annaayaeos

Direktlänk till inlägg 24 februari 2014

Träning i boulehallen ...

Av Anna-Karin Malm - 24 februari 2014 06:30

Vid kvällens träning var jag hyfsat organiserad & planerad trots en lång, innehållsrik arbetsdag låg bakom mig ... "Stor klapp på axeln för det" ...


Eos fick börja & här låg fokus på kedja med en avslutande, större belöning. För att få till en hyfsat lång kedja som inte var så förutsägbar använde jag mig av mina lappar & lottade fram vilka saker jag skulle ha med. Sen la jag dem i den ordning jag tyckte var lämplig & fick sen hjälp med kommendering av kedjan. Följande "moment" ingick: Tandvisning, fritt följ inklusive stegförflyttningar, ligg död, tass, hopp apport, transport, inkallning med stå, kryp, give me five. En mycket frågande Eos blev tandkollad (DET var lääääängesen "L") & sen avverkade vi momenten med något förväntanspip här & var. Det kan än en gång konstateras att denna damen blir taggad av fördröjd belöning vilket ju är ytterst tacksamt om man ska tävla ... Att sen inte alla "moment" var hundra perfekta bryr jag mig inte ett dugg om, det är attityden & känslan jag vill åt när jag gör kedjor på detta viset. Vi hann även med att träna lite på rutan, fjärrdirigering & vittringsapportering där Ingela la ut pinnarna till mig (en misslyckad & två lyckade varav den ena kändes mer som tur då hon tog rätt pinne, men utan att scanna av de andra & den andra kändes såååå bra då hon verkligen luktade igenom pinnarna innan hon tog rätt).


Sen fick Pi komma in & med henne fick jag hjälp med tandvisningsövningar - detta ska jag nog börja avancera nu så att det är människan som ska komma fram till henne istället för, som nu, hon som ska söka upp människan. Vi fick även hjälp med kamplekövningar vilket hon skötte finemang. Sen tränade vi på med fritt följ - som även idag gick finemang, ställanden & lägganden under bakåtmarsch, apporteringsövningar - där jag måste träna mycket på att hon inte ska släppa apportbocken när hon är nära mig vilket hon ofta gör nu pga förväntan över att jag ska dra fram leksaken till henne. Lite ligg kvar samt hopp hann vi oxå med innan liten fick sätta sig i bilen igen.


Till sist fick även Danni komma ut en stund & med honom körde jag fritt följ, läggande & ställande, inkallning (bara för att han tycker det är så skoj), apportering, rutan & kryp som han slarvade jättemycket med idag ... Sen fick Danni vara med inne & mingla en liten stund innan han åter igen blev förvisad till bilen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards