annaayaeos

Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Lydnadskurs ...

Av Anna-Karin Malm - 24 juli 2011 08:00

Dagens väder har varit allt annat än skojsigt ... Det har regnat precis hela dagen ... Vi var ute i skogen i 2 ½ timme & plockade svamp & jag & Eos hann nätt & jämt torka innan det var dags för dagens kurs ... Som tur var så hade vi fokus på inomhus idag vilket var skööööönt med tanke på att planen i Bjuv är rena rama våtmarken när det har regnat lite. Vi skulle sätta ihop en kedja som varade i 5-10 minuter & genomföra den med kommendering samt agera som på tävling när vi genomförde den ... inne i klubbstugan ... :) Min kedja såg ut som följer ...


  • Entre (fritt följ in)
  • Fritt följ med stegförflyttningar
  • Inkallning (1:ans)
  • Give me five
  • Apportering (1:ans)
  • Skall
  • Pang du är död
  • Ligg stanna kvar
  • Kryp ca 1 m
  • Hopp (1:ans)

Sen avslutade vi med att småspringa i fritt följ ut från banan & ha godis, lek & mysstund.


Eos skötte sig nästan bra ... endast en gång tappade hon fokus ... under fria följet i en helomvändning intill köket ... på bordet låg en kasse som var misstänkt lik en stooooor matkasse med massvis med kött & korv i ... ;)


Mot slutet av kursen fick vi välja något att träna på ute eller att inte träna mer ... Jag valde att få hjälp med framåtsändandet som ju var katastrofalt i fredags ... Kati & en till var "grupp" & jag började med att gå framförgående sträckan fyra gånger innan vi började med själva framåtsändandet. Hon var mycket tveksam till att gå förbi gruppen vid framförgåendet så jag fick ge henne extra kommando där samt att jag kastade bollen sista gången hon passerade den & jag slapp säga något. Sen var det dags för själva framåtsändandet ... & Eos var helt plötsligt kanonduktig ... Hon saktade av precis innan gruppen & man såg hur hon tänkte ... Första gången gav jag henne ett förekommando där & det blev bra. Nästsista gången travade hon hela vägen, men saktade ändå farten en aning vid gruppen ... & alla gångerna höll hon sig inom ramen för den längd som är tillåten .... underbart ... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards