annaayaeos

Alla inlägg den 15 oktober 2013

Av Anna-Karin Malm - 15 oktober 2013 19:00

Dagen har tillbringats i Laholm tillsammans med Pis uppfödare ... Vi började med att spåra med våra jyckar & jag fick mig då ett spår med lite utmaningar i till Eos ... Häääärligt!!! Spåret började ute på ett fält & gick sen in i skogen där Crissie efter bara några meter tjoade till mig, sa att där var taggtrådsstängsel & undrade om hon skulle vända igen & lägga spåret någon annanstans ... Det tyckte dock inte jag så hon knatade in i skogen ... När vi sen tog spåret visade det sig att hon fått passera taggtrådsstängslet två gånger samt ett fårastängsel en gång ... det sistnämnda hittade Eos dock en väg runt bara några meter vid sidan om spåret ... Spåret gick även tvärs igenom björnbärssnår men vad gör väl det om man älskar att spåra? Vi kom hur som haver runt spåret med en taggad Eos i ena änden av linan & en flåsande matte i den andra ... Alla pinnarna fick vi med oss oxå ... hurra vad Eos är bra ...


Pi fick ett fältspår & det var länge sen vi spårade på fält ... skoj ... Idag fick hon en leksak, tre pinnar & sin slutleksak i slutet av spåret ... Hon spårade galant det mesta av spåret, men på en sträcka var hon okoncentrerad & lite hög i näsan ... Jag trodde att hon var trött, men på sista sträckan fick hon bättre målmedvetenhet igen så det har säkert varit något som störde henne där. Apporterna tar hon efter lite uppmaning om man lägger en godisbit ovanpå dem så hon stannar upp & äter den först ... Härligt!!!


Även Danni fick sig ett litet spår på fält vilket innebar att jag inte kunde markera ut pinnarna ... Detta gjorde att han missade en apport men tog den andra samt slutet ... Spårade gjorde han helt okej tycker jag ... Även Danni Boyse kan ju ...


Sen bar det av hem till Crissie för lite mat & tittande på stamtavlor & aussies i största allmänhet ... Tiden sprang iväg så vi knappt hann i tid till kvällens kurstillfälle ... De stackars vovvarna fick bara en kort promenad innan kursen började ... Temat för kvällen var störning samt lek ... Pi fick störning i form av en människa som låg intill hindret när hon hoppade så hon hoppade över även människan, en leksak som dinglade till vänster om henne medan hon skulle gå fritt följ, en krypande människa framför henne när hon satt i position & skulle ha kontakt med mig samt att jag blev utklädd i skidglaögon & en konstig stor hatt i form av en krabba. Det hon klarade bäst var när jag var utklädd & det hon klarade sämst var när den där människan kröp snabbt framför Pi ... Då trodde jag att hon skulle nypa människan i ändan av ren & skär upphetsning. Vi provade även några olika lekövningar ... Bland annat att vi var fyra stycken som stod i en box, en i varje hörna & så lekte jag med Pi, tog bort leksaken & riktade henne mot nästa person som i sin tur gjorde likadant ... Detta upprepades till hon var tillbaka & lekte hos mig. Tyvärr råkade en av deltagarna hålla fast Pi lite för hårt & länge i halsbandet så hon nästan fick panik & sen var ju inte den personen så rolig längre ... Jag tänker mig att utveckla detta leksätt till en variant där hon, efter att personen hon leker med blir passiv ska landa hos mig & så är det jag som skickar henne till nästa person. Vi fick även prova på en lekövning som man kan använda för att få in rätt tänk till dirigeringsapportering. Tre likadana leksaker, kasta en åt höger & en åt vänster, skicka sen mot en av sakerna & när hon tagit den ta fram leksak nummer tre för att få in henne.


En liten liten lydnadsträning blev det för Eos & Danni oxå efter kursens slut ... Allt för liten dock om ni frågar dem ... "L"

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards