annaayaeos

Direktlänk till inlägg 23 april 2017

Sökträning ... lr ner som en pannkaka ...

Av Anna-Karin Malm - 23 april 2017 17:30

Dagens sökträning blev rena rama berg och dalbanan ... Det började med att Pi var jätte osäker när vi kom på morgonen eftersom de som äger den hund (& hunden med för den delen) som skulle sätta Pi plats för några veckor sen var och tränade idag ... De har haft förhinder nu några gånger & jag har ju inte märkt av att Pi skulle lagt på sig nåt av händelsen alls när vi kört sök ... men idag så märktes det att hon kopplade framför allt hundens husse (som skrek på sin hund för att stoppa den) till det obehagliga ... Hon höll på att bjäfsa & skälla ut dem medan vi väntade in att alla skulle komma så när vi sen kört på plats tog jag ut henne & Danni medan vi gick igenom dagens träning för att hon skulle få chansen att landa ... vilket hon gjorde hyfsat ... Meeeen inte tillräckligt för att hon skulle klara av att interagera med hundens matte & inte heller för att hon riktigt skulle våga springa utom synhåll för mig i rutan ... tillbaka på ruta ett alltså ... suck ... Det är bara till att hoppas på att hon släpper det relativt snabbt.


Nåja, hon fick iaf fyra planerade figgar & planen var att figge 1 skulle vara en springare med leksaken dinglande efter sig, figge 2 skulle hon springa ut & ta rullen hos & sen springa ut på löst påvis, figge 3 skulle vara en hittafigge på ca 30-40 meters djup & figge 4 skulle vara ännu en springare. Figge 1 funkade hyfsat bra (men det märktes att hon inte var lika ladda som vanligt på stigen), figge 2 tog hon inte rullen hos & vågade inte heller gå riktigt ända fram så till slut stod jag bara några  meter från figgen & då tog hon rullen & kunde springa på påvis. Figge 3 hade hon jättesvårt att hitta & hon kollade hela tiden efter mig så jag följde med henne en bit utåt i rutan & figge 4 fixade hon relativt bra men hon som var figge sa att hon hela tiden när hon kampade hade ett öga mot mig för att försäkra sig om att jag verkligen var på väg. Här dök kompisen Jacko upp som gubben i lådan precis när Pi fick sitt godis hos figgen & DET tände till henne må jag säga ... om blickar kunnat döda sååå ... han förstod hur som haver budskapet & vände snabbt tillbaka till sin matte "L" Som avslutning fick hon kampa lite med hundens husse & det fixade hon galant ...


Sen var det Dannis  tur & till honom hade jag beställt fyra klurigt gömda figgar ... De tre första figgarna var inte klurigt gömda alls om man frågar kung Danni ... Några tomslag fick vi oxå till & ett par stycken var heeelt okej ... Sista figgen var klurigt gömd, han satt uppe på en hög sten med ett nät över sig på typ fullt djup & det är ju lite svårt att hantera när man, som Danni, vill komma alldeles intill figgen innan man börjar skälla ... meeen han löste det så tummen upp för Danni idag.


Efter fika & genomgång (som för övrigt Blådårarna fick vara med på för att ytterligare avdramatisera det hela) gick jag & vovsegullen en skön promenad innan vi for hemåt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards