annaayaeos

Direktlänk till inlägg 28 juni 2017

Lydnadsläger dag 2

Av Anna-Karin Malm - 28 juni 2017 19:45

Ännu en dag på lydnadsläger är avverkad & jag känner mig himla nöjd med lilla fröken Pi ... Att vara i okänd miljö med okända hundar & människor i två dagar & prestera från bra till bättre samt dessutom uppföra sig bra gör mig riktigt glad ... Även idag började vi med ett kort snack innan vi satte igång att träna ...


Pass ett för dagen - här valde jag att prova på att göra en annorlunda ingång ... vi brukar ju alltid komma in på planen "lösa & lediga" för att Pi ska få en chans att kolla in folk & grejer lite innan vi sätter igång ... Det håller ju dock inte om vi nån gång skulle få för oss att avancera i lydnaden så idag provade vi på att komma in med lös hund i fotgående & ja det funkade minst lika bra det ... Vi körde ett kort fritt följ följt av en inkallning & fick lite applåder mellan varven (eftersom jag tyckt att hon tyckt det varit ett lite jobbigt ljud ibland vid prisutdelningar). Men inte reagerade hon på det inte ... Vi hann även med att kolla på inkallning med ställande & här fick jag tips att istället för att lägga leksak bakom henne retas med henne med leksaken om hon inte stannar fort nog alternativt inte springer fort nog ... viktigt att tänka på att inte vifta med leksaken för att hon ska springa fortare utan just för att hon ska bli pissed & göra bättre nästa gång & ja, det är en metod som faktiskt verkar funka på Pi :). 


Även idag körde vi gruppmomenten efter lunch & vi började denna gången med att köra en platsliggning så jag kunde gå ut 50 meter, stå där en liten stund & sen återvända ... Jag såg tydligt att hon blev obekväm med att ha mig så långt ifrån sig då hon började slicka sig om munnen, men hon låg kvar & fick en bra erfarenhet med sig igen. Sen körde vi gruppmoment a la lydnad & Pi fick sitta en stund i början innan jag gick in & la henne. Även idag körde de läggande & inkallningar om vart annat & instruktören gick bakom henne & mellan henne & mig men det var inget som störde Pi så länge jag stod nära. De körde en omgång till efter en liten paus & då hann jag byta hund så även Danni fick träna på lite platsliggning med nya hundar ... så klart gjorde kingen ett jättebra jobb där "L" Han fick även gå lite fot och krypa lite när vi höll på innan vi körde igång träningen igen.


Sista passet började jag med att få en tävlingsmässig kommendering på krypet & Pi visade att hon både kunde tjuvstarta med att lägga sig & krypa samt fortsätta krypa även efter att jag stannat ... men en fin krypteknik har hon vilket är det viktigaste för mig i nuläget. Sen valde jag att prova på nåt nytt så vi körde runda konen med hinder, människa som korsade vägen samt apporter utlagda & hinderna var inga problem, att en människa korsade vägen störde henne men på försök två kunde hon det även om det blev aningen vingligt ut ... apporterna var oxå svåra att passera, men inte helt omöjligt så detta är nåt jag tänker att vi ska träna på mest för att vi behöver göra nåt lite roligt mellan varven ... Vi hann även med ett framåtsändande med grupp & det gick ungefär som dagen innan samt lite metallapporteringsövningar igen. Jag passade även på att låna en trekilos tungapport för att se hur hon hanterade den & insåg att jag bör köpa mig en egen sån då hon nu tycker att fyra kilo är rätt tungt & har saktat farten på väg in betydligt samt har svårt med ingången ... jag funderar även på om jag ska försöka mig på avlämnande framifrån på iaf tungapporten för att spara lite på hennes nacke ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards