annaayaeos

Alla inlägg den 10 april 2017

Av Anna-Karin Malm - 10 april 2017 17:15

Jaha efter ett par timmars vila efter spåren åkte vi så iväg till klubben för lite lydnadsträning. Vi började med skott ... Amanda var så snäll att hon kom ner & hjälpte till att skjuta så även fast att Pi fick ligga ensam hade hon iaf skotten bakom sig. Två skott sköt hon & jag stod på ca 5-6 meter & på andra skottet dryga tio meter ... Danni var med ute & sprang runt mig & stormskällde, men det var inget som störde Pi utan hon låg lugnt kvar ... duktig tjej <3


Sen kom mitt träningssällskap för kvällen & vi snackade oss samman om kvällens träningsplan ... Jag ville bara ha hjälp med att hon stod bakom Pi & belönade de gånger jag klickade hennes uppsitt samt påminde henne om att det fanns godis att hämta när hon inte gjorde rätt, annars tränade jag på själv ...


Danni fick börja & vi tränade på fotgående, inkallning med ställande (första hade jag en dosa med godis bakom & han ville knappt komma mot mig alls så vi körde en gång till utan bakombelöning & det gick finemang), apportering (bra med galopp in & lugnt sitt när jag tog apporten), rutan, konen, framåtsändande, ställande & läggande under marsch, kryp (finfint tempo, men kanske något hög bak), fjärrdirigering (ok, men lite backande i stå & några fel skiften) & hopp-sitt.


Sen var det Pis tur & vi började med att köra lite fritt följ som uppvärmning innan vi fick hjälp med fjärren (se ovan). Sen tränade vi på med inkallning, framåtsändande (gick bra trots att benen vek sig några gånger "L"), saktagående, apportering, metallapportering (tveksam i gripandet samt ville inte gå ut på första kommandot), kryp (riktigt bra), inkallning, rutan, konen, hopp-sitt (utan target & första tog hon sikte på nåt vitt skräp och hamnade snett & nära hindret, men på andra försöket gjorde hon det jättefint med bra avstånd ut från hindret), ställande & läggande under marsch & så stegklättring.

Av Anna-Karin Malm - 10 april 2017 17:00

Idag har det blåst vääääldigt mycket ... Och då passade jag så klart på att åka & spåra ... Jag passade dessutom på att lägga Pis spår på fält & Dannis viltspår i bokskogen där löven yrde rundor ... eeeeh ... Ja, ja det som inte dödar det härdar säger de ju. Jag fick fint sällskap av Jane & hennes hundar så när vi hade lagt ut spåren gick vi en promenad med vovvarna så de fick busa av sig en aning ...


När det så var dags att ta Pis spår hade det legat i drygt två timmar ... Hon var aningen flackande över spåret i början & jag tänkte att nä hon spårar inte utan söker bara av lite i vinden & vet inte riktigt hur hon ska lösa uppgiften idag ... men hon spårade, fast det var svårt ... Hon tog god tid på sig, ringade i några vinklar och vallade bitvis fram & tillbaka över spåret, men hon hittade alla fem pinnarna samt slutet & hon tog spetsvinkeln jag lagt klockrent så jag är mer än nöjd med den lilla damen.


Sen var det Dannis tur & jag tror aldrig att han haft ett så svårt spår som idag ... men även han kämpade på som en galning & kom runt spåret & hittade sin klöv ... Gött!!!

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards