annaayaeos

Alla inlägg den 30 april 2017

Av Anna-Karin Malm - 30 april 2017 15:09

Idag gick vårens sista söndagssöksträning av stapeln & det i perfekt vårväder med cirka 10 grader fram mot dagen, strålande solsken & så gott som vindstilla ... härligt! Under veckan har jag klurat en del på hur jag ska ta mig an Pis nypåkomna skepsis mot de som äger den hund som skulle sätta henne på plats för några veckor sen för att hon ska kunna övervinna den & klara av att jobba trots deras närvaro (& att de är figgar) & nu hade jag en plan som jag var spänd på att testa av ...


Mina hundar gick mot slutet & jag valde att börja med Danni (dels för att peppa Pi lite extra, men huvudsakligen eftersom han tyckte att livet var bra orättvist igår när Pi fick spela huvudrollen i mitt liv & han bara var sällskapsdam under dagen). Eftersom han än en gång har en skrapad trampdyna (på nästa tass, det går liksom runt runt) fick han dock bara lite basicövningar med fyra figgar varav endast en var ute på djupet. Min ordningsamma sida sa mig dock att han, efter att ha sneddat & hittat en närafigge fick gå ut på ett tomslag mot hörnan så ett litet tomslag blev det trots allt. Han skötte sig så klart exemplariskt & tyckte att, ja sök det är plättlätt ...


Sen fick Pi komma ut & vi fick vänta ett bra tag på vår tur eftersom en körde mellan mina hundar ... det fick verkligen Pi att tagga till & när vi satt där vid grejorna precis utanför rutan & folket kom tillbaka & skulle ta hennes dosor & leksaker för att gå & gömma sig ville hon nafsa den ena (av dem som hon blivit skeptisk mot) lite i foten för att visa att näää ta inte dem ... dock brydde han sig inte om det utan sa bara ett par snälla ord & klappade henne & då viftade hon på svansen ... härligt med den inställningen ... Även Pi fick idag basicövningar för att känna att hon lyckades så på ena sidan där han med hunden figgade fick hon först en springare & sen en dold på ca 20-30 meters djup & på den andra sidan fick hon först en dold på ca 20-30 meters djup & sen en springare som sistafigge ... Hon var såååå taggad & det märktes verkligen inget som helst av att hon var osäker & hon jobbade såååå bra & var glad & busig med figgarna ... härligt!!! Det gör mig så lycklig när hon visar att hon klarar av att övervinna sina rädslor till förmån för arbete så jag blir alldeles varm i hjärtat.


Efter fika & genomgång tog jag & Ina en promenad med vovsegullen i det sköna vädret så nu har jag två nöjda Blådårar här hemma.    

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards