annaayaeos

Alla inlägg den 28 maj 2013

Av Anna-Karin Malm - 28 maj 2013 20:56

Efter att ha lyssnat på Eva Bodfäldt samt se några av mina träningskompisar träna för densamma känns min hjärna mer eller mindre som mos ... Trots det orkade jag ta en sväng ut i uppletandeskogen efter dagens "kurs". Vovvarna har varit superduktiga ... de har verkligen klarat av att mestadels koppla av när de agerade publik ... häääärligt!!! Ja, fast de tyckte nog att det blev bra tråkigt till slut förstås ...


Sååååå nu ska jag försöka mig på att sammanfatta det jag kände jag mest tog med/till mig från dagens övningar samt gårdagskvällens föreläsning ...


1. Lär hunden uppskatta alla former av belöningar. Om den t.ex inte uppskattar social belöning så mycket, ge den godis samtidigt som du kelar med hunden. Om den inte gillar godis så begär att den ska ta godbiten innan du leker med den. Om den inte gillar att kampa begär att den ska kampa med dig innan den får godis ...


2. Gör "belöningsloopar" - Ex. sitt med hunden mellan benen/vid sidan, kasta iväg en godbit, ge "var-så-god" kommando ... Så fort hunden tar godbiten, tatcha till hunden i baken & ge "bus" kommando ... Kör detta några gånger i följd för att få upp tempo, ex. till inkallning, apportering etc. ...


3. Ge flera belöningar efter varandra - Ex. Social belöning i form av klapp följt av "var-så-god" kommando mot externbelöning (leksak lr godis), följt av "bus"/"gott" hos föraren. 


4. Om hunden pockar på uppmärksamhet genom att t.ex skälla, vänta 3-5 sekunder efter den skällt innan du ger den uppmärksamhet för att inte förstärka tiggbeteendet - skallet.


5. För att få upp tempot i apporteringen - Sitt med en hög saker, hunden griper ett föremål, du klickar & skickar iväg en godbit. Upprepa gånger flera = ping-pong-apportering.


6. Se till att det är HUNDEN som (tror) att den får dig att börja jobba med den/gör att den får din uppmärksamhet. Ge den detta endast när den har rätt attityd. Fel attityd = sätt lr lägg hunden & gå ifrån tills hunden har rätt attityd igen.


7. Var försiktig med för många repetitioner/långa pass så hunden inte tröttnar/blir okoncentrerad.


8. Om du känner minsta irritation, lägg hunden/lämna den ifrån dig tills du lugnat dig igen för att inte skapa olustkänslor hos hunden.


9. Var noga med att visa din hund uppskattning, beröm hunden & tala om för hunden hur fin, duktig & bra den är.


10. Lär hunden belöningsorden, var noga med att hunden inte sammankopplar orden/belöningen med en viss rörelse.


11.Tänk på att inte skapa en position där du har "fel" tävlingsposition ex. med händerna ... Om du ofta håller upp en lr båda händerna när du ex. tränar fritt följ lär sig hunden att du ska se ut så i det momentet & blir då osäker, gör fel i tävlingssammanhang.


12. Om hunden äääälskar t.ex leksaker, ta inte bort dem ... använd dem som belöning, utmana hunden, lär den att bara ta dem på ditt "var-så-god" eller "bus". Detsamma gäller så klart för godis.


Det finns säkert mycket, mycket mer som jag inte kommer på just nu ... så klart ... Meeeen ... Hur som haver så avslutade jag dagen med en runda i skogen tillsammans med Jane & Christel & deras hundar innan jag körde uppletande med båda Blådårarna ... Eos först - full ruta, fem prylar, tre på bakre linjen & två i mitten av rutan. Den ena av de mittersta låg nere bland en massa gröna växter. Det blåste ganska tydligt sidovind i rutan. Eos jobbade på bra, men det märktes att det inte var helt lätt så hon kom in två gånger utan pryl. Hon hittade dock alla fem prylarna & kom in fint utan tugg. Dock är hon glapp i munnen precis när jag närmar mig med min hand ... Ett av föremålen fick hon avlämna framför mig & de andra fyra vid min sida. Danni fick oxå fem prylar på i princip samma ställe som Eos ... Även han jobbade kanon, men fick ett par tomslag. Han är såååå tydlig när han får vind på en pryl & han kämpar sååå bra. Han är dock lite slarvig på invägen & ett par av föremålen bollade han med så han tappade dem på vägen in. Han sätter sig dock fint vid min sida så jag kan klicka & droppa en godbit till honom ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards