annaayaeos

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2013

Sök & spårträning ...

Av Anna-Karin Malm - 1 oktober 2013 14:07

Då jag ska iväg på kurs med Pi även ikväll & Eos ju precis varit halt samt fortfarande går på antibiotika valde jag att idag åka till söket, men bara träna sök med Danni för att sen lägga spår till Eos & Pi ...


Efter att ha rastat av alla tre blådårarna en sväng fick Pi följa med & valla av rutan för att springa av sig lite samt mingla med alla människor som hon nu inte träffat på några veckor. Sen fick Danni starta som hund nummer ett för att jag skulle hinna med att spåra med de andra innan jag var tvungen att åka hemåt ... 


Dannis plan för dagen var enligt följande:

  

1 figge ligger väl dold i ena förstahörnan. Danni får se en figge som visar godis & går ut mot andra hörnan & sen skickar jag mot den första figgen. Figgen klickar & belönar när jag kommer ut. 

Figgen i andra hörnan. Figgen klickar & belönar när jag kommer ut. 

1 tomslag - Danni får först se en figge som visar godis & går ut åt andra hållet. 

2 figgar som ligger väl dolda på djupet. Figgarna klickar & belönar när jag kommer ut. 

2 tomslag 

1 figge som ligger väl dold nära. Figgen klickar & belönar när jag kommer ut.


Min tanke var att utmana honom lite med att han ska gå ut på ena sidan fast han ser en figge gå ut på den andra ... Danni visste alltså inte om att det redan låg en figge i motsatta hörnan till där han såg en gå ut. Dessutom var det medvind vilket gjorde att han inte heller kunde ana sig till det förrän han var ute på djupet. Jag fick skicka om honom ett par gånger innan han gick ut & hittade sin figge & valde då att gå en bit utåt i rutan innan jag skickade om ... allt för att hjälpa honom att lyckas. När han hittat den figge han inte visste om & jag skickade honom dit han sett en figge försvinna trodde jag att han skulle springa benen av sig ... "L" Även på det första tomslaget, där han såg en figge gå ut på andra sidan fick jag skicka om en gång, men då jobbade han i gengäld såååå himla bra ... Han sprang sen om möjligt ännu snabbare ut till figgen han sett försvinna ... "L" När vi var där ute gömde sig en figge på andra sidan precis intill en stenmur. Första skicket ut kom Danni på fel sida för att få vind & andra gången klättrade han över & på muren flera gånger för att lyckas lokalisera figgen ... duktig kille. Efter det var det planerat två tomslag, men då han inte gick ut riktigt ordentligt blev det ett par tomslag till innan han fick sin avslutande figge som låg ungefär halvvägs ut.


Sen for jag iväg en bit för att lägga spår till Eos & Pi & medan de låg till sig gick vi en skön promenad. Väl tillbaka fick Pi börja med sitt spår ... Dagens spår var cirka 400 meter långt & innehöll sammanlagt fem leksaker samt två "riktiga" vinklar & en massa småböjar. Pi jobbade på riktigt, riktigt fint, stannade till en liten sekund vid leksakerna, lät sig väl dras igång i leken för att sen hinna äta godiset innan hon ville fortsätta med spåret ... KANON!!! 


Eos spår var cirka 600 meter långt med fem apporter samt slut & idag spårade Eos som den spårgud hon är ... finfint upptag där hon snabbt & säkert konstaterade åt vilket håll spåret gick & sen flöt det bara på ända fram till slutpinnen som hon idag valde att inte se ... Hon ville inte sluta riktigt så tidigt som hennes matte planerat alltså ... "L"


Lite spring & bus blev det för blådårarna medan jag satt & tog mig en välförtjänt fika innan vi åter for hemåt ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards