annaayaeos

Direktlänk till inlägg 17 mars 2012

Spååååår & så lite uppletande ...

Av Anna-Karin Malm - 17 mars 2012 21:08

Dagens väder var inte fullt så underbart som gårdagens ... Det var cirka 6-8 grader varmt & mulet ... lite duggregn kom det oxå på morgonkvisten ... Men, men ... det är bara att bita ihop & knata ut i skogen i alla fall när man äger en galenpanna.


Sååååå dagens spår byttes med Mona (hej, hej Mona om du läser detta ... "L") Vi hade ungefär samma upplägg på våra hundars spår & samma tankar om längd oxå för den delen ... Efter många om & men = ganska lång tid & några andra hundars spår senare var det dags för Eos att ta sig an sitt spår ... Upptaget strulade så till vida att hon började snurra rundor innan hon kom ut till spåret & sen lyckades vi trassla in linan i en stor, död gran ... suck ... när jag till slut släppte på henne för att leta upp spåret igen gick hon snett utåt, åt vänster, vinklade åt höger där hon mötte spåret & kollade av det några meter innan hon hade avgjort att spåret gick åt vänster ... Sen bar det iväg en aning flaxigt, men ändå i spåret. Efter hittad dosa var det en aning av spåret ett tag ... på marken såg det ut som det sått vilt där under natten, men det ska ju inte ha nån betydelse ... Men, men Eos tog sig ganska snabbt tillbaka till spåret igen & sen var det fint spårande ett bra tag ... En av apporterna i spåret bestod av en liten, liten pusselbit ... SOM Eos letade efter den ... Till slut fick jag hjälpa henne att "se" den men sen tog hon upp den flera gånger & fick belöning för det ... SKOJ!!! Mot slutet av spåret var hon av en stund igen, men jag inbillar mig att hon hade full koll på var hon hade det egentligen ... Hon ville bara kolla av en grej som hon inte fick kolla när jag morgonrastade henne där ... Hur som haver så fick jag ta henne tillbaka till spåret igen för att hon inte skulle riskera att hitta spårslutet från fel håll, men efter det så spårade hon kanonkalas igen ända till slutet. Spåret kändes som om det var cirka 1000 meter eller nåt sånt.


Idag fick inte Danni & Aya spåra, istället la vi upp en uppletanderuta ... Danni fick vara förste hund & till honom la de ut två saker som jag inte plockat alls med innan på cirka 30 meters djup ... Danni jobbade jättebra & hittade bägge sakerna & kom in med utan problem ... duktig kille. Aya fick tre saker på ungefär samma djup & även hon jobbade kanonkalas ... Det märks tydligt hur kul hon tycker uppletande är. Även Eos fick sig ett uppletande & idag valde jag att beställa fyra prylar på bakre linjen med en pryl i vardera hörna & de andra nånstans mitt emellan ... Även Eos uppletande gick finemang & hon tuggade i princip inget alls på vägen in ... bara när hon ska vända upp hos mig & sätta sig fot ... Bra tempo hade hon dessutom hela vägen ... underbart!!!


Dagen avslutades i vanlig ordning med en promenad så vovvarna fick rasta av sig ordentligt!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards