annaayaeos

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2012

Sök ... lr jordgetingarna anfaller ...

Av Anna-Karin Malm - 14 augusti 2012 16:30

Dagens sökträning blev inte alls som jag tänkt mig ... Eos började kanon med en figge i vänster hörna, ett tomslag mot högra hörnan där hon missade den figgen, men tog den på andra skicket efter att ha sprungit ett tomslag på vänstra sidan först ... Ett nytt tomslag på vänster sida innan hon fick en figge som klättrat upp i ett träd & satt där med ett kamonät över sig, knappt synlig ens om man visste hon satt där ... Hon skällde ett par gånger & när jag var på väg ut till henne lämnade hon figgen men stannade efter några steg & började slå frenetiskt med framtassarna runt öron & ögon ... Då såg jag att hela hennes huvud var täckt av getingar ... Jag rusade fram & slog dem av henne, sprang upp till stigen med henne & gav henne megabelöningen för att avdramatisera det hela en aning. Då upptäckte de andra att hela hon var full med getingar som borrat sig in i pälsen så de började febrilt plocka/peta bort dem. Så fort de kommit ut ur hennes päls ville de dock anfalla henne igen ... Jag trodde aldrig att vi skulle bli av med dem ... Trots uppståndelsen & smärtan stod Eos lugnt & lät oss hålla på ... Dock började hon skaka så smått i bakbenen efter en stund & jag blev rädd att hon skulle gå i chock ... Jag visste ju inte hur många getingar som stuckit henne & hon har haft en rejäl reaktion en gång på något som veterinären trodde var getingar med rejäl svullnad i hela huvudet. Jag bad om vatten som hon drack & gick ner mot bilen för att låna en borste & borsta ur de sista getingarna ur hennes päls. Som tur var hade jag med mig kortison & en av mina träningskompisar jobbar på djursjukhuset så jag bestämde mig för att sätta mig i skuggan med hundarna & avvakta en eventuell reaktion.


Efter cirka en halv timme kunde jag konstatera att hon blivit stucken över ena ögat, i örat ett flertal gånger, på nosen & någonstans under magen & att hon där fått små svullnader, men inget annat. Efter att ha slagit mitt kloka huvud ihop med de andras kloka huvuden kom vi överens om att jag nog kunde blåsa faran över. Såååå vi gick en liten promenad med hundarna & avslutade dagen med att låta både Eos & Danni springa några meter ut i gröngräset & leta upp just den figgen som Eos skällde på när allt började för att se om hon skulle agera märkligt på nåt vis ... Det enda jag märkte var att hon sjönk ihop en aning när jag satte på henne tjänstetecknet, men när jag sen skickade hundarna mot figgen var hon precis som vanligt ... Tänk ändå vilken tur att Eos är så hård & stabil som hon är ... Det enda jag måst kolla nu är huruvida hon reagerar negativt på figgar i träd, men jag tror inte att hon tagit åt sig nämnvärt av händelsen ... Stackars Danni fick bara detta enda skick till figgen eftersom jag inte ville lämna Eos ensam i bilen medan jag körde honom ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards