annaayaeos

Direktlänk till inlägg 21 januari 2017

Kompisprommis & lydnadsträning i fuktigt väder ...

Av Anna-Karin Malm - 21 januari 2017 09:15

Dagen har spenderats på Råådalens BK ... Vi började med att gå en skön promenad tillsammans med Jane & Maria & deras sex vovvar innan vi fikade & tränade lydnad. Vädret visade sig absolut inte från sin bästa sida då det var disigt & ett litet skimmer av duggregn i luften hela dagen, men vad gör väl det när man får träna tillsammans med fina vänner & bästaste vovsegullen? Dock blev det mest träna vid sidan av med fokus på att utsätta sig för optimal störning & inte något direkt samarbete alls egentligen ... men så är det ibland & just idag kändes det som en perfekt plan för min del "L"


Vi började med tre noseworkgömmor (lr vad man nu benämner det) & det märktes att Danni & Pi var ringrostiga i det ämnet ... lr var det bara det att området var vid parkeringen precis där jag kan tänka mig att de flesta kissar sina vovvar på väg in & ut från planen ... Sååå lite hjälp för att hitta nån av dem behövde de båda två.


Pi fick börja att träna lydnad & ännu ett lydnadspass med denna tösabit gick i galenhetens tecken ... Hon har verkligen börjat älska att träna lydnad ... det är såååå skoj att träna då ju ... Vi tränade fotgående med mycket fokus på vändningar på stället & stegförflyttningar (& visst är det inte snyggt än, men hon kämpar verkligen för att vara i rätt position hela tiden), ställande med rundning, sättande under marsch, rutan, konen, inkallning med & utan ställande, hopp-sitt, hopp-apport (fint uthopp, men hon sprang bredvid på vägen in flera gånger innan jag lyckades hinna placera mig rätt), kryp (ett kryp på cirka 4 meter som var hur fint som helst men när jag sen skulle göra om det för att träna på att starta från en halt tyckte hon att nu fick det vara nog med att släpa magen på det kalla våta gräset & tvärvägrade "L"), fjärrdirigering (där jag inte riktigt vill öka på avståndet eftersom hon då inte får samma tryck i uppsitten), framförgående, apportering, tungapportering, metallapportering & dirigeringsapportering. En djupt besviken Pi fick, efter säkert en halvtimmes tränande, gå & sätta sig i bilen ... hehehe ...


Sen fick Danni träna & när han kom ut märkte jag att han haltade lite & kollade hans trampdynor ... en liten torrspricka (lr saltspricka) på ena trampdynan gjorde att det sved lite men efter en stund ute slutade han halta så vi tränade iaf eftersom jag vet att det beror på att vi gått på saltade vägar & att det inte förvärras av att man går på gräset. Vi tränade på fotgående med vändningar & stegförflyttningar, inkallning med & utan ställande (såååå jäkla snyggt ställande han har <3), ställande med rundning (svårt med stadgan), kryp, apportering, hopp-sitt, rutan, konen, fjärrdirigering (med grym störning av en hund som sprang till rutan precis bakom honom & en hund som körde konskick precis bakom mig, men ändå full fokus så gott som hela tiden), framförgående, sättande under marsch och läggande under marsch.


När vi kom hem var vovsegullen så smutsiga att de fick hoppa raka vägen in i duschen ... Nääää jag längtar inte alls till våren, tro inte det ...   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards