annaayaeos

Alla inlägg den 2 april 2017

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2017 15:35

Dagen började med att Danni fick se om han klarade av anlagstestet i viltspår ... Det gjorde han inte ... Han spårade dock finemang ... meeen han glömde att svänga när spåret gjorde det ... så vid två tillfällen fick vi bli tillbakakallade ... Dessutom missade han klöven i slutet ... meeeen han spårade som sagt bra & redde upp ett par av vinklarna riktigt bra ... han var dessutom inte störd av att ha folk efter sig i spåret eller av att nån annan lagt spåret åt oss (vilket är första gången det händer om jag inte missminner mig). Såååå nu är det bara att träna på ... Vi kom på att han liksom tappar koncentrationen när det blir lite längre raksträckor & då bara lunkar på utan att använda näsan ordentligt så det blir framför allt långa raksträckor med efterföljande vinkel som vi får öva oss på nu framöver.


När vi var klara med spåret körde vi upp till Klåveröd för att ansluta till sökgruppen ... Dock hittade jag inte dem först så jag la ett spår till Pi ... när jag gick det såg jag dock bilarna så jag körde dit när jag kom tillbaka till bilen & fick möjlighet att köra ett kort pass med Pi ... Precis när vi kommit in i rutan & höll på att instruera figgarna kom föregående hund rusande & skulle sätta Pi på plats ... Hon blev så rädd att hon skrek rakt ut & bara rusade iväg med den andra hunden rusande efter ... Jag blev jätterädd att hon skulle panikrusa ut på vägen & till slut sprang vi alla runt & skrek för att få stopp på dem ... Den andra hundens ägare fick stoppat sin hund när den passerade & då stannade Pi oxå ... hon var märkbart skärrad ... men vi lugnade henne en aning med lite godis & klapp & så fick hon leka lite med figgarna innan de gav sig ut i rutan ... Hon klarade av att släppa det som hänt så pass att hon klarade av att arbeta ... förvisso fick hon väldigt enkla övningar, men ändå ... Hon fick sammanlagt tre figgar på ca 20-25 meters djup ... första figgen gav henne en gotta och var sen passiv så hon fick ta sin fastrulle & komma till mig med den ... Dock släppte hon den ett par meter ifrån mig då hon verkade koppla stigen till det som hänt, men vände sen ut till figgen igen på påvis med kamplek & godis ... De andra två figgarna var gömda figgar som direktbelönade henne med kamplek & sen godis när jag kom ...


Efter fika & genomgång med efterföljande liten promenad körde vi så till parkeringen för att ta spåret som jag lagt ut till Pi. Det innehöll fem pinnar samt slut, låg i omväxlande bok & granskog med ca 40 meter på en stig där vi fick möte av ett par. Hon spårade jättebra förutom på stigen där hon blev störd av paret ... hon gick dessutom över en pinne ... men allt som allt ett riktigt bra spår.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards