annaayaeos

Direktlänk till inlägg 26 januari 2017

Skånsk vinter när den är som bäst ... Lr Blådårarna har skogsjobbat :)

Av Anna-Karin Malm - 26 januari 2017 19:45

En underbar fridag fick jag & vovsegullen idag ... sovmorgon till halv nio (vilket verkligen behövdes med tanke på mattens rejäla förkylning), stressfri frukost & sen bar det av ut i skogen för spår & uppletandeträning i det underbara vädret ... För ja det får man väl tycka när januari levererar plusgrader, solsken & så gott sim vindstilla ...


Jag började med att lägga ut spåren innan vi gick en promenad i väntan på att spåren skulle ligga till sig ... Glada vovsegull gjorde verkligen min dag ...

     

Väl tillbaka vid bilen vallade jag av en uppletanderuta med god hjälp av vovvarna ... Tre prylar lades ut i bakkanten ... En i vardera hörn & en ungefär mitt på. Rutan var belägen i öppen bokskog med en kulle i bakkant som de måste upp för för att hitta prylarna & det blåste medvind i rutan så de var verkligen tvungna att gå ut djupt.


Pi var först ut & hon gjorde tre galna skick & kom in med tre prylar ... ett fantastiskt fint arbete gjorde hon <3. Sen var det Dannis tur & han jobbade på finemang & sprang verkligen ut på djupet & lite till ... men efter att ha hittat två prylar tyckte han att nu fick det väl ändå va nog & stannade en bit ut & skällde ett par skall. När jag sa ut till honom tog han sig dock ut & hittade sista prylen. Dessa stoppen vi har just nu även i söket tror jag beror på att han har lite ont i sina tassar eftersom vägsaltet fräter på hans trampdynor så de spricker & blir tunna på sina ställen. Då blir han lite bekväm & springer inte gärna i onödan ... om han inte glömmer bort sig vill säga ... "L"


Sen var det dags att ta spåren. Pis spår hade legat cirka 1,5 timme & var ungefär 600 meter långt med fem pinnar samt slut. En spetsvinkel hade vi oxå fått till i spåret. Hon började okej, men sen blev det lite svajigt efter första vinkeln. Apport nummer ett hittade hon men tvåan gick hon över. Jag tog upp den, visade henne den & låtsades äta av hennes godis medan hon stod en bit fram & glodde på mig precis som om jag var dum i huvudet & hon sket i vad jag gjorde ... meeeen sen var det inget slarv med fler pinnar inte ... Spetsvinkeln tog hon klockrent ... me like.


Dannis viltspår hade legat cirka 2 timmar när vi tog det & det gick i bitvis väääldigt risig terräng & bitvis i öppen bokskog. Han jobbade på jättebra idag, hela tiden med en viftande svans ... Det märks verkligen hur roligt han börjar tycka att detta är <3 Han jobbade på kanon & hittade sin klöv ... gött!!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards