annaayaeos

Direktlänk till inlägg 19 april 2017

Lydnadsträning med skott ...

Av Anna-Karin Malm - 19 april 2017 15:30

Jag har försökt få till lite skotträning på måndagarna nu i vår, men det är svårt att skjuta själv samtidigt som hunden ligger plats & dessutom få till en platsliggning i grupp när det bara är Pi som ligger ... sååå eftersom det var annandag påsk i måndags & ingen träning bestämde jag mig för att åka ner & vara med på klubbens skotträning ikväll & sen träna lite lydnad efter det ... oooooch det blev måååånga skott om jag säger så ... sammanlagt tio stycken ... Jag började med att lägga Pi ensam de tre första skotten, sen leka & gå fot under ett skott innan det blev paus för hundbyten för vissa ... då tog jag ut Danni oxå & gick över på andra sidan medan de sköt två skott ... vovsegullen fick då leta godis & det var inga problem med Danni ... Sen fick han sitta i bilen igen & jag & Pi var med på en platsliggning med fyra skott tillsammans med två andra hundar där jag vid sista skottet stod typ 15-20 meter ifrån - nema problema ... gött!!!


Sen fick Pi träna igenom lite moment & hon var såååå på att hon gick snett framför mig i fria följet så gott som hela tiden ... suck ... Vi tränade en del på stegförflyttningar och det har hon fått till hyfsat bra nu, men våra vänsterhalter är inte bra, då hon sätter sig för långt fram ganska ofta. Vi tränade även på inkallning, hopp-sitt, kryp (såååå bra), fjärrdirigering (riktigt bra uppsitt på cirka 2 m avstånd), apportering, tungapportering (hon stannar gärna till för att bita om på invägen), ställande & läggande under marsch, framförgående, rutan ( inte bra placering i rutan då hon låste på en av de främre konerna) & stegen (riktigt bra idag med tramp på alla pinnarna).


Sen fick Danni komma ut & träna & han var förvånansvärt oberörd av alla skotten som skjutits & jobbade på bra ... Vi tränade på fotgående, inkallning med ställande (med godis bakom, riktigt fint stopp faktiskt), ställande under marsch (fin stadga) samt läggande, kryp, fjärrdirigering, rutan, konen, apportering (här saknade jag farten på väg in), hopp-sitt & så avslutade vi med en sitt & plats i grupp enligt nya klass 3 ... fast Danni fick göra lite annorlunda ... jag gick in & la honom & sen fick han ligga kvar medan den andra kallade in sin hund vilket var svårt för honom, det var såååå nära att han rycktes med, men han besinnade sig ... duktig kille <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards