annaayaeos

Alla inlägg den 11 november 2013

Av Anna-Karin Malm - 11 november 2013 19:15

Ännu en måndagskväll i boulehallen är nu avverkad och det känns minsann bara bättre & bättre att ha möjligheten till inomhusträning i alla fall en gång i veckan nu när det bara blir mörkare & kallare ...


Idag fick Eos börja träna & fokus för hennes del var att checka av treans moment ... ja en del av dem iaf ... Sittande i grupp - nema problema, fritt följ - ja hon är ju som hon är ... "L" Rutan - Gick riktigt finemang idag ... gött! Fjärren - funkar bra när det ligger belöning bakom henne, hyfsat fast med förflyttning framåt utan godis. Vittringen - Här har vi ett sorgligt kapitel ... en gång av fyra tog hon rätt pinne idag & samtliga fyra gånger bytte hon pinne minst en gång ... Det kändes som att hon inte använde näsan alls så det blir till att punktträna det ute där jag kan gömma pinnarna i helgen. Lite kryp som gick finemang hann vi oxå med innan det var dags att byta hund ...


Pi kändes helt galen när hon kom in, men det är precis som att man trycker på en fokusknapp när man plockar av henne kopplet & går in på planen ... Såååå underbart!!! Pi fick träna lite fritt följ som hon skötte finfint ... visst är det lite svajigt fortfarande, men det kommer mer & mer ... Sitt kvar, ligg kvar samt nerlägganden trände vi oxå på ... En inkallning på ett par meter fixade hon hyfsat bra ... lite problem med ingången än dock ... Apporteringen ... Här har jag börjat sätta henne medan jag kastar samt försöker länga på det innan hon får släppa, vi körde även ettans apportering några gånger. Jag fick hjälp med några tandvisningsövningar samt tips på hur jag kan lära in hopp-stanna utan att hon forcerar framåt i hoppet ... Jag kastar godbitar till henne & efter några gånger försöker vänta ut att hon lyfter lite på tassarna/tenderar att göra det & klickbelönar det ... Jag kom oxå på att jag kanske bör lära in en tasstarget nu ... he, he, he ...


Sist ut av mina var då lilla Danniboyse ... Han fick träna lite fritt följ, läggande & ställande under marsch, kryp, ettans samt vanlig apportering & så rutan så klart ... Vi började idag med att Crissi la en dosa med en godbit på inne i rutan utan att Danni såg ... detta gick bra, kanonfart in i rutan ... Sen la jag en godbit när jag hämtade honom - lika bra så klart ... Nästa gång låg bara dosan & ingen godbit i rutan - inga problem det heller & sista gången fanns det ingen dosa ens i rutan, men när jag sa stanna & Danni stannade kastade jag bollen till honom ... Han verkar verkligen tycka det är ett skojsigt moment ...


Även denna kvällen avslutades med lite räddningssöksövningar vilket uppskattade enormt av jyckarna ... Mina tre fick söka i nästanmörker ... "L"

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards