annaayaeos

Direktlänk till inlägg 26 februari 2016

Spårträning i kubik ...

Av Anna-Karin Malm - 26 februari 2016 13:45

Dagen har ägnats åt spårträning i kubik ... Ja egentligen startade den redan igår då jag la ut ett viltspår till Eos & ett till en kompis hund som skulle ligga till sig till i eftermiddag ...


Idag åkte jag så upp i skogen vid Hermanssons & började med att lägga ut ett viltspår till Danni innan vi gick på en promenad i solskenet ... sen var det dags att slänga ut klövarna i slutet av spåren samt lägga ett spår på fältet uppe vid stora vägen ... & sen blev det en liten stunds vila i solen innan mina träningskompisar kom ...


Såååå började vi beta av spåren ett efter ett ... Eos fick börja av mina & hon hade lite strul framför allt i början av spåret där hon mest troligt följde efter nåt färskare viltspår, men efter ett tag fäste hon på det rätta spåret & sen gick det finemang tills vi kom nästan ända fram till slutet & då spårade hon ur & tog en lång extrarunda inne i en tätare granskog ... meeen med tanke på att hon aldrig gått ett spår som är så gammalt i kombination med hur mycket vilt av olika slag som rör sig där ska jag nog vara nöjd trots allt ...


Sen fick Pi ta sitt spår som legat cirka 2 timmar ... Det var cirka 500-600 meter långt med fem pinnar samt slut & gick bland annat över en hög med sockerbetor som lagts ut till hjortarna ... Hon var riktigt duktig men blev aningen förvirrad när vi närmade oss betorna ... dock löste hon det utan några större bekymmer & plockade dessutom alla pinnarna varav två av dem var skogspinnar ... Duktig tjej!!!


Till sist fick då Danni ta sitt viltspår som då legat i cirka tre timmar & även om vi kom på villovägar en gång letade han sig själv tillbaka till spåret & fullföljde det med mycket vilja & kämpaglöd ... Det är så roligt att se hur han har vuxit i sitt spårande sen vi började med viltspåret ...

Bilden är från förra gången vi spårade vilt men visar att Danni numera minsann vågar smaka på klöven lite ...


Dagen avslutades med ännu en liten promenad innan vi nöjda for hemåt ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards