annaayaeos

Alla inlägg den 5 maj 2012

Av Anna-Karin Malm - 5 maj 2012 12:00

Efter en kylig natt med en styck gråråtta som gjorde allt för att ha så mycket plats som möjligt i sängen knatade jag & ett gäng andra "morgonpigga" ut på en promenad innan frukosten som serverades klockan 8. Efter frukosten delade vi upp oss i de grupper vi lottat fram & for iväg till respektive aktivitet. Jag hamnade i den gruppen som startade med lydnadsträning så vi åkte till Markaryds BK. Väl där lottade vi startordning & började med en platsliggning innan träningen kom igång. Sen körde vi 15 minuter per ekipage så alla skulle få lika mycket tid - rättvist & bra.


Med Eos valde jag första omgången att bli kommenderad i fria följet där vi dels har lite strul med sneda sitt framför allt i vänsterhalterna & dels det bekymret att Eos lyssnar på tävlingsledaren & då blir lite osäker & tappar position eftersom hon förväntar sig en halt lr vändning. Dessutom fick de titta på krypet där Eos gör en mycket bra förstasträcka, men nästan alltid gör betydligt sämre ifrån sig efter halten. Tipset jag fick var att det förmodligen beror mycket på mig ... Jag förbereder kanske inte hunden på samma vis varje gång vi ska svänga lr stanna & dessutom måste vi bli kommenderade ofta men utan att åtlyda det tävlingsledaren säger. I krypet trodde instruktören att jag har en förväntan på att Eos inte ska göra bra ifrån sig på andrasträckan & att jag då ändrar mitt kroppsspråk  & tempo vilket gör att Eos slarvar ...


Andra omgången valde jag att få lite tips på framåtsändandet som jag känner att vi ALDRIG får till ... Vi provade sakta genom gruppen & stanna henne, gå framför henne & belöna & sen fortsätta igen ... Detta gjorde dock att hon blev ännu mer osäker på vad jag egentligen vill så vi bestämde att jag ändå ska kasta belöningen över hennes huvud så som jag gjort innan eftersom det fungerar ... Vi bestämde även att vi skulle kolla vidare på det imorgon då tiden rann iväg ...


Efter lunch åkte vi ut i sökskogen. En spännande sökruta var avvallad med en sida med en brant backe & en sida där man fick korsa en liten grusväg cirka 20 meter ut i rutan. Några fina dolda legor fanns så det var bara att tuta & köra. Jag valde att göra lite blandat, dels med figgar & dels med tomslag & endast en figge som matade in henne, för att visa var vi står i söket ... Eos gick riktigt, riktigt bra & jobbade på som en gnu ... bland annat valde hon raka vägen upp i ena första hörnan trots att det var betydligt brantare där än bara en liten, liten bit längre fram. Kommentaren efter avslutat sök från sökinstruktören var ... "Ja det är ju bara ut & tävla med henne" ... Hm ...


Efter att vi tränat klart för dagen la jag ut fyra prylar i uppletanderutan till Danni ... Trots mycket störningar på vägen & för honom jobbig terräng hittade han alla sakerna ... Som vanligt ville han inte riktigt komma in med dem, men efter lite lockande kom han till slut ... "L"


Vi var tillbaka till vårt boende cirka halvåtta på kvällen & då var det bara att slänga in hundarna på rummet, ge dem mat & sen gå & äta middag. Efter middagen gick vi en promenad medan mörkret föll över skogen innan vi, trötta & belåtna gick & la oss.


   

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards