annaayaeos

Alla inlägg den 10 januari 2014

Av Anna-Karin Malm - 10 januari 2014 17:00

Dagar som denna är jag extra tacksam över att man iaf kan träna lydnad inomhus i uppvärmda & bra belysta lokaler ... Heeeelt underbart är det att gå in i en varm & torr hall & riva av ett träningspass istället för att klafsa rundor på en vattenmättad appellplan i kyla & snålblåst ...


Hur som haver så fick Pi börja träna idag & det märktes tydligt att hon var störd äver att det var främmande hundar i hallen ... Ändå var det inte mycket andra hundar när vi körde, men det lilla räckte för att hon skulle tappa fokus. Det som ändå gjorde mig glad var att hon inte en enda gång avvek från mig eller träningen för att rusa bort till någon annan ... det går framåt, men ack så långsamt ... "L" Pi & jag tränade lite fritt följ med blandat resultat. När hon kunde hålla fokus var det riktigt trevligt, men så tappade hon & glodde på det som hände runt henne & det blev ju så klart mindre bra. Vi tränade även på att ligga stilla en lite längre stund vilket verkligen var svårt för fröken hoppetossa så det måste jag verkligen lägga energi & tid på nu ... det är ju bara så trist ... suck!!! Dagens apportering enligt ettan gick finemang, ut & full fart in på vanlig apportering, men inte riktigt viljan att sätta sig vid min sida idag ... dock släppte hon inte apporten utan den håller hon i ett hårt grepp. Jag tror att vi får börja träna lite mer med att jag inte tar apporten från henne utan att vi bytar antingen genom att jag slänger godis eller leksak så hon släpper helt själv så löser sig det nog. Ställande under bakåtmarsch unkade idag bitvis bra, bitvis sämre. Jag provade att istället för godis ha leksak & det gjorde hennes ställanden mer distinkta de gånger hon stannade, men frekvensen på ställandena blev mindre ... Läggande vid sidan - check, läggande under bakåtmarsch behövs tränas mer på ... Jag fick hjälp med budföringsövningar av Cristina & det märktes att vi inte kört dem på ett tag nu så det blev ganska mycket hjälp mellan varven. Jag tog hjälp av en tjej som var & kollade på med tandvisningsövningar med Pi & det gick finemang trots att hon var helt ny för Pi ... inget studsande eller tendens att vilja "nypa i näsan" ... gött!!! Vi passade även på att träna lite hopp samt hade några lekövningar med apporten inblandad innan vi avslutade dagens pass ...


Sen fick Eos komma in & vid detta laget hade det tillkommit betydligt fler människor & hundar i hallen ... Det är dock inget som stör Eos nämnvärt ... Enda problemet med så mycket folk var att det var svårt att få till de "långa" momenten, som full sträcka till rutan & inkallning ... Eos var en aning pipig av förväntan i början av passet, men lugnade sig efter en liten stund. Med henne tränade jag på rutan, med synlig godisdosa i för att öka farten, fritt följ, kryp, fjärrdirigering, hopp-apport samt hopp-sitt, saktagåenden till saktatargeten samt håll-vittringspinne-fint-i-munnen-utan-att-tugga-övningar som gick si sådär ... Jag tror i ärlighetens namn att det enda jag kan göra för att få bort en del av tugget på vittringen är att hålla fram handen när hon är på väg mot mig ... det har ju hjälpt i uppletandet ... men, men vi får väl se ...


Sist ut var Danni & nu var det verkligen crowdy i hallen ... Danni var märkbart störd, framför allt av en stor rottweilerhane som morrade & lekte med sin ägare samt en stor, vit dogg av något slag ... Inte för att de brydde sig om honom, men det lät när de blev belönade & var stora & otäcka ... Trots det blev Danni mer & mer fokuserad & gick till slut riktigt bra. Med honom tränade jag fritt följ, lägganden & ställanden under marsch, inkallning, kryp, apportering - både ettans & vanlig & framförgående.


Innan vi for hemåt fick Eos simma i hundsimmet en stund ... idag fick hon simma 3 gånger 3 minuter (cirka) sammanlagt 9,5 minuter vilket hon fixade galant ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards