annaayaeos

Alla inlägg under juli 2011

Av Anna-Karin Malm - 9 juli 2011 21:15

Idag var vi på vårt favoritspårställe ... NOT!!! Det område vi hade oss tilldelat är så gott som enbart kalhygge med meterlångt gräs, bjlrnbär & diverse stenar, grenar & hål att trampa fel på/i. Sååååå p.g.a detta valde jag att enbart spåra med Eos & låta Aya & Danni köra uppletande i en uppvuxen grandunge efter att vi spårat klart.


Idag bytade jag spår med Marie vilket fick till följd att Eos fick VÄNTA med att spåra till efter hennes hund ... hemska tanke ... Att det sen blivit varmt & soligt & all dagg torkat upp innan vi väl kom till skott att spåra gjorde det ju ganska svårspårat. Eos gick ut fint vid uppletandet av spåret, men passerade det & tog sen bakspår på vägen tillbaka ... Meeeen efter ett tag vände hon & började spåra på finemang ... Hon var lugn & sansad i spåret & plockade apporterna finfint i början, men de två sista slarvade hon med ... Kanske kan det bero på att dels Marie korsat det spår jag lagt till hennes hund där & dels att vi alla varit där & knataqt rundor när vi spårade med Maries hund samt när vi gick tillbaka efter att ha spårat klart med hennes hund ... Hur som haver så hittade hon i alla fall slutet & själva spårandet var det inga som helst fel på förutom slarvet i början då alltså.


Efter fikat gick jag bort till den uppletanderuta jag vallat av innan & hade med mig Danni ... Vi gick tillsammans ut & la en pryl & sen bar jag honom tillbaka eftersom jag dumt nog inte tagit med mig kopplet ... Han sprang som bara den ut till prylen, tog den & började springa mot mig ... då tog jag fram en strumpa & drog längs marken för att få honom att öka farten & det lyckades ... Han släppte inte prylen utan kom in till mig & bytte grej ... Sen blev det lite kamplek en stund innan vi gjorde om samma procedur ... Detta gjorde vi fyra gånger innan jag avbröt.


Även Aya fick komma ut & köra uppletande ... tre saker som låg på cirka 20-25 meters djup fick hon & det fixade hon så galant som en gammal världsvan dam bara kan ... finemang.


Eos fick fem prylar varav en i varje ytterhörn ... Hon jobbade som bara den & hittade ganska snabbt fyra saker men dock inte den i ena hörnet ... Den låg nog himla svårt då jag märkte hur vinden snurrade rundor när jag sedemera gick ut för att hämta snitseln där. Men, men efter att ha skickat en bit ut i rutan fick hon till slut napp & kom hem med även den grejen. Även med henne provade jag på att ha en annan sak att vifta med när hon var på väg in, men hon bara släppte det hon hade med sig & gav järnet till mig för att ta det jag hade ... inte sååå bra kanske. Jag provade även med håll-fast-kommanod & DET gick bra.


Innan vi for hemåt sköt jag två skott med alla hundarna ute & som vanligt var det nema problema ... 

Av Anna-Karin Malm - 6 juli 2011 07:15

Idag hade jag en liten miniträning med Eos ... Endast tasstarget samt vittringsapporteringen gjorde vi & snacka om besviken hund när det inte blev mer än det ... "L"


Tasstargeten fungerar kanon på avstånd nu då hon rusar fram & hoppar p åden med bägge framtassarna de flesta gångerna ... Så nu tänkte jag utveckla det genom att hon ska stå en stund på plattan innan jag klickar ... Det gick väl si sådär till en början då hon testade med såväl nostarget som krafs när hon inte fick omedelbar belöning för tassarna, men till slut gick det fint ett par gånger.


Vittringsapporteringen med en pinne med böcklingpastej på fungerar oxå kanon ... hon springer ut & slickar i sig pastejen, jag klickar & belönar ytterligare. Sååå idag införde jag då pinne nummer två ... Hon nosade på den andra pinnen antingen innan eller efter att hon slickat i sig böcklingpastejen, men insåg att den inte var ett dugg intressant så nu får vi la fortsätta så här ett tag.

Av Anna-Karin Malm - 5 juli 2011 07:15

Idag var en del av oss i sökgruppen i Hörby & tittade på lydnadslandslaget när de laddade för VM som kommer att gå av stapeln i Paris i helgen som kommer. Det var rätt intressant att titta på "creme de la creme" när de tränade & körde varandra, men det som allra intressantaste var faktiskt att de var MYCKET generösa med beöm, lek & godis till sina hundar under träningen. Inga färdiga, tävlingsmässiga program här inte. Allra roligast att titta på var Niina Svartberg & hennes tollare som höll på att vifta svansen av sig av glädje & förväntan ... härligt att se.


När de så hade tränat färdigt vid tolvsnåret gick vi en runda & badade hundarna & sen passade jag på att träna mina hundar lite grann, dock inte så mycket eftersom solen stekte på som bara den & det var varmt i bilen för de hundar som satt där & väntade.


Med Eos körde jag lite fritt följ, inkallning med ställande, rutan, hopp-sitt, tungapportering & kryp. Sen tog jag ut Danni & tränade lite positioner med honom samt fritt följ ett par steg i taget. Vi avslutade med lekträning med byte av föremål & kamplek & satan i gatan vad han springer när man kastar en leksak till honom ...


Innan vi for hemåt tog jag ut alla tre hundarna & gick in i en liten hage där de hade en aktivitetsbana. Där fick de turas om att gå balansgång, gå genom tunnlar av olika slag, klättra över traktordäck, gå slalom balansera på stubbar etc.

Av Anna-Karin Malm - 4 juli 2011 17:00

Ikväll har jag varit i Svalöv & hållt i den allmänna träningen. Givetvis passade jag även på att träna lite med mina egna hundar. Vädret var hyfsat med värme & mestadels uppehåll, men molnigt. En skur kom det dock under tiden jag höll i träningen.


Eos fick komma ut en sväng innan & en sväng efter. Vi körde en hel del framåtsändande ... Det gäller ju att passa på när man har tillgång till "gruppgubbar". Idag blev dock framåtsändandeträningen lite si så där eftersom jag inte hade med mig något som syntes på håll att lägga godiset på vilket fick till följd att Eos letade efter godiset & sen hade kommit av sig med vad hon skulle fortsätta göra. Jag får nog se till att INTE ha godis liggande där så många gånger & absolut inte så osynligt fler gånger.


Vi körde även en hel del fritt följ med alla gångvarianter samt stegförflyttningar & vändningar på stället & idag gick fröken grå så himla bra. Flera gånger jobbade hon kanonkalas med baken i vänstersvängarna & det enda jag kände var lite sämre var högersvängarna i språngmarschen ...


Utöver dessa två moment körde vi vittringsapportering, tungapportering, hopp-apport, rutan, inkallning med ställande (från liggande position), kryp, fjärrdirigering, metallapportering & skall.


Sen fick lille Danni komma ut ... Med honom körde jag endast fritt följ med fokus på rätt position & belöning på rätt ställe samt byta leksak ... Jag kastade en sak & när han hämtat den viftade jag med nästa & då kom han tillbaka i full fart med saken & bytte. Han var så himla kul att jobba med idag & han har sån fart att man nästan tappar andan när han ska göra någonting ... häääärligt!!!


Även Aya fick komma ut en sväng & träna & vi körde lite pensionärsträning med fritt följ utan fokus på position, inkallning, rutan, apportering & fjärrdirigering & Aya tyckte det var sååååå skoj!!!

Av Anna-Karin Malm - 2 juli 2011 16:45

Idag for vi iväg ut i spårskogen med vår träningsgrupp igen ... Det var cirka 15 grader varmt & duggregnade, men de hade lovat mer regn & mer kom det oxå så småningom ...


Vi började med att, som i vanlig ordning, lägga ut spåren & även idag valde jag att lägga alla mina tre hundars spår själv. I väntan på spåren passade vi på att gå en sväng & med idag var en tjej med en riesenhane så jag berättade för henne om att Danni blivit påhoppad av en sån två gånger & att han är skiträdd för såna & mycket väl kan göra utfall mot såna ... Hon sa att hennes hund var riktigt messnäll & att hon skulle hålla koll på honom & det gjoirde hon oxå. Konstigt nog gjorde inte Danni ett enda utfall utan var framme & nosade på honom flera gånger under promenaden ... härligt!!!


Jag började med Eos spår eftersom jag lagt hennes slut samt en del i mitten på hennes spår på en stig som de andra skulle gå på för att komma till & från sina spår ... Ett par stycken hann dock gå där innan vi kom så långt men det gick hyfsat bra i alla fall. Hon är inte riktigt glad för att spåra på stigar så det får vi allt träna mer på.


Dannis spår var relativt långt med hans mått mätt & avslutades med en liten böj samt en snusdosa med leverpastej. Han spårade på hyfsat bra mellan varven, men var inte riktigt målmedveten, så jag får nog börja lägga något i spåren till honom ... Typ en rolig leksak eller lite godis med jämna mellanrum.


Aya spårade riktigt fint idag, men missade första apporten ... Jag visade henne den dock (hon kan ju få hjälp nu när hon är pensionär) & klickade henne för att hon tog den ... Det gjorde nytta minsann ... snacka om att tagga efter det ... skojsigt, skojsigt.


Tyvärr hann jag inte med att träna något annat eftersom jag hade en tid att passa så uppletande & skott får jag träna en annan dag i veckan ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards