annaayaeos

Alla inlägg den 8 oktober 2013

Av Anna-Karin Malm - 8 oktober 2013 08:45

Efter en hel månads uppehåll från söket med Eos var det så äntligen dags att träna lite sök idag ... Nu har ju hennes antibiotikakur avslutats & hon känns betydligt piggare, ohalt & mindre stel igen så jag är i princip hundra på att hon haft erlichia precis som mina aningar sa mig innan jag besökte veterinären.  Dagens väder var alldeles underbart med solsken & varmt för årstiden ... Gött!!!


Medan rutan vallades gick jag ut spåret till Pi så det skulle kunna ligga till sig medan jag hjälpte till & figgade på några hundar ... Efter en dryg timme fick så Pi gå sitt spår som idag var cirka 500 meter långt med tre leksaker samt två pinnar med en frolic på sig. Pi spårade, som vanligt, alldeles utmärkt, stannade & lekte med leksakerna & fick sen godisbelöning för det, stannade till vid pinnarna & åt upp frolicbiten & tog sen pinnen i munnen när jag bad henne om det för att sen få sin godisbelöning ... Det tar sig, det tar sig ... "L" Fröken hade bra tryck genom hela spåret ... det är såååå roligt att spåra med henne ... hon är en precis lika stor spårstjärna som storasyster Eos alltid varit ... Häääärligt!!!


Mina hundar fick köra sina sökövningar mot slutet av träningspasset & Eos fick börja. För henne hade jag lagt upp dagens övningar med fokus på markeringarna så hon fick sammanlagt sex figgar, två som matade henne in till stigen, två med omvänt lockande & två där hela gruppen knatade ut till figgen & knatade in mot stigen igen medan hon skällde ... Hon var idag jätteduktig tycker jag ... Bara en aningens tendens att pendla vid en figge med omvänt lockande där hon inte såg mig pga att ett stengärde blockade hennes synfält & jag var tyst ända tills jag kom ut till figgen, men hon hade ingen som helst tendens till att lämna figgen inte ... Det märktes dock på henne att hon inte är i full kondition då hon blev rätt flåsig & trött mot slutet ...


Sen var det Dannis tur. Idag fick han sex figgar & två planerade tomslag ... Fokus låg på att han ska gå ut åt ena hållet trots att han sett en figge gå ut åt det andra ... Att jag sen valde att lägga de figgarna han INTE sett på medvindssidan försvårade övningen betydligt så vi fick några grunda slag men han gick ut efter ett par försök & fick då sin vinst. Han fick även till några riktigt fina tomslag med bra djup & där han jobbade bakåt i rutan. Han jobbade såååååå bra idag så jag blev alldeles jättelycklig ... duktiga, duktiga Danni Boyse.


En liten promenad tillsammans med bästaste Jane fick vi till oxå idag innan det var dags att bege sig hemåt för att tanka lite mat & sen bege sig till Laholm för kvällens kurs med Pi ... Hon blir väl härdad den lilla madammen & orkar förvånansvärt bra med långa dagar ... Det är precis som att hon blir mer träningsbar ju mer hon får göra innan ... "L" Kvällens kurstillfälle var ett träningstillfälle utan inbjuden instruktör så vi tränade på lite av varje av det vi kan ... vilket ju inte är så mycket i dagsläget ... "L"

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards