annaayaeos

Alla inlägg den 6 maj 2012

Av Anna-Karin Malm - 6 maj 2012 12:15

Denna natten sov vi alla hårt ... Eos utsträckt bredvid mig i sängen & Danni på en fäll omgärdad av två kuddar nedanför ... Även idag hann vi med en relativt lång promenad innan frukost & sen bar det iväg ... Idag började vår grupp ute i sökskogen & det tyckte Eos var kanon ... Herregud det var ju "evigheter sen" hon fick träna sök ... "L"


Idag fick instruktören nöjet att lägga upp hur han tyckte jag skulle köra & i mångt & mycket påminde det om mitt egna tänk ... Ett antal tomslag varvat med figge då & då ... Dock körde han betydligt mer tomt i början & lite tätare med figgar mot slutet. När en av de sista ( kan varit den sista ... "L") skulle gå ut på ena sidan medan jag skulle skicka tomt på den andra fick Eos syn på det ... Såååå hon vände efter cirka 20 meter ... Så jag skickade henne en gång till & då gick hon ut på fullt djup ... Eftersom hon inte täckte upp riktigt så mycket mark jag tänkt mig på den sidan utan slog bakåt så skickade jag henne en gång till på den tomma sidan & det gjorde hon kanon, innan hon till slut fick ta figgen. Instruktören tyckte att jag ska fortsätta jobba på som jag gör samt jobba mer med markeringarna där jag "störar mig" medan figgen ska få Eos att hålla fokus på figgen. Annars var det bra sökarbete även idag ... Ja nästan bättre faktiskt & framför allt mer laddat ... GulleEos tycker ju att det är såååå skoj att få arbeta!!!


Efter intagen lunch åkte vi så till Markaryds BK för ännu ett lydnadspass ... Även idag började vi med en platsliggning & även idag la jag både Eos & Danni.


Eos träningspass bestod av framåtsändandeträning ... Vi började med att hon skulle gå sakta genom gruppen tre gånger innan jag provade att skicka henne ... Då gick första sträckan bra ända tills hon kom ut till den punkt vi startat från ... där stannade hon till ... Hon var dock positiv & tog sig fint genom gruppen. På andra sträckan ville hon däremot vika av & gå mellan en av de yttersta & en av de mittersta i gruppen ... Rådet jag fick var att när hon börja vika av från rätt kurs ska hon få ett "snällt" nej & så fort hon styr rätt igen beröm ... Jag ska även fortsätta jobba mycket med saktagåendet genom gruppen & framförbelöna henne ... Min tanke om att skita i tempot & brytpunkten höll instruktören till slut med om då även hon insåg att vi först & främst måste få det positivt att passera genom gruppen ... SEN får vi börja jobba tempo & bryt igen ...


Dagens övningar avslutades med ännu en platsliggning ... denna gång med skott ...


Innan vi for hemåt städade vi, avtackade instruktörer samt gick en långpromenad med vovvarna ...


PRECIS så här ska passerandet av gruppen i framåtsändandet ju se ut ... "L" 

 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards