lydnaden … Trots detta kände jag mig ändå duktigt nöjd med min älskade blådåre då vi hade ”den” känslan på planen även idag …

Jag hann med en träff med Eos bror Benny, var och tittade på valparna & blev mer övertygad om vem jag ville ha samt var och lyssnade på Eva Bodfäldt också under månaden.


         


Juni

Efter många om & men = min ångest, uppfödarens val av hund & veterinärbesiktning samt provtagning för att kolla så valparna var pelger huettfria blev jag så med valp … Liten, söt, blå flicka med tonvis med humör hämtade vi hem … Förutom valpgos hann vi med en hel del träning så klart. Det visade sig ganska omgående att lilla fröken Pi var en gudabenådad spårhund så det ägnade vi oss åt ganska mycket. Danni fick starta i lydnadsklass ett två gånger med andrapris som resultat. Han blandade ihop ställandet & läggandet & nollade ena gången på det ena & nästa på det andra.


       


Juli

Värmen satt som en smäck & jag fortsatte ha många, långa mysiga dagar i trädgården tillsammans med mina tre blådårar. Vi hade några syskonträffar & även Ayas uppfödare Solaiko kom ner en sväng & hälsade på. Då kom Mats som har Ayas bror & nu även Pis bror på besök så Solaiko fick möjlighet att träffa den gamle mannen (Ayas bror alltså). Många härliga tråningstillfällen fick vi också till, såväl på lydnadsplanen som i sök- & spårskogen. Tyvärr blev jag och Eos bortlottade från den spårtävling vi anmält till = inga sommartävlingar här inte …


          

Augusti

Värmen höll i sig & vi stack till Gotland för att fira semester. Givetvis var vovvarna med & Pi fick miljöträning de lux under en veckas tid … Kanon! Dock blev det ett litet träningsuppehåll, vilket ju iofs inte är helt fel … Detta försökte jag förmedla till vovvarna, men jag vet inte om de höll med mig precis. Jag var även på utställning med aussieflickorna & fick bekräftat att Pi inte är någon utställningsskönhet & att Eos inte kan mäta sig i grovlek med utställningsaussierna … Sist av tikvalparna blev Pi & Eos fick ett Very Good i bruksklass.


                   

September

Efter några veckor på jobbet fick jag en stressreaktion på grund av de aldrig sinande arbetsuppgifterna samt känslan av att aldrig räcka till & blev sjukskriven i drygt två veckor. Dessa veckor skulle jag bara ägna mig åt sånt jag mår bra av & följaktligen blev det en hel del tränat & promenerat med vovvarna. Jag påbörjade även en kurs med Pi som Pis uppfödare ordnat. Kursen bestod dels av träning tillsammans med de andra kursarna, dels av besök från olika instruktörer. Skoj & spännande värre. Det blev även dags för den årliga vaccineringen av Danni & Eos. Dessutom fick jag undersökt Eos lite extra då jag tyckte hon varit lite tröttare än normalt igen den sista tiden. Vi kom överens om att prova på en antibiotikakur för att se om det kunde vara det jag misstänkte, erlichia … Redan efter några dagars behandling mådde Eos bättre, så mest troligt var det det hennes trötthet berodde på. Detta i sin tur medförde att vi inte kunde tävla under större delen av hösten … piss också …


Oktober

I år fick vi möjlighet att hyra boulehallen i Åstorp en gång i veckan under vinterhalvåret vilket känns heeeelt underbart nu när mörker, regn & blåst kantas av leriga appellplaner ... Även Pis uppfödare Cristina hänger på dessa kvällar så nu var det ett faktum att vi tränade ihop med jämna mellanrum. Dessutom träffades vi lite utöver det, såväl för lydnadsträning som skogsarbete och andra spännande äventyr. En liten lydnadstävling med Danni fick jag till vilket resulterade i ännu ett andrapris, denna gång dock väldigt nära ett förstapris. Boven i dramat blev apportbocken med den gigantiskt tjocka pinnen … Denna vägrade Danni ta vilket resulterade i en fet nolla i protokollet. Vi hann även med att vara lite aussiesociala & var på Bjuvs BK på en så kallad mentaldag. Tyvärr blev jag aningen besviken på arrangemanget då jag inte tyckte det gav speciellt mycket, men man tycker ju olika förstås …


     

         

November

Livet gick på sin gilla gång & vi tränade på, mina blådårar och jag … Efter att ha blivit bortlottad från ytterligare två tävlingar med Eos, en i spår & en i sök fick jag ett infall av total sinnesförvirring och anmälde, inte bara Danni till lydnadstävling, utan även Eos till trean i början av december ... Eeeeh HUR i hela fridens namn tänkte jag där? Nåja, det var bara till att bita ihop & träna på. Följaktligen fick lydnadsträningen prio ett under några veckor för att i bästa fall få Eos till att få ihop alla momenten som ingår i trean. Jag & Eos blev även introducerade i simträningens ädla konst av Pis uppfödare Crissi & jag tänkte mig att vi ska göra denna aktivitet med jämna mellanrum under vinterhalvåret med Eos nu på ålderns höst.


   


December

Månaden inleddes med lydnadstävling i stormbyar. Dock var det barmark så man får väl vara glad för det lilla kan jag tycka … ”L” Trean var först ut så Eos fick börja. Hon var inte alls störd av vädret & presterade sååååå bra … Endast ett ynka poäng från ett förstapris fick vi ihop med poäng på samtliga moment. Vi vann även gruppen med ganska många poäng till godo, men viktigast av allt … Vi hade DEN känslan genom hela programmet vilket även premierades av domaren som gav en tia på helheten. Trots de många tävlingar vi har avverkat under åren tycker hon det är precis lika roligt nu som då … Jag bara älskar denna gamla, envisa, egensinniga blådåren av hela mitt hjärta!!! Danni, som ju är så liten att han nästan flyger bort när det blåser mycket, var dock duktigt störd av vädret. Han fick nolla på såväl ställandet som apporteringen, men dock 9,5 på helheten trots att han hade uppenbarliga svårigheter att hålla rätt fokus.


I början av december kom det lite snö så vi gav oss snabbt, snabbt av ut i trädgården för den obligatoriska julfototagningen, dock blåste det även denna dag vilket i kombination med stora luvor & hundar som hade svårt att sitta helt stilla resulterad i något dålig kvalitet på fotona … ”L”


Resten av månaden blev lyckligtvis snöfri så vi kunde fortsätta träna på i sök- & spårskogen utan större svårigheter. Vi tränade även inomhus i såväl boulehallen som på Halmstad hundarena. Lite raketträning fick jag till med jämna mellanrum för att förbereda Pi inför nyårsafton. På juldagen fick jag syn på en annons på blocket på en av min mammas hundar som nu skulle säljas, en 11,5 år gammal tik skulle de ha 1000 kronor för. Det tycker jag säger allt om vad för sorts människor som tagit mammas hundar. Givetvis tog jag kontakt & sa att jag kunde köpa henne, men se det fick jag inte. Såååå jag la ut förfrågan till vänner & bekanta om de visste nån som kunde tänka sig att ta hand om hunden & som tur var fick jag napp. Efter många turer hit & dit fick de på nåder lov att köpa hunden för 1000 kronor plus 100 kronor för mat. Jag träffade de som köpt henne & fick samtidigt krama om lilla fina Ditte innan de for hemåt med henne. Hon var mycket mager & såg ganska avtrubbad ut, men verkade annars vara omskött med ren & knutfri päls. 


 

Efter nån vecka åkte de till veterinären för en genomgång och fick konstaterat att Ditte hade fullt av brutna tänder som hon hade ont av samt två knutor i juverna. Tänderna opererades ut så får vi se vad som händer med knutorna i juverna. Det värsta med denna historien är att Hon redan när mamma gått bort hade en tand hon hade ont av & de som tagit henne försökte pressa mig på pengar för att åtgärda detta, men jag ville ju ha ut hunden & sa att om jag får hunden åtgärdar jag det annars var det deras uppgift. Jag menar, man kan ju inte stjäla en hund & sen begära att den man stulit den ifrån ska betala veterinärvården för hunden … Jag fick även bevisat än en gång att tanterna ljuger om vad som hänt då de sagt sig inte kunna skriva över Ditte på den tjej som haft henne dessa åren då det ju var mammas hund & mamma var borta. Trots det har de, ett år senare, visat upp ett dokument på att Ditte (och de andra hundarna) som mamma ska ha skrivit under på att hundarna skrivits över på tanterna innan mammas död … MYCKET märkligt …

       

Sammanfattning av året – Det viktigaste målet jag hade var att ha skoj med mina hundar & ha DEN känslan vid träning & tävling, det lyckades jag hålla. Annars var det mycket som inte blev som jag tänkt. Bland annat detta förbenade bortlottandet av tävlingar för Eos del & så det jag inte alls tänkte mig, ännu en hund på halsen. Tro nu inte för att ögonblick att jag ångrar att jag köpte Pi näädå, men det var ju liksom inte riktigt planerat så … ”L” Jag har fått några nya vänner under året & även mer eller mindre avslutat någon kontakt. Jag har bestämt mig för att göra sånt jag mår bra av, umgås med dem jag blir glad över att vara med & inte stressa livet av mig för att göra folk nöjda & glada utan se om mitt eget hus i första hand. Detta känns extra viktigt då jag åkt berg & dalbana i känslornas värld under året & även känt mig hopplöst misslyckad mellan varven. 2014 års mantra för min del blir alltså; Gör det du mår bra av, ha roligt med din familj, dina hundar & dina vänner. Låt ingen sätta sig på dig utan tro på din egen förmåga & framför allt, stå för den du är & det du tycker & tänker samt våga säga det även om det ibland är obekvämt.  

Ha ett underbart fint 2014 allihopa ...   

Av Anna-Karin Malm - 27 januari 2014 09:30

Idag har det snöat i princip heeela dagen ... jippie ... eh not ...    Jag vill verkligen inte ha en massa mer snö nu, jag vill ha vår ... Som om inte snön ska vara nog tror jag knappt jag har sett solen på hur länge som helst ... Vi har liksom fastnat i ett dystert, grått snölandskap ... suck.


Hur som haver så har vi ju några små ljusglimtar att se fram emot då & då ... En av dessa ljusglimtar är måndagskvällarna i boulehallen ... Ännu en kväll har jag förundrats över hur varmt & skönt det är att träna där inne ... heeeelt underbart!!!


Dagen till ära fick lilla Pi börja träna ... Hon kändes något mer (ganska mycket faktiskt) fokuserad idag än igår & i fredags & jag börjar fundera på om det kan bero på att vi mestadels har tränat inomhus nu i vinter så att hon blir störd av allt som händer runt omkring när man tränar ute ... Nåja, det går väl isf över ganska snabbt när vi börjar träna mer frekvent utomhus igen kan jag tänka mig. Vi hade hyfsat fina frittföljövningar idag, dock sätter hon sig för tillfället en aning snett & lite långt ifrån mig vid halterna, så det får vi jobba lite på. Vi tränade även på lägganden & ställanden under bakåtmarsch & det börjar hon fatta riktigt fint nu. Uppsättanden från ligg gjorde hon världens skutt & lättade med alla fyra benen innan hon landade i sitt sitt ... "L" Vi tränade på ettans apport = fint förutom att hon reser sig när jag tar apporten samt vanlig apportering som hon ju kunde såååå fint ett tag ... Här är ingångarna som bortblåsta igen så det blir till att backa bandet & träna på annat vis igen ... Idag körde jag en del med att kasta apport åt ena hållet & sen åt andra hållet när hon var på väg mot mig varvat med att dra fram kampleksaken när hon närmade sig mig för att få det mer intressant att komma nära mig samt passera mig i full fart ... Vi tränade även på lite ingångar med hjälp av lådan samt några trampaövningar innan jag märkte att hon tog helt slut i sin hjärna ...


Sen fick Eos komma in & träna lite. Idag fokuserade jag på detaljer i fria följet samt rutan (kanonfart med en dosa godis planterad inne i rutan utan hennes vetskap), vittringen (gick finemang idag igen), fjärren (lite slarvig med några skiften samt tjuvstartade på något) & krypet (gick såååå bra). En inkallning med ställande samt metallapportering fick vi oxå till.


Sist ut var min fina Danniplutt. MEd honom körde jag en del linförighet som gick finemang förutom att han satte sig snett i någon högerhalt samt genomgående i vänsterhalterna. Ställande & läggande under marsch gick kanon idag, förvisso la jag en dosa med en godbit vid sidan om vår tänkta väg vid ställandet, men ändå. Apportering, idag med lånad apport gick fint, både ettans & den vanliga. Inkallning, kryp, hopp-sitt (som idag gick som vanligt igen) & några rutskick hann vi oxå med innan jag inte orkade koncentrera mig mer ... "L". 

Av Anna-Karin Malm - 26 januari 2014 09:15

Då vi inte hade mark till spårträning i helgen bestämde jag mig för att åka & träna lite lydnad istället. Valet av plats blev Ängelholms BK, allt för att få omväxling ... & så kan man ju ta en tur i hembygdsparken efteråt vilket mina knasiga vovvar tycker är sååååå skoj ... "L"


Idag fick Danni börja träna. Fokus på dagens träning för hans del var lydnadsklass 1 då vi ju anmält till en sådan tävling den 8 februari ... Danni var på hugget som vanligt & gjorde det mesta precis som han skulle. Dock råkade vi ut för att tråkigt missöde mot slutet av vårt träningspass ... Danni sprang & lekte med sin älskade kaninkampis när han fick se ett par komma gående utanför staketet ... sååå han bjäbbade till några gånger & sprang ett par skutt mot staketet ... Han var dock aldrig helt nära ... Då, helt plötsligt vänder sig mannen i sällskapet sig mot staketet & börjar gorma nåt, luta sig över staketet med armarna utfällda & sparka i staketet ... Danni blev skiträdd & gjorde världens utfall mot staketet ... Jag brukar sällan skälla på folk, men nu blev jag förbannad & skrek och frågade vad han gjorde samt sa nåt i stil med att han var dum i huvudet ... Då svarar gubben att det inte var nån fara för "hon" (Danni) bara lekte .... eeeeeh nä inte precis ... Jag sa några väl valda ord till innan gubben & hans sällskap gav sig av. Behöver jag säga att resten av träningen för Dannis del var förstörd sen? Ja iaf det vi gjorde i närheten av staketet, han höll bara koll på allt som rörde sig där utanför. T.ex fick jag inte honom till att hoppa tillbaka till mig vid hopp-sitt ... han ville knappt heller sätta sig, utan tittade bara ängsligt mot staketet ... stackars lille Danni ...


Sen fick Pi komma ut ... Jag vet inte om hon var extra galen & okoncentrerad eller om hon kände av det som hänt med Danni innan både på mitt sätt att agera & lukter på planen, men hon var i princip omöjlig att göra nåt med som innefattade lite mer fokus ... Suck ... Hon sprang oxå fram till staketet vid två tillfällen & skällde på folk som kom förbi. Mot slutet av passet som mestadels bestod av lek med olika leksaker för att få henne mer fokuserad på mig & det vi skulle göra började hon dock få lite bättre fokus ...


Sist ut var Eos ... Att hon tränas sist brukar för det mesta betyda att hon är överladdad & inte riktigt klarar att tänka på vad jag ger för kommandon samt att hon kan låta en aning mellan varven ... Förvisso blev det några pip i fria följet, men annars gjorde hon såååå bra ifrån sig att jag fick ståpäls mellan varven. Det vi gjorde var en kedja av högreklassmomenten ... Förvisso utan kommendering & med bara de två framåtsändandebenen som grupp ... Meeeen hon hade en såååå härlig attityd & var så noggrann igenom alla momenten ... Dessutom visade hon än en gång på sin underbara egenskap av att tagga mer ju längre belöningen hölls inne ... Jag bara älskar denna hunden ...   


Efter att vi tränat klart körde vi bort till Hembygdsparken & gick en sväng såväl i Pytteskogen som bland alla djuren tillsammans med Ingela & hennes colliepojkar. Det var mycket uppskattat "L"

Av Anna-Karin Malm - 24 januari 2014 19:53

Nu var det minsann evigheter sen jag tränat lydnad utomhus & hade jag haft tid & ork idag hade det fått vänta ännu ett tag vill jag lova ... Med en decimeter snö & 3-4 grader kallt kändes det inte allt för lockande att bege sig till klubben & ranta rundor ... Meeeen jag bet i det sura äpplet & åkte dit iaf ... Jag började med en liten promenad & gick sen ut på planen med alla tre för att bränna av ett skott med apportkastaren. Inte en blinkning från lilla Pi idag ... gött!!! Kan förresten nämna att jag provade att bränna av en raket i mörkret på morgonpromenaden idag & Pi hoppade först till ordentligt av överraskningen när hon såg ljusskenet ... men sen blev hon bara gasad = aningen osäker, men iaf inte speciellt påverkad. Vovvarna fick lite godis samt fick busa en sväng medan jag plockade fram gubbarna till framåtsändandet innan Danni & Pi fick sätta sig i bilen.


Eos fick alltså börja även idag ... Denna gamla damen som jag alltid berömt så för hennes förmåga att kunna koncentrera sig var väldigt okoncentrerad idag må jag säga ... Vi körde lite fritt följ, inkallning med ställande - som gick finemang frånsett att hon stod upp när jag vände mig om efter att ha gått ut sträckan, dock är hon ju lätt att dirigera på långt avstånd, framåtsändande med MYCKET drag framåt där jag valde att klicka henne vid önskad brytpunkt på första sträckan & sen låta henne gå sakta därifrån. Andra sträckan bröt hon av till trav, höll travet, men gick mot slutet ner i passgång = bra!!! Vi tränade även på läggande under marsch, kryp & vittringspaportering som gick riktigt kasst idag ... det såg ut som att hon inte hade en aning om att hon skulle leta bland pinnarna, hon sprang bara förbi dem & luktade & snusade & åt kaninbajs ... sen tog hon fel pinne ... suck ... När jag sen gjorde om det gick det bra första gången, men andra gången var hon oxå helt oförstående först så jag fick skicka om henne ... Ibland blir jag orolig för henne när hon gör så ... Vi avslutade med att köra ännu ett framåtsändande som gick riktigt, riktigt fint!!!


Nästa man till rakning var Pi ... & jisses vad hon hade svårt att hålla ihop ... jag vet iofs att det var så när vi tränade utomhus förra gången oxå & det gått ett tag sen hon tränat lydnad utomhus så det är väl bara att bita ihop & tänka att det går över ... så småningom ... i bästa fall ... "L" Vi tränade hur som haver på fritt följ, ställanden under bakåtmarsch som hon ville utveckla till läggande under marsch vilket jag inte köpte ... "L" vi tränade sen även på lägganden så klart samt apporteringsövningar, target, lådan & söka upp fällen & placera sig på den. En liten stunds lek med två apportbockar hanns oxå med innan hon fick sätta sig i bilen igen ...


Sist ut var då Danni ... han, min bruksshelite som går från klarhet till klarhet & idag var såååå himla duktig på i stort sett allt jag gjorde med honom. Vi började med linförighet ... förutom att han satte si gi flera vänstersvängar gick det finemang, inkallning, ställande & läggande under marsch, apporteringar, kryp & så framförgående, framåtsändandeövningar som han bara gjorde såååå bra ... min fina påg!!!

Av Anna-Karin Malm - 20 januari 2014 19:30

Sååå nu känns det som att vintern kommit för att stanna ett tag här nere i Skåne oxå ... Trist, trist med snö & kyla, men skönt att slippa all lera & skit ... Nåja, bara att bita ihop & vara glad över att vi iaf har inomhusträning en gång i veckan ... Det var stort manfall på dagens träning = vi var endast fyra av nio som kom ... trist när folk får förhinder, men så är det ju ibland.


Eos fick börja av mina vovvar idag vilket hon verkade glad över. Vi tränade på med de moment som ingår i högre klass & trean & nötte lite extra på rutan, fjärren & krypet. Dagens metallapportering funkade inte alls bra ... första försöket travade hon in på & fick ingen annan belöning än klapp & kli för det & då blev hon sur som bara den ... såååå sen tyckte hon att jag kunde ta den j-la apporten själv. Som tur var så fanns det lite andra ljusglimtar - bra fart & målmedvetenhet till rutan, fin fjärr & fint kryp t.ex


Sen fick Danni komma ut & även idag glänste han ... han är verkligen inne i en flow just nu & det känns som att han har världens bästa självförtroende & gör allt med högsta fart ... Såååå jag tänkte att då kanske det kan vara dags att försöka lära in inkallning med ställande ... Sååå jag la en dosa med en godis på mellan honom & mig & kallade in ... han tyckte det var himla mysko & sprang i en båge för att inte råka ta godiset, jag hade ju kallat & då ska manju inte stanna & ta godis ... andra gången gick han bara några tveksamma steg innan hanstannade & såg olycklig ut ... Får nog försöka med en annan strategi för att lära in detta moment känner jag ... "L"


Till sist fick då lilla fröken Pi komma ut & träna lite ... hon är verkligen uppe i det blå just nu så jag tippar på att ett löp inte är helt långt borta. Hon som brukar vara så bra på att koncentrera sig var väldigt okoncentrerad ikväll ... men, men det är ju så i perioder med de där vovvarna när de växer upp ... Vi fick i alla fall tränat på de moment som vi börjat lära in & sen fick hon vara med & mingla lite samt leka en stund med syrran Plupp & aussiepojken Jacko innan hon fick sitta i bilen en stund igen.


När vi tränat klart fick vovvarna vars två figgar gömda inne i hallen ... ååååh vad de älskar den övningen ... Eos var helt galen & skällde på vittringen men hade inte helt klart för sig var figgen var utan skällde t.ex med ryggen mot den ena figgen & en halvmeter ifrån den andra ... men, men hon hittade dem & hon markerade finfint ... Danni var oxå helt tokig & hittade sina figgar han oxå. Pi fick en megasvår figge som låg innanför luckan till köket med endast huvudet ute i lokalen, uppe på disken ... Hon fick jobba länge för att hitta denna figgen, men det var såååå skoj att se hur hon kämpade på trots att det var så svårt ...

Av Anna-Karin Malm - 18 januari 2014 19:15

Då det snöat som bara den nu nåt dygn & det ligger den dryg decimeter nysnö i skogen bestämde jag mig för att omvandla den tänkta spårträningen till uppletandeträning. Resten av gänget tänkte likadant så vi började med att gå en härlig, gemensam promenad med vovvarna för att låta dem busa av sig tillsammans. Alla skötte sig utmärkt & Pi fick tillfälle att träna på att skapa nya relationer då det var ett par, för henne, nya hundar med ... Häääärligt!!!


Väl tillbaka snitslade samt vallade vi av en uppletanderuta som blev aningen längre än normalt då vi så gärna ville ha med en byggd koja med en presenning över i rutan ... skoj, skoj!!!


Eos fick börja av mina vovvar & fick idag sex föremål ... Hon jobbade på finemangbra & hade även hyfsat fina avlämnanden. Endast nåt litet omtag vid nåt tillfälle. Danni fick sex föremål även han & han skötte sig oxå finfint. Han jobbade & kämpade & letade som bara den & hittade efter många om & men alla sex prylarna. Hans avlämnanden har blivit riktigt fina nu, men det återstår att ta föremålet från honom då han nu bara får droppa det & ta godiset som ligger vid mina fötter efter jag klickat. Såååå jag provade attt a ett av föremålen & det fixade han galant. Pi fick tre föremål utlagda på cirka 35 meters djup. Hon jobbade på bra även hon, men hade något svårt att hitta föremålen ... dock hade hon inga svårigheter att ta sig ut på djupet = lägg prylarna längre ut nästa gång ... När hon hittat ett föremål sätter hon av i hundranittio in mot mig då hon vet att det blir lek med annat föremål hos mig ...

Av Anna-Karin Malm - 15 januari 2014 20:52

Dagens sökträning avhölls i snö ... dock bara precis så det täckte marken, men det fick ändå hundarna så där lite extra tokiga.


Idag fick Danni köra först av alla & till honom hade jag beställt fyra figgar ute på djupet & stighållaren skulle veta var de låg ... Eftersom det blåste i princip 0 m/s så var det inte lättsökt alls idag vilket resulterade i några extra tomslag för den lille herren ... dessutom "råkade" han söka av hela rutan vid ett par tillfällen (mycket spring & lite hjärna), men vad gör väl det? Bättre än att han inte vill gå ut tycker jag. När han väl hittade figgarna skällde han sååå fint & han gav som sagt inte upp för ögonblicket av en sekund så sammantaget är jag såååååå nöjd med min lille gosse även idag!!!


Sen fick Eos & Pi komma ut & köra samma koncept som förra tisdagen ... De sprang tillsammans & fick sammanlagt fyra figgar de oxå ... Jag skulle försöka ägna mig åt omvänt lockande, men kände att jag inte riktigt behövde det då Pis farande mellan Eos hos figgen & mig på väg ut var störning nog för att få Eos att bita i skallet & hänga kvar hos figgen. Endast på en figge cirkulerade hon en aning, men det var bakom en rotvälta så då ville hon kunna se vad som hände mellan mig & Pi kan jag tänka mig. Det märks förresten redan att Pi tar mina planer på att göra henne till en rullehund nån gång i framtiden på största allvar då hon ju redan springer tillbaka till mig när hon hittat figgen ... "L"


Efter sökträningen la jag upp en uppletanderuta i sökrutan & körde uppletande med alla tre ... Pi fick börja & var oxå med & la ut sina prylar. Fyra prylar la vi ut & sen skickade jag henne. Hon jobbade på finemang tills hon hittat tre prylar, men sen blev det väldigt mycket spring & lite hjärna så vi fick gå på jakt efter sista prylen tillsammans. Till slut hittade hon den dock. Sen fick Eos komma ut & HON hade stora svårigheter att släppa tankarna på att vi faktiskt var i en sökruta ... Såååå hon drog hela sökrutan minst tre gånger innan hon till slut hittade en pryl. Sen plockade hon raskt in två till innan hon började leta folk igen ... Sista prylen fick jag i princip peka på för att hon skulle hitta ... trött hund med mycket förväntan? Det positiva var att hon inte hade nån tendens att ge upp springandet & letandet samt att hon i princip inte hade något tugg alls på väg in med prylarna. Danni fick oxå komma ut & leta prylar. Samma fyra prylar lades ut, aningen lättare än till Eos ... Samtliga fyra prylar hittades plättlätt av denne lille herr blå ... "imponerad". Finfina avlämnanden hade han oxå, dock med hjälp av en dosa med en godbit på vid mina fötter, men ändå ... Go Danni go ...


Efter fika & genomgång hann vi med en promenad tillsammans med Maria & Jane innan det var dags att bege sig hemåt mot kvällningen till ... 

Av Anna-Karin Malm - 13 januari 2014 20:30

Dagens väder var aaaaaningen kylslaget med runt 8 minusgrader på morgonkvisten samt snöfall på eftermiddagen & kvällen ... Såååå det kändes alldeles extra nice att ha en  varm inomhuslokal att åka & träna i just idag ... Vi hade lite bortfall så på vårt pass var vi bara två stycken = gott om tid att hinna med alla tre vovvarna ...


Dagen till ära fick Eos börja träna & det visade sig vara ett lyckokast för hennes del ... såååå koncentrerad & duktig var hon idag ... häääärligt ... Jag tror att hon känner av konkurrensen ordentligt nu & verkligen taggar i bilen när hon får vänta så hon får nog träna först lite oftare numera. Vi tränade idag på fritt följ, rutan, kryp (som var riktigt kanon), sättande under marsch (som första två gångerna missförstods så hon ställde sig istället), inkallning med ställande (kanonkalas), fjärrdirigering (fint), vittringsapportering (en bra & en felaktig, men med hyfsat fina tillbakagångar med endast liiiite tugg), saktagående samt framåtsändande (för kort, ja, men bra), hopp-sitt (bra) och metallapportering (trav in annars bra).


Sen fick Pi komma ut & träna lite ... Idag försökte vi träna lite mer på de där osedvanligt tråkiga sakerna som ligga stilla & sitta kvar ... Inte riktigt min grej egentligen, men det måste ju tränas på det med. Vi började även träna att gå & lägga sig på en fäll för att kanske, kanske nån gång i framtiden kunna använda detta istället för uppbindning vid behov. Fritt följövningar, läggande, ställande under bakåtmarsch samt apporteringar tränade vi oxå ... ettans apportering är riktigt snygg nu förutom att hon ställer sig upp när jag tagit apporten från henne. Vi provade även att använda en skål med en godbit i & skicka till rutan samt att ha för att träna uthopp på hoppet.


Sist ut, som så ofta, var Danni ... han, den där hunden som jag aldrig skulle träna med men som glänser värre än ett helt gäng diamanter när vi tränar ihop, han & jag ...   Idag var han verkligen outstanding & det kändes som att allt bara klaffade ... Vi tränade på linförighet, framförgående, inkallning, apportering (både ettans & vanlig), ställande & läggande under marsch, kryp, hopp-sitt & rutan (som blivit nåt av det roligaste lille Danni vet). Vad vi än tog oss an var han glad som en speleman & hos denne lille mannen finns det bara två lägen, stilla eller full fart!!!

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards