annaayaeos

Direktlänk till inlägg 31 mars 2013

Lydnadssöndag & lägerplanering ...

Av Anna-Karin Malm - 31 mars 2013 17:30

Dagen bestod i stort sett enbart av hund ... Vi träffades redan klockan 13.00 med projekt elit gruppen & höll på att träna fram till 17.00 Sen var det lägerplanerande & lite god mat som gällde innan vi for hemåt vid 19.30-tiden ... Vi hade en faslig tur med vädret då solen sken från en klarblå himmel & det enbart blåste liiiite, liiiite ... På Svalövs BK blåser det alltid så bättre än så här kan det knappast bli ... Det blev dessutom riktigt varmt & skönt i solen.


Vi startade upp träningen med en platsliggning där jag valde att lägga Danni ... Han låg såååå lugnt & fint i närmare fyra minuter ... Det känns som att han verkligen fattar grejen med platsliggning & det som kan störa honom är om det ligger någon otäck hund för nära honom eller om han blir rädd för något annat krafs ... Med Danni fick jag sen hjälp med att kolla in språngmarschen i linförigheten där han flyter ut cirka en halvmeter varje gång jag springer ... Förmodligen eftersom han är rädd för att bli nertrampad ... "L" Efter lite meckande & försök med det ena & andra kom vi fram till att han funkar bäst om jag springer nära en vägg eller ett staket så han inte KAN flyta ut i sidled ... Detta får man dock hålla på med läääänge om det ska ha någon som helst effekt. Vidare kan jag även fortsätta med att belöna springstarten innan han hinner flyta ut. Vi tränade även på framförgående, läggande & ställande under marsch, hopp-sitt, apportering, kryp & inkallning. Dessutom fick jag chansen att klämma till Danni när han två gånger i följd sprang fram till staketet & skällde som en galning på ett par med barnvagn & hund som kom promenerande ... Jag upplever det som att Danni ibland behöver en rejäl tillrättavisning när han gör så ... tyvärr ... Såååå andra gången han gjorde det tog jag tag i hans päls vid sidan om kinden & höll fast honom där medan jag skällde på honom ... Vad gör lille gossen då månntro? Inte blir han låg & ledsen näädå ... När jag släpper honom springer han runt mig & piper & skäller med svansen i vädret ... Dock hjälper det låååång tid efter att jag gjort nåt sånt här. Vi fick även till lite budföringsövningar med skott & idag fick Danni ett skott när han var på väg till mottagaren (som sköt) & ett skott när han sprang tillbaka till mig ... Han drog iofs in rumpan rejält när skottet kom men fortsatte fram till mig, satte sig, fick belöning & drog sen som en avlöning till mottagaren/skytten.


Eos fick lite allt-möjlig-träning idag uppdelat i flera pass med träning med Danni samt att jag hjälpte andra mellan varven. Vi tränade idag på fritt följ, inkallning med ställande, kryp, tungapportering, vittringsapportering (som även idag gick finemang, dock letar hon väl noga bland pinnarna innan hon bestämmer sig för vilken som är den rätta men det blir väl bättre med tiden kan jag tänka mig), rutan (som även den gick finemang), metallapportering, framåtsändande (med hel grupp som gick helt okej), stationsträning a la Kati med bl.a konenträning, platsliggning med skott (som gick finfint utan att fröken nyfiken vände sig om & glodde efter skytten) & säkert nåt mer som jag glömt nu ... Det blev så mycket tränande att jag inte riktigt har koll på vad jag hann göra & inte ... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards