annaayaeos

Alla inlägg under april 2013

Av Anna-Karin Malm - 14 april 2013 18:07

Idag har jag & Danni genomfört vårt livs andra tävling tillsammans och även denna gången startade vi i appellklass sök ... Vi var hela fyra stycken från vårt träningsgäng så det kändes nästan som vilken träningsdag som helst mellan varven. Dock var jag rejält nervös en liten stund när jag äntrade rutan för att göra första skicket ... Jag trodde att hjärtat skulle hoppa ur bröstkorgen på mig som det dunkade ... Jag ville ju så gärna visa hur duktig min lilla grabb är ... & det fick jag visa oxå ... Han jobbade såååå bra i söket & hade ett finfint skall som jag fick beröm för ... Ett skick på ena sidan = en figge, ett tomslag på andra sidan där han inte gick riktigt ända ut på djupet & sen ännu ett skick på den sidan = figge ... Nice, nice ...


Sen bar det av till klubben för budföring & platsliggning ... Budföringen gick väl inte sååååå bra precis ... På mitt första kommando började han skälla på mig så då böjde jag mig ner & klämde i med ett rejält marsch till samt pekade med hela armen & då drog han iväg. Hos mottagaren satt han sen som gjuten & hon fick använda mer än ett kommando samt flytta lite på ena foten för att han skulle bege sig tillbaka till mig ... Väl framme hos mig tog han sen omvägen via tävlingsledaren & hälsade genom att sätta två tassar på låren på honom innan han kom in till mig ... Nåja, han sprang ju iaf & man får vara glad för det lilla ... "L"


Platsliggningen sen ... Danni hamnade mellan två av mina träningskompisars hundar så det kändes tryggt & bra ... Han låg oxå som värsta elithunden trots att en av våra träningskompisars hund tyvärr reste sig & gick lite mot Danni innan han bestämde sig för att sätta sig & klia sig ... Det känns skönt att Danni verkligen tycks fatta det här med platsliggning.


Sen var det dags för lunch & då fick Danni ligga i bilen & vila sig medan Eos fick mingla, tigga godis samt städa altanen från all tappad mat. Efter lunchen var det så dags för lydnaden & trots att en hund kom rusande tvärs över yttre planen medan jag väntade på min tur i ett frispel & att jag tänkte mig att Danni skulle hälsa på en av de hundar som är med i projekt elitgruppen & som satt framför altanen för att han skulle veta att det bara var hon & hon blev sur på Danni & tog en liten tugga päls från honom när han rusade fram & gapade på henne så jobbade han sååååå bra genom hela programmet ... Fin attityd & bra utförande av lille boysen (med hans mått mätt där han står just nu) Gjorde dagen fulländad ...


Vid prisutdelningen visade det sig att vår prestation räckte till vinst, uppflyttning & 269 poäng ... Inte illa av en 7 kilos, 35-centimeters blådåre tycker jag ... "L" Nuffrorna & domarkommentarerna redovisas nedan ...


Linförighet   7 & 8,5 (pos. vid språng & långt ut från föraren, snett sitt)

Framförgående   5,5 & 0 (ff d & dk, vibblar, ifatt hund)

Platsläggande   8 & 7,5 (dk följer med & dk med kropp)

Inkallande   9,5 & 9 (vid f & snett sitt)

Apportering   10 & 8 (tempoväxling)

Hopp ö hinder   9 & 8 (ss & sent sitt)

Platsliggande   10 & 10

Budföring   5,5 & 6,5 (skall DK!!! vid f & skall, Dk hand, lov)

Sök   9,5 & 9,5 (Grund vänster)


          

Efter prisutdelningen körde jag, Jane & Camilla upp till skogen & gick en låååång, skön runda med alla vovvarna & som avslutning fick Eos ett uppletande med fyra prylar utlagda av Camilla ... De tre första prylarna hittade hon utan problem men det fjärde var riktigt klurigt gömt mellan två stenar så där fick jag följa med henne ut en bit i rutan ... Hon jobbade dock med bra fart, fin attityd & hade finfina avlämnanden ... såååå härligt!!!

Av Anna-Karin Malm - 12 april 2013 09:15

Dagen bjöd inte på det mest smickrande vårvädret må jag säga ... Det småregnade & var bara runt 5 grader så liiiiite bättre kan det gott bli nu när vi närmar oss mitten av april tycker jag allt. Hur som haver så åkte jag ner till Åstorps BK för att köra lite lydnad & generalrepetera inför söndagens tävling med Danni ... Innan jag stack letade jag som en gnu efter Dannis favoritleksak, en liiiiten råtta som han hittat ute, men jag kammade bet på den uppgiften ...


Väl framme på BK gick vi en liten promenad för att värma upp samt kissa av galningarna innan träningen & sen blev det träna av ... Med Danni fokuserade jag på de moment som ingår i appellen & fick lite hjälp med kommendering av linförigheten samt budföringsövningar i form av kortare byt-plats-sträckor. Linförigheten var en smärre katastrof då Danni hela tiden väntade på att få gå framförgåendet, men budföringsövningarna gick galant ... Sen körde jag lite mer linförighet utan kommendering, framförgående, inkallning, läggande under marsch, apportering & hopp-sitt innan jag körde ännu mer linförighet ... Den sista linförigheten var heeeelt okej så jag tror minsann att jag får värma upp den lille pågen med ett låååångt linförighetspass innan jag äntrar planen på söndag ... Med risk för att han då tvekar på att gå ut på framförgåendet ... Jaaaaa han ÄR blond min lille, goe påg ... "L"


Sen fick Eos komma ut & som vanligt när hon fått vänta på sin tur var hon mer vild än tam. Med henne körde jag fritt följ som var mycket före då hon ju var så gasad ... "L" Inkallning med ställande som var såååå bra!!! Framåtsändande som var mestadels bra, endast en gång gick hon snett & hon hade finfin attityd men var en aning för lång de flesta gångerna ... kryp som var bra tack vare att jag använde mig av omvänt lockande i form av tubost ovanför hennes huvud ... Rutan som gick kanon idag, vittringsapportering som gick bra en gång av fyra ... suck, apportering & hopp-apport.


När vi sen kom hem gick Danni raka vägen & letade upp sin favoritleksak som jag inte hittade innan träningen ... Så klart ville han inte att den skulle bli våt & smutsig ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 9 april 2013 20:06

Dagen började för hundarnas del med en joggingtur på cirka 5 km tillsammans med dottern ... Efter frukost bar det sen av ut i sökskogen för att valla rutor & leka med hundkompisarna innan själva sökträningen kom igång. Jag valde att starta mina två hundar sist (som nummer 5 & 6) så att de skulle hinna vila upp sig en aning efter morgonens övningar.


Danni fick börja idag & eftersom han ska tävla på söndag fick han 4 figgar med fokus på rakt ut, slå bakåt. Han jobbade jättebra, om än en aning försiktigt ut på något av slagen, men han hittade sina figgar & skällde kanonkalas ... Dock fick han till ett megafint tomslag på ett av skicken där han nog var närmare 100 meter djupt innan han bestämde sig för att det inte fanns nån figge där.


Sen var det fröken Blådåres tur & med henne körde jag en favorit i repris ... Tre omvänt-lockande-övningar utanför rutan som gick riktigt, riktigt bra & sen gick den figgen & gömde sig inne i en nerfallen gran långt fram i rutan. Sen körde jag tomslag ... Jag tror att jag hann med fem (eller sju) tomslag innan hon hittade figgen & som hon sprang ... Jag trodde nästan hon skulle springa benen av sig & vid ett tillfälle skickade jag henne på en flying. Markeringen av figgen i rutan var såååå bra även idag ... gött!!!


Efter fika & genomgång följde jag med på ett spår som jag lagt ut till en träningskompis innan jag gick upp till uppletanderutan som några andra lagt upp. Så småningom fick Eos köra uppletande & till henne hade jag beställt tre prylar längst ut i de båda hörnen samt ett i mitten längst bak. Föremålen hade jag inte alls rört vid & de var okända för Eos. Jag fokuserade idag på avlämnandena framför mig på de två första föremålen & visade vääääldigt tydligt att jag ville ta emot henne framför mig genom att räcka fram handen & böja mig framåt. Hon gjorde jättefina avlämnanden framför denna gången. På sista föremålet ställde jag mig bara i utgångsposition & då kom hon in & satte sig vid min sida. Hon var snabb med att släppa detta föremålet så det fick hon ta igen så jag kunde dra emot lite innan hon fick sin megabelöning.


Sen gick vi en promenad innan vi avslutade med två korta platsliggningar där jag la båda hundarna tillsammans ... På den andra gick en av de andra hundarna upp & när hans matte sa åt honom att gå & lägga sig kom han fram & la sig intill Eos ... ha, ha, ha ... Vi körde även en budföring & idag gjorde Danni inte det bra alls ... han stannade framför mig & skällde så jag fick säga om kommandot ett par gånger innan han drog iväg ... Nåja, det är bara att träna vidare ... NÅN gång ska det väl sätta sig tycker jag.

Av Anna-Karin Malm - 6 april 2013 18:45

Idag var det riktigt skönt ute i skogen ... Vi började med att gå en promenad innan arbetet startade ... De som skulle spåra började med att lägga sina spår & sen gick vi raskt vidare till nästa aktivitet som var valla sökruta ... Dock hade de andra hunnit med att valla det mesta innan jag kom tillbaka från läggandet av Eos spår.


Danni fick idag träna sök eftersom han slog till med kommunsök i tisdags & ska tävla appellen nästa söndag ... Såååå fem figgar rakt ut/liten aning bakåt beställdes ... Danni jobbade jättefint med hyfsat raka slag, dock var han en aning tveksam längs vägen på några av figgarna precis som om det var nån doft som upptog hans tankar. En av mina träningskompisar sa att hennes hund var störd av något när hon var med & vallade rutan så jag slår till med att det var just den doft & inget annat som fick honom tveksam. Han kom dock igång att skälla direkt hos figgarna, även hos den figgen som var helt ny för honom så jag är nöjd med hans prestation. 


Sen fick Eos ta sitt spår ... Det var cirka 800 meter långt med uppletande av spåret samt 7 pinnar & slut. Eos gick verkligen som en klocka idag igen med ett riktigt fint upptag samt finfina vinklar. Vid spetsvinkeln snurrade hon dock ett varv för att försäkra sig om var spåret tog vägen. En av pinnarna hade jag gömt i en liten "dunge" med små, små granplantor & denna pinne hade hon garanterat missat om inte jag stoppat henne & tvingat henne att GÅ igenom "dungen" ... Hon provade nämligen med att hoppa över den ... "L" Annars fick hon med sig alla pinnar hem & var som sagt riktigt, riktigt duktig ...


Vi avslutade arbetsdagen med ett litet uppletande ... Enbart Eos fick köra av mina hundar ... Hon fick tre prylar utlagda på bakersta linjen, ett i varje hörn & ett i mitten. Hon gjorde ett jättefint jobb förutom att hon inte riktigt kom ihåg det där med att lämna av framifrån då vi enbart tränat avlämnanden sittande vid sidan läääääänge nu ... Meeeen det är ju bara att köra det några gånger så kommer hon garanterat ihåg det igen.

Av Anna-Karin Malm - 5 april 2013 16:18

Såååå underbart det är att träna hund när våren kommer ... Solen skiner, fåglarna kvittrar & man blir varm så man får klä av sig ett & annat lager kläder ... Uuuunderbart!!! Dagens lydnadsträning avklarades på Bjuvs BK & det var bara jag & Jane som tränade så vi hade hela appellplanen för oss själva ... Även om det är bra att vara några stycken så man får störning & nya tips & ideer så är det himla skönt att bara vara två ibland oxå ... Vi började med att gå en liten promenad så hundarna skulle vara avrastade innan vi körde igång med träningen.


Eos fick börja idag & det märktes ganska snart att hon var en aning påverkad av den plötsliga värmen ... Hon bäftade & hade ett något moderatare tempo än i vanliga fall. Trots det gick träningen finemang, jag är nog nästan nöjd med allt vi tränade på idag. Vi körde fritt följ, inkallning med ställande, kryp (som gick jättefint), tungapportering, framåtsändande (som gick riktigt bra men kanske inte med den riktiga geisten men det tror jag beror på värmen), rutan (som även denna gick finemang med rakt in i rutan varje gång), konenträning, platsliggning samt två markeringsövningar med omvänt lockande där Eos verkligen fick kämpa för att hålla i & få sin belöning.


Sen var det Dannis tur & idag hade vi lite extra fokus på de moment som ingår i appellen då vi ju ska tävla det nästa helg. Jag började med linförighet som faktiskt gick riktig bra, till & med språngmarschen gick hyfsat fint, han gled bara ut en aning åt sidan. Framförgåendet gick dock inte såååå bra på förstasträckan, jag måste verkligen bli tydlig & förbereda Danni på att det är det momentet som gäller, med risk för tjuvstart. Andrasträckan gick dock riktigt fint, då visste han ju vad han skulle göra. Läggande under marsch - här lägger han sig oftast finfint, men ibland studsar han upp innan jag hunnit ut & vänt mig om då han ofta får klick & belöning kastad för det snabba läggandet. Inkallning - Dannis vanliga galna, snabba jag var i farten & med dagens finfina ingång är jag mycket nöjd. Apportering - Detta momentet var nog dagens absoluta höjdpunkt ... Han gjorde det sååååå bra, satt kvar fint, rusade ut i full fart, tog apporten i farten, kom in & satte sig perfekt vid min sida & avlämnade fint i min hand på tackkommandot...   Hopp funkade oxå bra ... Sen fick jag hjälp med lite kommendering på linförigheten & det gick hyfsat bra även det & så gjorde vi ett framförgående till som gick betydligt bättre än det första. Vi avslutade träningen med en budföring som gick fint förutom att han inte sprang på första kommandot från mottagaren. Förmodligen p.g.a att han fick vänta rätt länge där eftersom han inte tittade upp på Jane förrän efter en låååång stund. Inga skall eller andra tveksamheter iaf & DET är ju bra ... "L"


Innan vi stack hemåt passade vi på att gå ännu en skön promenad med Blådårarna & deras kompisar Asta & Iza i det sköna vädret ...  

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2013 12:45

Dagen bjöd på underbart vårväder även om snön fortfarande ligger kvar här & där upp på åsen ... Där vi hade vår sökruta var det dock barmark & endast några enstaka isfläckar här & där ... Det gör ju inte ont precis ... "L"


Eos skulle gå som andra hund & dessförinnan körde jag fyra omvänt-lockande-markeringar ... Min tanke är att Eos ska komma fram till en figge & tänka att jag måste stå & skälla här utan att titta efter matte för att få min belöning ... Matte kommer ju med en öppen dosa med godis & om jag kollar på henne/den får jag inte det förlösande klicket från figgen som betyder belöning ... Figgen som hjälpte mig med dessa övningarna gick sen upp & gömde sig i slutet av rutan ... Jag körde en hel del tomslag med henne & hon gick sååååå bra ... hon var näst intill manisk i sitt spring idag ... Dock fick jag vissla på henne för att hon inte skulle springa & ta figgen vid ett par tillfällen, det var ju en liiiiten aning motvind på stigen ... Till slut sa jag dock att det inte gjorde nåt om hon nu tog figgen & lät henne gå, då hade jag cirka 40 meter kvar av stigen så då klapp hon figgen. Och som hon skällde ... hon blåstirrade på figgen hela tiden & cirklade inte rundor eller någonting, det var ven klockren markering ... sååååå gött!!!


Till Danni hade jag beställt sex figgar med en aning bakåtslag & den domare som följde med ut ... Han sprang vitt & brett & gjorde i princip inga raka fina slag alls, men han hittade figgarna & skällde finfint även på Mats som är en ny figge för honom ... Domaren bekymrade han sig inte heller om så jag är trots allt nöjd med min lilla Blådåre ...


Efter fika & genomgång gick vi en låååång skön promenad i vårsolen ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards