annaayaeos

Direktlänk till inlägg 24 januari 2014

Lydnadsträning i snön ...

Av Anna-Karin Malm - 24 januari 2014 19:53

Nu var det minsann evigheter sen jag tränat lydnad utomhus & hade jag haft tid & ork idag hade det fått vänta ännu ett tag vill jag lova ... Med en decimeter snö & 3-4 grader kallt kändes det inte allt för lockande att bege sig till klubben & ranta rundor ... Meeeen jag bet i det sura äpplet & åkte dit iaf ... Jag började med en liten promenad & gick sen ut på planen med alla tre för att bränna av ett skott med apportkastaren. Inte en blinkning från lilla Pi idag ... gött!!! Kan förresten nämna att jag provade att bränna av en raket i mörkret på morgonpromenaden idag & Pi hoppade först till ordentligt av överraskningen när hon såg ljusskenet ... men sen blev hon bara gasad = aningen osäker, men iaf inte speciellt påverkad. Vovvarna fick lite godis samt fick busa en sväng medan jag plockade fram gubbarna till framåtsändandet innan Danni & Pi fick sätta sig i bilen.


Eos fick alltså börja även idag ... Denna gamla damen som jag alltid berömt så för hennes förmåga att kunna koncentrera sig var väldigt okoncentrerad idag må jag säga ... Vi körde lite fritt följ, inkallning med ställande - som gick finemang frånsett att hon stod upp när jag vände mig om efter att ha gått ut sträckan, dock är hon ju lätt att dirigera på långt avstånd, framåtsändande med MYCKET drag framåt där jag valde att klicka henne vid önskad brytpunkt på första sträckan & sen låta henne gå sakta därifrån. Andra sträckan bröt hon av till trav, höll travet, men gick mot slutet ner i passgång = bra!!! Vi tränade även på läggande under marsch, kryp & vittringspaportering som gick riktigt kasst idag ... det såg ut som att hon inte hade en aning om att hon skulle leta bland pinnarna, hon sprang bara förbi dem & luktade & snusade & åt kaninbajs ... sen tog hon fel pinne ... suck ... När jag sen gjorde om det gick det bra första gången, men andra gången var hon oxå helt oförstående först så jag fick skicka om henne ... Ibland blir jag orolig för henne när hon gör så ... Vi avslutade med att köra ännu ett framåtsändande som gick riktigt, riktigt fint!!!


Nästa man till rakning var Pi ... & jisses vad hon hade svårt att hålla ihop ... jag vet iofs att det var så när vi tränade utomhus förra gången oxå & det gått ett tag sen hon tränat lydnad utomhus så det är väl bara att bita ihop & tänka att det går över ... så småningom ... i bästa fall ... "L" Vi tränade hur som haver på fritt följ, ställanden under bakåtmarsch som hon ville utveckla till läggande under marsch vilket jag inte köpte ... "L" vi tränade sen även på lägganden så klart samt apporteringsövningar, target, lådan & söka upp fällen & placera sig på den. En liten stunds lek med två apportbockar hanns oxå med innan hon fick sätta sig i bilen igen ...


Sist ut var då Danni ... han, min bruksshelite som går från klarhet till klarhet & idag var såååå himla duktig på i stort sett allt jag gjorde med honom. Vi började med linförighet ... förutom att han satte si gi flera vänstersvängar gick det finemang, inkallning, ställande & läggande under marsch, apporteringar, kryp & så framförgående, framåtsändandeövningar som han bara gjorde såååå bra ... min fina påg!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards