annaayaeos

Alla inlägg under oktober 2013

Av Anna-Karin Malm - 1 oktober 2013 14:07

Då jag ska iväg på kurs med Pi även ikväll & Eos ju precis varit halt samt fortfarande går på antibiotika valde jag att idag åka till söket, men bara träna sök med Danni för att sen lägga spår till Eos & Pi ...


Efter att ha rastat av alla tre blådårarna en sväng fick Pi följa med & valla av rutan för att springa av sig lite samt mingla med alla människor som hon nu inte träffat på några veckor. Sen fick Danni starta som hund nummer ett för att jag skulle hinna med att spåra med de andra innan jag var tvungen att åka hemåt ... 


Dannis plan för dagen var enligt följande:

  

1 figge ligger väl dold i ena förstahörnan. Danni får se en figge som visar godis & går ut mot andra hörnan & sen skickar jag mot den första figgen. Figgen klickar & belönar när jag kommer ut. 

Figgen i andra hörnan. Figgen klickar & belönar när jag kommer ut. 

1 tomslag - Danni får först se en figge som visar godis & går ut åt andra hållet. 

2 figgar som ligger väl dolda på djupet. Figgarna klickar & belönar när jag kommer ut. 

2 tomslag 

1 figge som ligger väl dold nära. Figgen klickar & belönar när jag kommer ut.


Min tanke var att utmana honom lite med att han ska gå ut på ena sidan fast han ser en figge gå ut på den andra ... Danni visste alltså inte om att det redan låg en figge i motsatta hörnan till där han såg en gå ut. Dessutom var det medvind vilket gjorde att han inte heller kunde ana sig till det förrän han var ute på djupet. Jag fick skicka om honom ett par gånger innan han gick ut & hittade sin figge & valde då att gå en bit utåt i rutan innan jag skickade om ... allt för att hjälpa honom att lyckas. När han hittat den figge han inte visste om & jag skickade honom dit han sett en figge försvinna trodde jag att han skulle springa benen av sig ... "L" Även på det första tomslaget, där han såg en figge gå ut på andra sidan fick jag skicka om en gång, men då jobbade han i gengäld såååå himla bra ... Han sprang sen om möjligt ännu snabbare ut till figgen han sett försvinna ... "L" När vi var där ute gömde sig en figge på andra sidan precis intill en stenmur. Första skicket ut kom Danni på fel sida för att få vind & andra gången klättrade han över & på muren flera gånger för att lyckas lokalisera figgen ... duktig kille. Efter det var det planerat två tomslag, men då han inte gick ut riktigt ordentligt blev det ett par tomslag till innan han fick sin avslutande figge som låg ungefär halvvägs ut.


Sen for jag iväg en bit för att lägga spår till Eos & Pi & medan de låg till sig gick vi en skön promenad. Väl tillbaka fick Pi börja med sitt spår ... Dagens spår var cirka 400 meter långt & innehöll sammanlagt fem leksaker samt två "riktiga" vinklar & en massa småböjar. Pi jobbade på riktigt, riktigt fint, stannade till en liten sekund vid leksakerna, lät sig väl dras igång i leken för att sen hinna äta godiset innan hon ville fortsätta med spåret ... KANON!!! 


Eos spår var cirka 600 meter långt med fem apporter samt slut & idag spårade Eos som den spårgud hon är ... finfint upptag där hon snabbt & säkert konstaterade åt vilket håll spåret gick & sen flöt det bara på ända fram till slutpinnen som hon idag valde att inte se ... Hon ville inte sluta riktigt så tidigt som hennes matte planerat alltså ... "L"


Lite spring & bus blev det för blådårarna medan jag satt & tog mig en välförtjänt fika innan vi åter for hemåt ...

Av Anna-Karin Malm - 1 oktober 2013 08:45

Ännu en kurskväll med Blådåren Pi är avklarad ... Denna gången var vi i Lotushallen vilket gjorde att jag & Pis uppfödare samåkte hemifrån henne ... Två ystra systrar i samma bur = en hel del bus på vägen dit ... Väl framme hann vi ta en promenad på ängarna runt hallen så systrarna fick busa & springa en stund på riktigt & inte bara i en trång bur. Detta sammantaget med att Pi ju tillbringat förmiddagen ute i sök- & spårskogen gjorde att jag hade en alldeles perfekt tempererad valp att jobba med ikväll ... "L" Dagens ämne var fart & stadga så vi började med ett teoripass med visning av instruktörens egna hund vilket intresserade Pi mycket. Dock var hon relativt lugn & låg för det mesta, bara ryckte till när hennes hund for iväg eller instruktören kastade en godbit. Hon skötte sig med andra ord alldeles utmärkt ... "L"


Det första vi fick göra var att gissa hur länge vi kunde ha hunden uppmärksam & arbetsvillig utan godis eller leksaker. Man skulle utföra lite moment, trix & vad man nu kan göra med sin hund (när det gäller mig & Pi har vi ju inte så mycket på vår repetoar än så länge). Man fick lov att belöna socialt med röst & klappar. Jag gissade på att vi skulle klara runt en minut ... När vi provade klarade hon dock hela 2½ minut vilket jag tycker är otroligt bra med tanke på hur lite vi kan samt att vi var på ett helt nytt ställe. Med detta ville instruktören få ut att vi nog belönar på tok för frekvent & att vi många gånger kan hålla inne med belöningarna för att få hunden att anstränga sig mer.


Sen fick vi träningstid & med Pi valde jag attdels köra vidare på de apporteringsövningarna vi började med igår med att kasta bollar på ömse sidor av mig så hon fick fart både ut & in (förbi mig). Sen bytte jag ut en boll mot apporten mitt i alltihopa & ikväll släppte hon inte apporten när hon for efter bollen & inte heller när hon for efter boll nummer två ... "L" Tanken är att hon ska bli alldeles säker på boxen & sen ska man helt plötsligt ställa den vid sig istället för att kasta nästa boll så får man till en fin ingång oxå ... Vi tränade även lite fritt följ & fick tipset om att gå i en vänstercirkel för att undvika plogandet hon har de första två stegen ...  


När det var dags att åka hemåt var min sötaste lilla Pi mycket nöjd med att få åka bilen ... inga sura miner här inte ... "L"

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards