annaayaeos

Direktlänk till inlägg 23 februari 2016

Låååång dag med bästaste sökgänget ...

Av Anna-Karin Malm - 23 februari 2016 08:15

Äntligen fick jag möjlighet att träna med sökgänget igen ... det blir ju långt mellan gångerna nu när jag jobbar på tisdagar ... Att vi fick till finfint februariträningsväder gjorde att vi tillbringade heeeela dagen i skogen ... gött!!! Lite extra skoj var det att det var en tjej i tioårsåldern med som Pi till en början var aningen skeptisk till men efter en stund lossnade hon & viftade på svansen samt blev klappad av henne.


Vi började med att valla rutan & då var ju så klart Blådårarna med & busade rundor lite ... När det gällde sökträningen fick Danni börja av mina & han gick som värsta sökguden idag ... Vilken kille han är alltså ... Jag valde att ha fyra figgar utlagda någonstans i rutan som var ca 100 meter lång & beta av rutan tävlingsmässigt ... Han gjorde ett finfint jobb & endast vid ett par tillfällen var han grund i slagen, men han sprang ut när jag skickade om honom. Alla fyra figgarna hittade han & markerade som bara en Danni Boyse kan ... Hade det varit tävling hade det varit absolut hyfsat betygsmässigt så jag är sååå nöjd & glad med honom.


Sen var det Pis tur & henne har jag klurat mycket på ... Hon är sååå taggade när jag skickar henne på första figgen & drar som en avlöning ut, hämtar rullen, in & kopplas & så ut på påvis, men sen blir hon mer & mer långsam & omotiverad ju fler figgar hon får ... Jag fattar liksom inte riktigt vad som rör sig i hennes huvud då hon verkar tycka att det är såååå skoj på första figgen ... Vi klurade en del innan vi satte igång & jag kom fram till att jag skulle ha fyra figgar, de två första på fullt djup, helt dolda & de två andra sittandes cirka 40 meter ut, fullt synliga. Figgarna skulle börja med att ge godis & sen leka med henne för jag tänker att det kanske kan vara belastande för henne med leken, men å andra sidan så älskar hon ju verkligen att leka ... Vi provade hur som haver detta koncept & hon sprang betydligt bättre ut till figge 3 & 4 när hon såg dem redan från stigen än hon brukar göra. När vi pratade om det hela efteråt pratade vi om att avpersonifiera figgen ... att hens roll ska vara så liten & passiv som möjligt & när jag tänkte till här hemma så har jag kommit fram till följande: Låt figgen ha godis som hon får på påvis, men det ska levereras så neutralt som möjligt. Figgen har även leksaken, men jag får den av figgen & leker sen med henne i anslutning till figgen ,medan figgen är passiv. Träna med endast någon figge helt dold & låt de andra sitta öppna så hon inte behöver tänka på att leta utan bara ska få in själva springet i kroppen, lite likt systemsök, men ändå inte ... "L". Träna även utanför sökskogen, ex. appellplanen på att hon ska springa till figge som sitter öppen, hämta rulle, sen tillbaka för godis & avleverering av leksak som vi leker med. Håll nere antalet figgar till max 4 under en längre tid.


Efter fikat vallade vi av en uppletanderuta & alla mina tre fick köra ... vars tre föremål på bakre linjen fick de ... Eos - för henne tog det ett tag att komma på vad vi egentligen gjorde, jag undrar om hon tänkte sök i början för det var mycket spring & lite näsa, men så småningom lossnade det & hon plockade fint in de tre föremålen. Pi - Hon blev lite störd av tjejen & en hund som sprang på en väg längs ena sidan av rutan, men lyckades så småningom hitta alla tre föremålen & hon tog dem utan tvekan trots att det inte var våra ... gött. Danni - Han var nog den klarast lysande stjärnan av mina tre idag & plockade in alla sakerna utan större svårigheter.


Till sist körde vi iväg för att återanvända det viltspår som Maria lagt till sin hund på morgonen. Det märktes att Eos registrerade & följde en bit här & där, de människospår som tillkommit när Maria gått spåret med sin hund precis innan, men hon redde upp spåret & hittade klöven ... bästaste Eos! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards