annaayaeos

Alla inlägg den 11 januari 2014

Av Anna-Karin Malm - 11 januari 2014 17:36

Dagen bjöd inte på speciellt smickrande väder, men är man hundfantast så är man ... Såååå det var bara att packa på sig & ge sig ut i den regniga spårskogen en sväng iaf ... Vi var riktigt många som skulle spåra idag, så jag bestämde raskt att Danni skulle få uppletande istället för spår. Eos fick ett riktigt busigt spår där jag & Mona gick & möttes i spåret, vi gick samma sträcka men åt vars ett håll en bit samt korsade varandras spår ännu vars en gång ... Spännande, spännande ... Pi fick ett spår som Mona la idag ...


Efter att ha lagt ut spåren & knatat tillbaka till bilarna tog vi Eos & Essa & gick bort till deras busspår. Vi släppte på ungefär samtidigt (starterna var långt bort från varandra för att de skulle ha en rimlig chans att fästa på rätt spår innan svårigheterna dök upp). Eos upptag var kanon ... några meter i bakspår, vände själv & sen startade hon dammsugaren ... "L" De två första apporterna låg i låga granar, så som jag vet att hon kan ha svårt att hitta apporter, men hon fixade det galant. Sen hade Mona korsat vårt spår ungefär vid en vinkel & där följde Eos hennes spår en fyra-fem meter innan hon kom på att det inte var rätt & gick uppåt & tog vårt spår igen. Den sträckan där vi hade mötts när vi la ut spåren möttes vi på igen nu med hundarna framför oss ... Ingen av hundarna brydde sig om den andra hunden men Eos höll sig cirka två meter från spårkärnan på den sträckan, förmodligen för att kunna bena upp dofterna & försäkra sig om att hon verkligen följde rätt spår. Mona hade tappat en av sina hittade apporter här, Eos gick fram till den & luktade på den, men valde sen bort den då den ju inte tillhörde vårt spår. Sen spårade vi på en stund utan inblandning av deras spår, men så var det dags igen att korsa deras spår & denna gången lurades Eos inte alls med i deras spår utan gick över det som ingenting. Väl i mål hade Eos hittat samtliga apporter & var nöjd & glad ... Vilken spårhund jag har ... sååååå skoj det var att testa deras gränser, detta ska vi göra fler gånger minsann.


Sen fick Pi spåra sitt spår. Ett spår på cirka 400 meter med två pinnar samt tre leksaker i ... Under pinnarna låg det en torrfodersbit. Pi spårade oxå kanonkalas & stannade till vid pinnarna samt tog upp dem & kom till mig när jag satte mig på knä. Leksakerna tog hon så klart oxå, men Mona tyckte jag var för snabb på att agera vid dem, jag ska prova att vänta ut dem precis som jag gör med pinnarna & visst är det sant att det är det allra bästa ... Tack, Mona!!! Allt som allt är jag nöjd med hennes prestation iaf.


Till sist fick Danni komma ut & köra uppletande ... En ruta var avvallad & uppmärkt & i den la jag ut fyra prylar, en i vardera bakre hörn samt två nånstans mitt i ... Den ena låg klurigt till rent vindmässigt & den andra satt på en trädstam invid en rotvälta ... "L" Danni bara älskar att köra uppletande vill jag lova. Han började med att ta de två föremålen i hörnen. Bra ingångar hade han, dock med hjälp av en godisbit på en dosa vid mina fötter, men ändå. Sen hittade han den lille grodan som jag satt på trädstammen. Till sist hittade han den andra, klurigt gömda som han haft vittring på & verkligen fått jobba med för att kunna lokalisera. Han var såååå duktig som inte gav upp eller gick ner sig trots att han fick jobba så hårt tycker jag ... Bästaste Danni Boysen!!!


Innan vi for hemåt gick vi en liten våt promenad med vovvarna, Mona, Ingela & jag ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards