annaayaeos

Alla inlägg den 23 januari 2012

Av Anna-Karin Malm - 23 januari 2012 08:00

Eftersom det var flera minusgrader ute ikväll bestämde jag mig för att endast ta med Eos till kvällens träning så slapp Aya & Danni sitta i bilen & frysa. Med Eos började jag med att köra en kedja med kommendering = tävlingsmässig situation ... Kedjan såg ut som följer;

  • Tävlingsmässig entré
  • Fritt följ (endast rakt fram, språngmarsch & helt om
    halt)
  • Apportering (klass 2)
  • Död
  • Kryp ca 1 m
  • ”Visa”
  • saktagående
  • Ligg stanna kvar (5 meter)
  • Rutan (klass 2 men preparerad med boll)
  • Hopp (klass 1)
  • Fritt följ ut från ”banan” – belöningen ges utanför.

Eos taggade igång rejält innan vi kom in på "banan" & var riktigt, riktigt på G under själva kedjans gång. Hon var så att hon höll på att explodera varje gång hon fick kommandona & hade mycket väl kunnat tjuvstarta i några av fallen om jag inte hade varit snabb nog att ge kommandon där ... "L" Allt i kedjan gick bra förutom saktagåendet ... Det skulle hon göra snett mot en ruta & då drog hon dit istället ... Men, men det är sånt som händer ... Meningen med kedjor för min del är att få en hund som orkar & vill ligga på topp under ett helt program utan att få en massa småbelöningar mellan varven & det känns det som att jag har ... Eos är perfekt på det viset att när hennes belöning uteblir taggar det igång henne att göra ÄNNU bättre ifrån sig på nästa moment ...


Efter kedjeträningen tränade jag lite på de vanliga momenten ... Fritt följ, rutan, inkallning med ställande, kryp & tungapportering, men även på hopp-apport & framförgående i koppel (saktagåendet).

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards