annaayaeos

Alla inlägg den 16 september 2017

Av Anna-Karin Malm - 16 september 2017 08:15

Tänk att vädret kan växla så ... efter flera dagar med gråtrist väder & regn blev denna lördagen en heeelt fantastisk höstdag med dryga 15 grader varmt, så gott som vindstilla & sol. Helt perfekt hundtränarväder alltså ... såååå jag to vovsegullen & begav mig ner till klubben för lite lydnadsträning. Jag passade även på att lägga ut lite noseworkgömmor i & runt boden samt på agilityhinder & gungor/rutschkana ...


Pi fick börja träna & vi började med noseworken vilket hon skötte bra även om hon försökte forcera fram en aning mellan varven vilket jag fick stoppa. Sen körde vi på med lydnaden ... Idag valde jag att köra korta pass med fotgående insprängt mellan momenten vilket uppskattades av fröken blå ... Vi tränade även på framåtsändande med godis efter "gruppen" (det går väl sådär med detta momentet för tillfället då hon helt plötsligt även börjat tänka väääldigt sakta på saktagåendet), inkallning med ställande (utan leksak bakom på cirka 30  meter & det fixade hon faktiskt helt okej), kryp (gick bra trots det våta underlaget), fjärrdirigering (idag gick jag lite längre ifrån henne, typ 4-5 meter & hon gjorde uppsitten, dock inte lika distinkt som när jag står närmre),  tungapportering, metallapportering (lite grävande & så men det går snabbare & snabbare för henne att ta den), hopp-sitt (på lite lägre höjd & med target och det gjorde hon kanon), rutan (sååååå bra), konen (fint det oxå), skall (lite småboffande under tystnaden & lite tidigt tyst) & vittringsapportering (vilket jag inte träna på typ en evighet så nu kunde hon helt plötsligt inte det längre utan tog bara första bästa pinne så det får vi klura lite på)


Sen var det Dannis tur & även han fick börja med noseworken ... jag hade satt två höga gömmor som han fick jobba riktigt ordentligt på och vi lyckades faktiskt få till nåt som liknade en markering på dem. Sen körde vi på med lydnaden & han fick träna fotgående, framåtsändande, inkallning med ställande (med godis bakom, men ändå var han helt oförstående när jag sa stanna till honom första gången "L"), stå, sitt & ligg under marsch (detta gjorde han jättefint idag), fjärrdirigering (typ 7-8 meter ifrån & han gör det klockrent med sex skiften), rutan (först spårar han ur, sen kommer han snett men kan dirigeras in i rutan & där stannar han jättefint på mitt kommando), konen, apportering (bra tempo, men strul vid avlämnandet), metallapportering ( han KAN detta nu även om ingången är dålig & jag inte ens tänkt tanken att försöka ta apporten från honom utan bara klickar så han får släppa) & vittringsapportering (som gick precis lika dåligt som det gjorde med Pi).

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards