annaayaeos

Direktlänk till inlägg 26 november 2013

Annorlunda tisdag ...

Av Anna-Karin Malm - 26 november 2013 09:30

Då vi ju ska tävla lydnad på söndag bestämde jag mig för att åka till Örkelljunga & träna lydnad samt prova på att simma med Eos istället för att ge mig ut i sökskogen denna fina novemberdag ... Frosten hade bitit gräset under natten & morgonen & solen sken så det var en alldeles perfekt dag för hundträning ... Innan jag åkte iväg gav jag mig ut i skogen på en långpromenad & vid elvatiden träffades jag & Crissi vid Skåneporten ... Vi hade fått löfte om att träna på en gräsplan vid hundgymnasiet så vi gav oss dit & parkerade bilarna utanför ett av husen. Vi hann bara precis ta ut våra saker samt sätta igång träningen så ringde Crissis telefon ... Några av de som går på skolan tyckte inte om att våra hundar skällde i våra stängda bilar när de gick förbi med sina gapande hundar så det var bara att packa ihop våra pinaler & bege oss till Örkelljunga BK istället ... Men, men det var egentligen bara bra då det var mycket trevligare att träna där ... "L"


Eos fick börja av mina & jag hade fokus på de moment som jag känner inte riktigt sitter än ... Rutan, vittringen & fjärren. Rutan gick INTE alls bra idag heller ... inte förrän det låg något inne i rutan ... då kan hon minsann den gamla damen ... suck. Vittringen gick däremot betydligt bättre - skönt att den börjar lossna nu tycker jag. Fjärren fick jag filmad idag & vi började med en utan någon belöning placerad någonstans ... Hon låg där hon låg i början om jag säger så ... tre kommandon krävdes det för att hon skulle sätta sig upp ... Dessutom flyttade hon fram cirka 30 cm nåt ... Annars tycker jag att hon skötte sig fint.


Sen var det Dannis tur & han skötte sig faktiskt riktigt bra trots att vi var på en klubb han aldrig tränat på ... Enda gången vi varit där innan var när han gjorde sitt MH & det gjorde vi ju inte på planen. Dannis apportering funkade kanon idag & resten var helt okej det oxå. Jag fick hjälp med en tandvisning oxå & så låg vi plats oxå.


Till sist fick då äntligen galningen Pi komma ut en sväng ... "L" Vi tränade på med våra vanliga övningar, fritt följ-kontakt, apportering, läggande vid sidan - detta har hon verkligen börjat fatta & kastar sig ner finfint mellan varven & lite stadga (med betoning på lite). Jag började även med ställandeövningar där jag går baklänges & Pi går framför mig. När hon stannar spontant klickar jag & slänger godis ... Det känns som att hon fattade det faktiskt ... jihoo. Vi pratade även om att börja med framförgåendet, men tiden rusade & Crissi skulle hålla en lektion i rallylydnad så jag tog istället alla vovvarna & gav mig ut i skogsdungen för att lägga upp en uppletanderuta till dem där.


Eftersom jag inte hade någon hjälp fick jag lägga upp Pis övning lite annorlunda idag ... Jag la ut fyra föremål längs med baslinjen ungefär halvvägs ut i rutan ... Tyvärr hade vi knappt någon vind alls så den fick hon ingen hjälp av. Det fick till följd att jag fick gå med henne utåt en bit i rutan innan hon fick vittring på prylarna, men när hon väl fick det klapp hon dem & kom mot mig med dem. Det gick bättre för varje pryl så det känns som att en liten, liten polett trillade ner i frökens skalle.


Sen fick Eos komma ut & köra ... Även hon fick fyra grejor, två på djupet vid hörnorna, en i en liten håla & en uppe i en rishög. Hon jobbade på finfint & klarade det galant med näst intill felfria avlämnanden.


Även Danni fick fyra prylar på ungefär samma ställen som Eos, men den som låg i rishögen till Eos la jag vid sidan om densamma till Danni. Han fick jobba hårt för att hitta prylarna, men han ett bra arbete & lyckades till slut. Avlämnandena är det bara att jobba vidare med.


Sen bar det av till hundgymnasiet & deras rehabavdelning för att simträna med Eos (& Pippi). Vi började med Pippi så jag skulle få se hur det går till osv ... Sen var det då dags för Eos ... Hon var INTE glad när jag skulle skölja henne innan badet & hon var defintivt inte glad när jag skulle ha ner henne i bassängen heller ... Hon såg ut ungefär som att hon trodde jag skulle dränka henne eller nåt. Meeen skam den som ger sig ... Tredje omgången a två minuter gick hon i helt frivilligt, simmade sååå fint & gick upp på kanten lugnt & fint ... finemang ju ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards