annaayaeos

Alla inlägg den 4 mars 2013

Av Anna-Karin Malm - 4 mars 2013 06:30

Dagen har varit underbar & fortfarande ikväll var det underbart ute ... Runt nollan si sådär & lite krispigt i gräset på appellplanen. Hundarna blev förvisso smutsiga, men det var inte speciellt vått på planen så kvällens träning blev heeeelt underbar ... Tänk att vi snart, snart tränar i ljusa, ljumma vårkvällar istället för i mörker & kyla ...


Nåväl ... Eos fick börja att köra ett pass & idag fokuserade jag mycket på roligt samt fokus ... Fria följet bestod då av endast ett startkommando vid första starten ... Sen var det till att följa matten som var tyst som i graven. Jag upplever Eos som mer fokuserad & noggrannare när jag gör så än när hon hela tiden får startkommandon. Framåtsändandet körde jag med saktatarget samt en skål med en godbit på vid brytpunkten idag. Jag började med att baklängeskedja så hon enbart fick gå sakta, först en kort bit & sen allt längre tills vi kom till brytpunkten. Sen körde jag ihop springa till brytpunkten & saktagåendet & såååå bra hon gjorde det ... Slutligen tog jag bort belöningen & skålen vid brytpunkten & det som händer då är att hon inte kommer ner i skritt/passgång utan fortsätter i trav efter gruppen ... Men, men ... jag antar att det bara är till att träna vidare så kommer det väl så småningom ... nån gång då & då iaf ... "L". Krypet bröt jag idag ner & belönade dels för nedläggandena utan rörelse framåt då hon ibland börjar krypa direkt när hon lagt sig för att hon vet att det är det jag vill hon ska göra när jag byter startposition. Dels belönade jag för varje start, men jag lät henne även krypa en längre bit någon gång. Jag tycker att hon blir mer noggrann i tekniken när vi lägger upp krypträningen så här. Vi tränade även på inkallning med ställande & jäklar vilken reaktion mitt stannakommando börjat få ... Hon HOPPAR rakt upp i luften när kommandot kommer & sen stannar hon ... hi, hi, hi ... Lite hopp, fjärr & några agilityhinder fick vi oxå till innan hon fick gå in i bilen ...


Danni fick träna på fritt följ, som bitvis är riktigt fint nu ... Frågan är bara hur jag ska få till språngmarschen där han flyter ut cirka en halv meter i sidled ... Inkallningen sitter som en smäck & även läggande under marsch börjar blir riktigt säkert nu ... Ställandet måste jag fortfarande göra en halvhalt på, men han färstår det i alla fall ... Hoppet tränade vi idag med godisburk på andra sidan, vilket är det bästa för att få honom att gå ut en bit från hindret innan han sätter sig. Första gången han gjorde det sprang han runt om hindret på tillbakavägen, men sen gick det bra. Vi tränade även framförgående & apportering som gick finemang & avslutade med lite agilityhinder ...


Sen fick Eos komma ut en liten stund till & köra lite mer framåtsändande innan Danni fick sin andra omgång där jag fick hjälp med en tandvisning som gick bra & en dubbel budföring där han skällde första gången han kom till mottagaren, men sen andra gången gick det bättre.


Kvällen avslutades med att vi satt inne i stugan & tjötade ett bra tag ... 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards