annaayaeos

Alla inlägg under maj 2013

Av Anna-Karin Malm - 17 maj 2013 16:30

Igår & idag har vi verkligen haft det varmt & skönt. Dock har det blåst en hel del så det har inte känts riktigt så varmt som det varit. Vi bestämde redan tidigare i veckan att vi skulle träffas & träna på Bjuvs BK idag vilket kanske inte var vårt smartaste drag i år pga att det oftast står helt stilla på deras appellplan. Idag fläktade det dock ganska bra där som tur var. Ändå märkte man ganska snabbt på hundarna att de blev varma & bäftiga ... Kanske inte så konstigt när termometern visade på hela 27 grader när vi körde där ifrån & ut i skogen för en tur till Maglaby kärr för att doppa hundarna som en skön belöning för hårt slit.


Träningen blev, av förklarliga skäl, inte särskilt lång, men desto effektivare ... Eos fick börja & med henne valde jag att fokusera på vår akilleshäl inom lydnaden ... framåtsändandet. Jag satte upp alla fyra gubbarna samt en kon vid ca 25 meter i vardera ände. Sen körde vi ... de tre första skicken sprang hon snett och dessutom på tok för fort så vi fick göra om från samma ställe. Fjärde gången sprang hon dock rakt, men väldigt för fort. Femte gången klickade jag henne innan gruppen & körde sen sakta & sen fick vi till några finfina sträckor. Lite fritt följ, inkallning med ställande, kryp & fjärrdirigering där hon helt plötsligt inte fattade sittkommandot fick vi oxå till innan vi körde ytterligare några framåtsändandesträckor som gick hyfsat även de.


Sen fick Danni komma ut & han fick köra linförighet (där han är vääääldigt yvig i svängarna till skillnad från i fria följet), framförgående, ettans apportering, ställanden & lägganden under marsch samt kryp. Ställandet hade han totalt glömt bort hur man gör sen vi tränade det sist ... suck.

Av Anna-Karin Malm - 14 maj 2013 21:25

Idag har det varit i stort sett perfekt hundtränarväder ... En aning kyligt, blåsigt & stundtals regnigt ... Detta gjorde att alla hundarna var pigga & glada & orkade hur mycket som helst känns det som.


Eos fick vara första hund idag & vi hade Asta som standbyhund ... Detta om ifall att Eos skulle avvika från någon av figgarna ... OM så skedde skulle Asta få springa ut & äta upp Eos godis hos figgen & sen skulle Eos få hoppa in i bilen & inte köra mer idag ... Det verkade precis som att Eos fattade varför Asta var med på stigen så hon skötte sig riktigt fint till att börja med. Jag tjoade en hel del på de första figgarna för att försöka locka bort henne, men det verkar som att det snarare triggar henne så sen var jag tyst. Inte förrän på figge sex avvek hon & gick & drack en sväng ... Då bestämde jag mig för att plocka bort henne från figgen & låta Asta få godiset ... Vi får väl se om det hjälper till nästa gång lr inte ...


Danni gick som allra sista hund & terrängen var absolut inte Dannis favoritterräng ... Lärkskog med en massa ris liggande kors & tvärs på marken ... Men, men han jobbade på jättebra med Dannimått mätt ... Först fick han två Tant Sök sen två vanliga figgar & så avslutade vi med en springare ... Jag var inte riktigt säker på att Danni skulle uppskatta en springare, men det gjorde han faktiskt ... Dock tror jag att jag måste vara noga med att de som ska agera springare ska vara välkända för honom & att de inte ska tjoa & gapa för mycket.


Efter fika & genomgång körde vi uppletande ... Eos fick fem prylar, tre längst ut & två någonstans mitt i rutan. Hon gjorde ett jättefint jobb, inget speciellt att klaga på där inte. Danni fick tre föremål längst ut & även han gjorde ett jättefint jobb, häääärligt!!! Dagen avslutades med en lång, skön promenad & lite bad i diken & en liten damm för Eos del ...

Av Anna-Karin Malm - 13 maj 2013 21:00

Kvällens träning gav mycket såväl i form av störning som styrning ... Ja med styrning menar jag då allts kommendering ... "L" Vi var fyra stycken som tränade tillsammans idag samtidigt som det pågick rallylydnadskurs på andra andan av planen ... Vi började med att göra upp en plan för kvällens träning innan vi la hundarna plats. Jag la både Danni & Eos & de låg huuuur fint som helst ... precis som de oftast gör ...


Sen började vi beta av alla hundarna i tur & ordning & mina hundar fick då sitta i bilen & ladda en stund ... Först ut av mina var Eos som skulle köra framåtsändande ... Jag värmde upp henne lite granna med fritt följ samt en inkallning på den sträcka hon skulle köra framåtsändandet sen. Första skicket på framåtsändandet var mot rallylydnadsbanorna & när jag sa framåt sa Eos "Där är en ruta lååångt där borta, den tar jag" Detta resulterade i att hon dels sprang på tok för snabbt dels missade gruppen då banan & konerna låg en bit vid sidan om linjen  för framåtsändandet ... Såååå det var bara att kalla in henne & börja om från början igen ... Första skicket efter det var hon vääääldigt snabb på det oxå, dock gick hon rakt så jag klickade henne när hon var vid den tänkta brytpunkten ... Sen körde vi saktagående resten av sträckan. Sen följde ett par sträckor där hon absolut blev för lång, men där hon, när hon närmade sig gränsen saktade av ännu mer vilket jag tycker är bra ... Hon känner liksom av att hit men inte längre känns det som ... Sista sträckan gjorde hon bara sååå bra med rätt brytpunkt, rakt & fint, men inte riktigt så sakta som hon måste gå på saktagåendet för att inte bli för lång ... meeeen vi jobbar på ...


Sen fick Danni komma ut & köra en liten kedja med kommendering för att bygga på den positiva känslan på tävlingsplanen ... Momenten han fick var tandvisning, linförighet, 1:ans apportering & 1:ans hopp. Väldigt basic & inte alls särskilt långt ... Tyvärr gjorde jag misstaget att inte värma upp honom ordentligt vilket fick till följd att han hade väääldigt slarvig linförighet, men vad gör väl det när man är glad? "L"  Apporteringen blev inte heller helt lyckad då jag fick reda på att man numera ska leverera apporten till hunden med just höger hand ... jag som alltid ger honom den med vänster ... Konstigt att matte böjer sig så dant tycktes Danni tänka & ställde sig upp ... men, men ... en repetition & så var det ok, men inte så bra som med vänstran förstås ... jobba, jobba, jobba med det.


Sen fick Eos komma ut en stund igen ... Denna gången fokuserade jag på treans moment & körde bl.a rutan - som gick jättebra två gånger av tre ... mittengången sprang hon förvisso fint till rutan, men sprang in från sidan ... Vittringsapporteringen ... Här la träningskompisen ut pinnarna första gången, men tänkte inte på att plastpåsen luktade av mig & flyttade runt pinnarna som inte ska lukta mig med den så då blev det lite väl svårt för Eos som efter mycket moget övervägande tog fel pinne. Andra gången la jag ut pinnarna själv igen & då gick det kanon. Fjärren gick hyfsat bra, men hon skiftar om att förflytta fram- & bakben beroende på vilket skifte det är ... Lite kryp hann vi oxå med att träna ...


Till sist fick Danni komma ut ännu en gång & träna lite linförighet & fritt följ, ett framförgående, en inkallning, ställanden & lägganden under marsch, apportering samt kryp.

Av Anna-Karin Malm - 12 maj 2013 20:45

Ännu en hyfsat varm & solig söndagseftermiddag har tillbringats på Svalövs BK i lydnadens tecken ... Idag var vi inte så många som kunde komma så träningen blev relativt intensiv ...


Eos fick träna på framåtsändande ... surprise, surprise ... & idag gick hon mindre bra de första skicken, men till slut någon sträcka som var riktigt bra ... Såååå det är bara att mala vidare med detta moment ... Vi tränade även på fritt följ, inkallning med ställande, kryp, metallapportering, hopp-apport, rutan, konen & vittringsapporteringen. Dock märktes det att fröken grå tyckte det var varmt så jag saknade det där sista lilla klippet hos henne ...


Med Danni fick jag hjälp med budföringsövningar a la byt plats samt tandvisning. Med honom tränade jag även linförighet, framförgående, fritt följ, läggande & ställande under marsch, inkallning, apportering, kryp & hopp-sitt. När det gäller lilla mannen grå märks det inte alls att det är varmt må jag säga ... som vanligt satsar han järnet på allt bara han förstår vad som förväntas av honom ... goenissen.


Sen gick jag en runda runt fälten innan jag avslutade med en platsliggning.

Av Anna-Karin Malm - 11 maj 2013 10:15

Idag har Benny & hans matte Ingela & husse Sten varit på besök ... Detta för att Benny behöver tuktas lite grann ... "L" nä men skämt & sidor så ville de ha lite tips & ideer på hur de ska få honom lite mindre gapig när han tränas & tävlas i rallylydnaden ... & eftersom jag fick kläm på hur jag skulle få honom att sluta skälla när jag tränade lydnad med honom när han bodde här så ville jag visa dem lite hur de kan jobba med honom ...


Benny var precis lika överlycklig som alltid när han träffade mig & det gör riktigt ont av saknad i hjärtat när jag ser honom. Dock vet jag att han har det tusen gånger bättre hos Ingela & Sten än han hade haft hos mig såååå ...


Full av bus ...


Fiiin gosse ...


När de kört hem passade jag på att mikroträna med mina små vovsegull ... Eos fick lite fritt följ, framåtsändande som gick finemang samt kryp som gick hyfsat fint det med. Danni fick lite fritt följ, en inkallning, läggande & ställande under marsch samt kryp som var sååååå bra idag ... Efter mikroträning bar det hemåt för en skön kvällstur tillsammans med bästaste Lena & Pripps ... 

Av Anna-Karin Malm - 10 maj 2013 10:15

Idag har vi varit & tittat på valpar ... & kanske, kanske blir denna ljuvliga varelse min om några veckor ... Förutsatt att allt är okej på veterinärbesiktning & ögonlysning ... Ja & att hon testas negativ på pelger huet förstås ... Sååååå nu är det bara att hålla alla tummar & klor som finns för att allt är okej med lilla sötnöten ...


Ljuvligt söt & såååå lik Eos i ansiktet ...


 

Hon trivdes direkt hos mig som ni ser ... "L"


   

Ja & så var det det där med attityd ... he, he, he ...

Av Anna-Karin Malm - 9 maj 2013 09:45

Dagen har tillbringats i skogen ... Vi var några stycken människor & hundar som vandrade en cirka två mil lång runda. Vi startade strax efter 11 och kom tillbaka till bilarna cirka 18. Vi gjorde tre stopp för fika & mys & hann med både solsken & regn under vandringen. Hundarna badade i varenda dike de hittade & vid vårt andra fikastopp fick de bada på riktigt i den damm vi stannade vid.


Vandringen började i solsken och vi blev riktigt varma ... Kanske för att det även bar uppför hela den första milen ...


 

Första fikastoppet med utsikt över Norra Vram ...


 

På väg mot andra fikastoppet vid Lönshus ...


 

Genom ödegården bar det ...


 

Och när vi väl passerat byggnaderna öppnade sig denna vy för våra ögon ...


   

Hundarna blev överlyckliga över att få kasta sig ut i vattnet & svalka sig ... Danni & Eos hjälps åt att bärga pinnen jag kastade i ...  

Av Anna-Karin Malm - 7 maj 2013 22:00

Dagens sökträning inföll på årets hittills varmaste dag ... Det är iofs inte så svårt att få till med tanke på hur kallt det varit hittills i år men idag drog kvicksilvret sig upp en bit över 20-gradersstrecket ... Dammigt så det förslog var det oxå i skogen, men vad gör väl det när man får träna hund va?


Eos fick starta redan som hund nummer två idag & hon fick fem figgar som låg utlagda på krångliga ställen i rutan. Jag gick med runt i rutan a la räddningsstuket & Eos sprang som en galning, hittade figgar & skällde. Jag provocerade henne rätt rejält med godis & lockande & två av figgarna lämnade hon helt & kom till mig & ställde sig & skällde där istället. Annars tycker jag nog att hon skällde bra iaf ... Som avslutning fick hon en närafigge där jag i princip stack in den öppna dosen med leverpastej under näsan på henne men där hon valde bort den till förmån att skälla på figgen ... Vid eftersnacket kom vi överens om att jag nästa gång ska ha en standbyhund som får springa ut till figgen & äta figgens godis om hon lämnar figgen ... Sen får Eos sätta sig i bilen & begrunda sina synder till veckan därpå ... Fyyyy vad hemskt ... men, men jag tror att når sånt ska till för att hon ska fatta att hon inte får lämna figgen, no matter what.


Danni fick även idag två Tant-Sök som sedan flyttade framåt i rutan. Hans markeringar är jättefina men vi måste jobba mycket på att han ska springa rakt ut & ha ett rejält tempo. Som det är nu kan han mycket väl halvgaloppera ut till figgarna. Han har dock en djävulsk näsa & missar sällan en figge. Han jobbar & sliter läääänge för att hitta figgarna ... Såååå lite fler Tant-Sök alternativt annan motivationshöjare för hans del ett tag nu tror jag bestämt ...


Efter avslutad träning gick vi en liten sväng i dammet & värmen med nöjda, glada vovvar ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards