annaayaeos

Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Sökträning + lydnadskurs ...

Av Anna-Karin Malm - 26 juli 2011 09:30

Idag har det varit en riktig hundtränardag till Eos stora förnöjelse ... "L". Som tur var så har det varit hyfsat fint väder = perfekt hundtränarväder. Inget regn & inte allt för varmt alltså.


Dagens sökträning var förlagd till ring Knutstorp & jag valde att köra inne på banan med alla tre hundarna idag. Först körde jag med Aya & Danni tillsammans eftersom jag tänkte mig att Danni kunde tänka sig att behöva lite stöd från "gammelmor" ... Men icke sa nicke ... Han verkade inte alls bekymrad över den något annorlunda "sökskogen". Att han sen inte riktigt fattade vad vi höll på med förrän han hittat första figgen är ju en heeeelt annan sak ... Han kan ju inte det här med söket till nån reda än ... Hur som haver så blev han heltaggad efter första figgen & var sen den som "ledde operationen". Tre figgar fick de leta upp varav en låg ovanför en hög trappa, en bakom några stora, mjuka plastgrunkor & en under en ramp. I rampen var det ett hål & där stack Danni ner nosen & luktade ett par gånger innan han fattade att han måste ta sig runt för att komma till figgen ...


Eos fick hela sju figgar och jag bara måste förundras över denna galenpannas framfart. Hon sprang, hoppade, klättrade & kröp på alla möjliga & omöjliga ställen & bitvis var jag livrädd att hon skulle komma till skada ... men, men figgarna hittade hon & skoj tyckte hon det var. En figge låg i en kinagunga & den hoppade hon upp i & stod i den ovanpå figgen & skällde medan gungan gungade ... normalt??? Vid den figgen som låg bakom plastgrunkorna fick hon vittring & kröp in under ett litet hus där en bräda saknades ... hålet var inte mer än 30 cm högt men under & kolla det skulle hon ... & på ett ställe inne i ett öppet förråd klättrade hon ända upp till taket på grejor & stod där högst uppe & balanserade på en massa frigolitplattor som gled ... Blev hon rädd??? Näädå ... "L" Hur som haver så är jag bara såååå nöjd med den lilla loppans sökarbete ...


Ikväll har det så varit lydnadskurs igen & idag fick vi möjlighet att träna enskilt ca 15 minuter hos Kati & 15 minuter hos Camilla ... bara att välja moment & köra alltså.


Hos Kati valde jag att träna på framåtsändandet som inte var fullt lika bra idag ... Hon galopperade på första men sen travade hon bara & verkade inte riktigt orka springa ... Blev jag orolig lr blev jag orolig??? Vi kom i alla fall överens om att trav hela vägen i alla fall är bättre än för långt & att det bör ge poäng i alla fall = inte klabba för mycket med det nu inför mina stundande tävlingar & sen träna på igen med tempot & tempoväxlingarna så blir det nog bra till slut.


Hos Camilla valde jag att få hjälp med att klicka bra bakbensrörelser i krypet eftersom jag har supersvårt att se det själv om jag ska gå rakt. Vi hann även med lite fritt följ med Camilla som klickare & jag kan bara konstatera att det momentet går bättre & bättre såååå det är la bara att träna på ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards