annaayaeos

Alla inlägg den 21 februari 2014

Av Anna-Karin Malm - 21 februari 2014 18:45

Idag hade vi bokat ett par timmar i Lotushallen för att kunna träna inför den tävling som vi anmält till där om några veckor ... Danni som inte brukar bry sig om nya platser så länge ingen hund skrämmer honom var riktigt störd av alla fina agilityhinder vi hade ställt utmed väggarna så det var bra tur att vi bestämde oss för att åka dit & träna idag ... "L"


Först ut av mina vovvar var just Danni & jag testade av honom genom att köra igenom ettan med kommendering ... Det gick väl si sådär ... riktigt kasst i början av ovannämnda anledning men bättre mot slutet ... En hel del missar blev det dock ... Tandvisningen - inga problem. Linförigheten - dålig position, sneda sitt, ibland inga sitt ... det enda som var positivt här var nog att han inte började skälla i språngmarschen trots att han var lite väl splittrad. Läggande - långsamt, men okej. Inkallning - bra, men har för mig att han satte sig aningen snett. Ställande - långsamt & han satte sig när jag kom tillbaka. Apporteringen - helt okej med tanke på att det var en lånad, ganska tung apport, han släppte den inte, men såg allmänt besvärad ut & hängde ner huvudet. Hoppet - bra vad jag kan minnas iaf. Efter belöningen för kedjan tränade vi lite fritt följ samt gick runt & kollade in hallen lite innan han fick gå ut i bilen igen.


Sen var det dags för lilla Pi att äntra hallen. Hon har iofs varit där en gång tidiagre när vi gick kurs tidigt i höstas ... Antingen har hon minnet av det kvar eller är hon inte speciellt besvärad av nya miljöer, det får tiden utvisa ... Hur som haver så värmde jag upp henne en aning med lek & lite fritt följ innan jag provade att göra en kedja med henne. Kedjan bestod av mycket kort fritt följ, läggande vid sidan, ettans apportering & ställande under bakåtmarsch. Det började kanon med ett riktigt, riktigt fint fritt följ följt av ett fint läggande där hon, när jag kom in igen tvekade på uppsättandet så jag fick säga det en gång till, då satte hon sig förvisso jättefint upp med studs i framtassarna. Sen blev det mest pannkaka av apporteringen där hon släppte apporten först men sen höll den fint på andra försöket samt ställandet där jag dumt nog inte belönade snabbt nog när hon ställde sig finemang på mitt kommando & sen fick jag knappt till ett ställande då hon hela tiden provade med att lägga sig istället ... gullefian. Vi hann med att träna lite mer fritt följ, vanlig apportering, ställanden under bakåtmarsch samt lite mer lek innan hon fick gå ut i bilen igen.


Så var det då äntligen dags för Eos ... Hon blir riktigt upprörd när hon får vänta till sist vill jag lova. Är det någon som inte på något vis är berörd av nya platser är det Eos, hon bara går in & river av sin träning som om hon varit på plats minst ett dussin gånger förr ... Jag tror nog jag älskar den hunden så mycket man bara KAN älska någon ...  Hur som haver så fick Eos träna på liiiite fritt följ, rutan med & utan dosa i, fjärrdirigering samt kryp & ja, vad säger man? Hon jobbade på så bra som hon kan den gamla tanten ...


Danni fick chansen att komma in & träna en liten, liten snutt till innan tiden var slut, det är ju ändock han som ska tävla där ...


Innan vi for hemåt satt vi & fikade & snackade samt gick på prommis med vovvarna ... När vi skulle promenera fick vi sällskap av en gullig dreverpojke som bara var såååå go & glad ... Pi, Plupp & han blev nog näst intill bästisar innan han försvann efter några hjortar ...   

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards