annaayaeos

Alla inlägg den 8 maj 2012

Av Anna-Karin Malm - 8 maj 2012 14:35

Efter att ha pustat ett par timmar hemma efter vår spårträning gjorde jag ett nytt försök neråt klubben för att se om där var någorlunda ledigt ... & ja det var det ... Sååååå jag tog u t hundarna så de fick springa lite medan jag plockade ut gubbarna & sen fick Danni sitta i bilen medan jag & Eos tränade på framåtsändandet ... Fokus för min del var att verkligen ha känslan av att detta är världens roligaste moment & det lyckades jag galant med vill jag lova ... Fokus för Eos del var att gå rakt genom "gruppen" som ju iofs endast bestod av två gubbar ... Hur som haver så lyckades hon galant med det ... Såååå vi känner oss synnerligen lyckade nu hon & jag ...


Träningen la jag upp enligt följande ... Jag gick fot fram & tillbaka längs sträckan innan jag gick fram till den tänkta brytpunkten, ställde Eos där & gick bakåt cirka 8 meter ... Sen sa jag sakta & Eos gick ... Efter att hon passerat gruppen fick hon klick & belöning. Detta upprepade jag tre gånger & den sista gången började hon trava innan gruppen ... då sa jag stanna till henne & sen sakta & det fungerade ... Sen körde jag två hela sträckor med fokus på rakt genom gruppen ... Jag brydde mig alltså inte alls om tempot eller brytpunkten & det gick finfint ... Ena sträckan blev hon en aning lång så då sa jag bara stanna & sen sakta & då gick hon sista biten ... KANON ... Det där med stannakommandot kan jag ju använda även om hon galopperar tänker jag mig ... Just för att få henne att fatta brytpunkten & skritten efter det. Jag avslutade framåtsändandeträningen med att ställa henne, gå cirka 12 meter bakom henne & sen kalla in henne samtidigt som jag gick mot henne.


Innan jag stack hemåt var jag tvungen att prova på krypet oxå ... att hålla tempot rakt igenom & inte sakta av om hon gjorde det eller om hon tenderade att lätta ... Slarvigt kan jag bara sammanfatta det med ... Nåja ... det blir en annan grej att träna på ... nu måste jag fokusera vidare på framåtsändandet så vi får det poängmässigt ...

Av Anna-Karin Malm - 8 maj 2012 12:52

Eftersom vi tränat sök hela helgen & jag har en spårtävling på gång samt kände att jag MÅSTE hinna arbeta ikapp med planering & rättning lite grann bestämde jag mig för att avstå dagens sökträning & istället ge mig ut på egen hand i spårskogen en liten sväng. Efter att ha lämnat av Amanda & Emelie på praon på mitt jobb åkte jag upp till Klåveröd & la ut spår till vovvarna innan vi gick på promenad.


Dannis spår var cirka 250 meter långt & innehöll två apporter samt råttan som slut. Vid apporterna la jag ett par godbitar för att han skulle stanna upp & inte råka gå över så lätt. Danni var ritigt på G & jobbade på kanon, förvisso delvis med hög näsa, men vad ska man göra när man är en sökgosse & det blåser motvind i spåret??? Han hittade hur som haver sina apporter & råttan & orkade fint med hela spåret & säkert minst lika långt till. Jag får allt se till att länga spåret lite till nästa gång.


Eos spår var drygt 1000 meter långt & innehöll såväl gran- som bokskog, backe upp & backe ner samt en bit på en vältrafikerad stig. Upptaget var klockrent ... bakspår ... Hon var GALEN & höll på att gå i taket när vi fick börja om. När hon väl gjort det kastade hon sig ut i spåret i rätt riktning & sen var det bara till att hänga med. Det enda abert under spåret sen var den sträckan som gick längs stigen ... Hon försökte verkligen gå av stigen & vallade av & an längs den. Jag tvingade dock ner tempot & såg till att hon höll sig mestadels i spåret på stigen. Annars plockade hon alla pinnar samt drog runt mig hela vägen ...


Vi hade tänkt oss att åka inom Åstorps BK & träna lite framåtsändande på vägen hem, men när vi kom dit var där några & tränade agility så jag beslutade mig för att åka dit igen lite senare  idag ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards