annaayaeos

Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

Snöträning samt hembygdsparksbesök ...

Av Anna-Karin Malm - 26 januari 2014 09:15

Då vi inte hade mark till spårträning i helgen bestämde jag mig för att åka & träna lite lydnad istället. Valet av plats blev Ängelholms BK, allt för att få omväxling ... & så kan man ju ta en tur i hembygdsparken efteråt vilket mina knasiga vovvar tycker är sååååå skoj ... "L"


Idag fick Danni börja träna. Fokus på dagens träning för hans del var lydnadsklass 1 då vi ju anmält till en sådan tävling den 8 februari ... Danni var på hugget som vanligt & gjorde det mesta precis som han skulle. Dock råkade vi ut för att tråkigt missöde mot slutet av vårt träningspass ... Danni sprang & lekte med sin älskade kaninkampis när han fick se ett par komma gående utanför staketet ... sååå han bjäbbade till några gånger & sprang ett par skutt mot staketet ... Han var dock aldrig helt nära ... Då, helt plötsligt vänder sig mannen i sällskapet sig mot staketet & börjar gorma nåt, luta sig över staketet med armarna utfällda & sparka i staketet ... Danni blev skiträdd & gjorde världens utfall mot staketet ... Jag brukar sällan skälla på folk, men nu blev jag förbannad & skrek och frågade vad han gjorde samt sa nåt i stil med att han var dum i huvudet ... Då svarar gubben att det inte var nån fara för "hon" (Danni) bara lekte .... eeeeeh nä inte precis ... Jag sa några väl valda ord till innan gubben & hans sällskap gav sig av. Behöver jag säga att resten av träningen för Dannis del var förstörd sen? Ja iaf det vi gjorde i närheten av staketet, han höll bara koll på allt som rörde sig där utanför. T.ex fick jag inte honom till att hoppa tillbaka till mig vid hopp-sitt ... han ville knappt heller sätta sig, utan tittade bara ängsligt mot staketet ... stackars lille Danni ...


Sen fick Pi komma ut ... Jag vet inte om hon var extra galen & okoncentrerad eller om hon kände av det som hänt med Danni innan både på mitt sätt att agera & lukter på planen, men hon var i princip omöjlig att göra nåt med som innefattade lite mer fokus ... Suck ... Hon sprang oxå fram till staketet vid två tillfällen & skällde på folk som kom förbi. Mot slutet av passet som mestadels bestod av lek med olika leksaker för att få henne mer fokuserad på mig & det vi skulle göra började hon dock få lite bättre fokus ...


Sist ut var Eos ... Att hon tränas sist brukar för det mesta betyda att hon är överladdad & inte riktigt klarar att tänka på vad jag ger för kommandon samt att hon kan låta en aning mellan varven ... Förvisso blev det några pip i fria följet, men annars gjorde hon såååå bra ifrån sig att jag fick ståpäls mellan varven. Det vi gjorde var en kedja av högreklassmomenten ... Förvisso utan kommendering & med bara de två framåtsändandebenen som grupp ... Meeeen hon hade en såååå härlig attityd & var så noggrann igenom alla momenten ... Dessutom visade hon än en gång på sin underbara egenskap av att tagga mer ju längre belöningen hölls inne ... Jag bara älskar denna hunden ...   


Efter att vi tränat klart körde vi bort till Hembygdsparken & gick en sväng såväl i Pytteskogen som bland alla djuren tillsammans med Ingela & hennes colliepojkar. Det var mycket uppskattat "L"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards