annaayaeos

Direktlänk till inlägg 20 mars 2012

Sökträning ...

Av Anna-Karin Malm - 20 mars 2012 19:50

Dagens sökträning var både kylig & blåsig men vad gör väl det när man har världens bästa hundar & världens bästa sökgrupp att träna med??? Mina hundar var med & vallade rutan idag & fick sen sitta i bilen & ladda medan de andra hundarna tränade ...


Först ut av mina var Eos ... som inte var alls taggad näädå ... Hon höll på att gå upp i atomer innan hon väl fick starta ... Upplägget såg ut som följer; En figge i vardera förstahörnan - en dold i en pappkartong & en i en kompostbur klädd med granris samt kamonät, sen två figgar till per sida ... den ena figgen låg under ett kamonät uppe på en stor sten ... Dagens belöning bestod av godisburk samt kamplek med figgarna. När Eos tagit dessa sex figgar fick hon se figgarna stå ute på vars en sida & tjoa med hennes godisburkar & kamptrasor & sen drog jag bort henne längs stigen tillbaka mot bilarna där hon fick sin megabelöning.


Planen med Danni var fyra tant sök & sen två vanliga figgar som avslutning. Vi omprioriterade dock planen eftersom det blåste stark motvind på rutans ena sida ... På motvindssidan fick han ju vittringen ganska omgående lr rent av ute på stigen så där var det en figge som flyttade fram. På andra sidan gjorde vi två tant sök & sen en vanlig figge som avslutning. Ena tant sök figgen låg uppe på den stora stenen & ena gången låg figgen på motvindssidan i kompostburen. Danni klarade av allt galant ... häääärligt!!!


Efter fika & genomgång fick jag hjälp att lägga upp en uppletanderuta till Eos. Hon fick, precis som i lördags, fyra föremål ute på rutans bakre linje ... ett i varje hörna & sen två utplacerade längst bak. Hon jobbade jättebra & i ett bra tempo & plockade in alla fyra föremålen fint. Det enda abert var att hon råkade tappa ett föremål på vägen så hon fick vända om & ta upp det igen ... Detta gjorde hon dock helt utan min påverkan.


Vi passade även på att träna skott ... Eos fick ett skott när hon låg plats - nema problema ... & Danni fick ett under kamplek ... Han släppte kamptrasan, men enbart av nyfikenhet, han var absolut inte negativt påverkad av skottet så jag är himla nöjd med det ... Träningsdagen avslutades med en skön promenad där en massa viktiga hundsaker avhandlades ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards