annaayaeos

Direktlänk till inlägg 29 november 2013

Våt generalrepetition ...

Av Anna-Karin Malm - 29 november 2013 09:15

I eftermiddags hade jag & vovvarna en våt generalrepetition ... Lagom till vi skulle börja träna på Åstorps BK började det nämligen regna ... jippie ... not ... Nåja, hur som helst så är det ju bara att bita ihop & se glad ut även en dag som denna ... Jag kände nämligen att det var viktigt att få till ännu en träning iaf med Eos inför söndagens tävling ... Jag vet hur som haver inte riktigt hur jag tänkte när jag anmälde henne till en tävling i trean ... "L"


Pi fick börja &, precis som när vi var här & tränade i lördags, var hon mer vild än tam i början. Vi jobbade på med fritt följövningar, läggande, ställanden under marsch - framför med spontana ställanden ... idag la jag även på ett kommando när hon stannat innan jag slängde godiset. Ettans apportering gjorde hon hur bra som helst utom när jag tagit apporten då hon reser sig upp  ... Finfin början på "vanlig" apportering börjar vi oxå få ... jag håller henne när jag kastar skickar henne med ett "sch-kommando" ... full fart ut, griper bra & full fart in mot mig. Idag kom hon ända fram till mig med apporten i munnen & släppte först när jag visade henne godis eller tog fram kampisen. Vi började även med framförgåendet idag - allra första övningen ... Jag la ut två lock med en godbit på varje, ställde henne mot det ena locket & klickade när hon hade fokus framåt & jag stod bakom henne. De sista två gångerna utökade jag det till att hon tog något steg innan jag klickade ... Ännu en ny grej var att vi började jobba med "trampa-target" & såååå fort hon fattade det ... Hon fullkomligt hoppade på den med framtassarna ... goefisan.


Sen fick Eos komma ut ... Till henne hade jag förberett två rutor med en stängd dosa med godis i mitten av varje innan jag hämtade henne ... Vi började med lite fritt följ som hade ganska mycket i övrigt att önska sig, men, men vi har ju inte fokuserat på det alls nu på ett tag utan vill hellre försöka få iaf poäng på det mesta i klassen ... "L" Sen körde jag en inkallning med ställande där hon hade lång stoppsträcka så det gjorde vi om & då gick det bättre ... Ett sittande under marsch som gick bra gjorde vi oxå samt en fjärrdirigering med en dosa med godis på cirka två meter framför henne ... Som hon spikade tassarna. Sen var det dags för rutanövningar & precis som hon gjort de senaste gångerna sprang hon lite snett & nonchalant ut mot rutan, kom in från sidan & såg då till sin förvåning att det låg en dosa med godis där ... Jag ställde henne, gav henne munitligt beröm & kallade på henne ... Hon stod kvar en stund & tittade frågande på mig & tog sen dosan i munnen för att komma till mig med den för att få belöning, men den fick hon allt släppa igen ... Sen var det ungefär samma procedur på den andra rutan & inget godis där heller ... Nästa gång jag skickade till respektive ruta gick det såååå bra & hon fick sin belöning ... Medan jag skickade till ruta två fick Jane en dosa med godis att lägga i ruta ett utan att Eos såg det & även det gick bra så nu hoppas jag att det är den målbilden som sitter i Eos huvud inför söndagen ... En vittringsapportering fick avsluta dagens Eosträning & såååå bra hon gjorde den ... Jane la ut pinnarna med min pinne längst ut till vänster, Eos sprang ut & började från höger, nosade snabbt över samtliga pinnar & tog den rätta utan någon som helst tvekan ... gött!!!


Sen fick lille Danni Boyse komma ut ... Med honom tränade jag linförighet där han låg alldeles för långt fram i positionen iaf i början men där han inte gled ut i sidled i språngmarschen & inte hade så värst vida svängar i heltom. Vi körde vidare med inkallning med en slarvig avslutning med ett skall så vi fick göra om det igen & då gick det betydligt bättre. Ett läggande & ett ställande under marsch som gick bra frånsett att det tar en liten stund innan han utför det efter att jag gett kommandot - betänketid? Till sist gjorde vi ettans apportering som gick riktigt fint idag ... jag hoppas på en liten nätt apportbock som Danni känner att han kan gapa över utan att hålla på att kvävas på söndag ... Kan man be om det månntro? 


Innan vi for vidare för en skogspromenad passade jag på att skjuta ett skott & det gick precis hur bra som helst ... Nu ör det snart dags att börja träna skott med Pi utan att de andra är med samt att hinna träna skott med Eos när hon ligger plats & med Danni ensam ... Det är mycket nu vill jag lova ... "L"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards