annaayaeos

Alla inlägg den 15 mars 2013

Av Anna-Karin Malm - 15 mars 2013 07:45

Heeeeela vintern har vi harvat vecka ut & vecka in på snöfyllda, halkiga appellplaner, men nu får väl måttet ändå vara rågat tycker jag ... Såååå jag bestämde, i samråd med mina träningskompisar, mig/oss för att åka upp till Halmstad Hundarena på deras öppenträning idag ... & det ångrar jag inte en sekund ... Jag ångrar snarare att jag inte gjort detta tidigare i vinter ... Varmt, torrt & vindstilla är ju inte helt fel efter vår låååånga vinter.


Eos fick börja komma med in & testa lokalen. Hon var en aning störd av en skrikande hund i en bur inne i agilityhallen mellan varven ... jag tror att hon tänkte Danni ... Men annars jobbade hon på bra ... Dock kom jag ihåg att hon ju blir mindre intensiv i det hon gör inomhus än ute ... Springer inte lika snabbt, har inte samma stuns i fria följet osv. Det som jag kände att jag fick ut mest av i hennes träning idag var nog krypet som gick såååå bra på gummimattan som ligger som underlag i hallen. Hon HAR ju riktigt fin teknik & vi fick både till en riktigt fin vänstersväng & en riktigt fin högersväng med lugnt tempo & fin teknik genom hela svängen ... Annars tränade jag mest igenom momenten & lät henne känna på denna, för henne, ovana miljö ... Lite fritt följ, sättande under marsch, inkallning, apportering med såväl metall som tungapport, hopp-sitt, kryp, fjärrdirigering, rutan & så lite rallylydnadsövningar där vi kom på att Eos ju KAN detta medan jag måste lära mig att hålla reda på vår placering samt mina fötter ... Två pass i hallen fick Eos köra med en paus medan Danni tränade ...


När det gäller Danni var jag övertygad om att han skulle få stoooora problem med koncentrationen med nytt ställe, nya hundar i närheten samt ett helt nytt koncept med inomhushall & allt ... Det började med att han blev alldeles låg när vi gick in genom dörren till hallen, men sen när vi började träna var han såååå koncentrerad på uppgiften & sååå duktig att jag blev alldeles varm inombords. Endast en gång blev han störd i sin träning & det var när vi apporterade & han var på väg in till mig & en tjej med två borderterrier passerade endast två meter bakom mig ... Då släppte han apporten & sprang fram till hundarna & gav dem en rejäl utskällning. Jag kunde dock bryta honom snabbt & gav honom en rejäl åthutning ... Det Danni gjorde allra bäst idag var annars just apporteringarna ... Han hade superfina ingångar utan dosa utlagd vid mina fötter. Jag har istället börjat med att klicka & släppa en godbit när han sitter i position med apporten varvat med att nånn gång då & då ta apporten & sen droppa godis. Det Danni tyckte var svårast idag var just det som Eos tyckte var lättast ... krypet. Det var precis som att han inte fick med sig bakbenen ordentligt på den tröga gummimattan ... Vi tränade idag på fritt följ, inkallning, ställande & läggande under marsch, apportering, framförgående, linförighet & kryp.


Summa summarum var jag varm, trött & nöjd efter några timmars träning i hallen & har planer på att åka dit & träna även nästa fredag om jag får mina träningskompisar med mig ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards