annaayaeos

Direktlänk till inlägg 28 januari 2017

Lydnadsträning med halvdana hundar ...

Av Anna-Karin Malm - 28 januari 2017 20:08

Dagens träning blev inte fullt så hård & intensiv som jag önskat ... Detta eftersom både Danni & Pi är lite halvdana just för tillfället ... Danni har ju problem med sina trampdynor vid denna årstiden pga det förbenade vägsaltet & Pi råkade trampa på nåt vasst i skogen igår när vi gick långpromenad med alla hennes goaste hundkompisar ... Hon var minst sagt varvad & sprang som en dåre både jagande & jagad ... <3 Inte märkte jag att hon skadat sig heller utan det var först när hon vilat en stund här hemma & började gå igen som hon knappt stödde på ena frambenet ... Jag trodde då genast att hon sträckt sig, men efter en närgående undersökning av henne hittade jag ett ganska djupt hål mellan bakre trampdynan & en av de främre ... dessutom ett litet snitt på båda sidor om hålet ... Det ser verkligen märkligt ut, men jag kan tänka mig att hon trampat på en torkad grangren som haft en avbruten kvist som stuckit rakt uppåt ... men jag vet som sagt inte. Efter avtvättning & lite aloevera samt en natts sömn hade hon inte ont längre så vi valde att ta endast liten kissepromenad & sen åka & prova att träna lite lydnad på mjuk gräsplan vilket funkade bra ...


Jag kom lite innan de andra & tog med vovsegullen ut & satte upp rutan ... sen roade jag mig med att skicka dem till rutan, dels tillsammans & dels en & en medan den ena skulle klara av att sitta kvar bakom mig medan den andre skulle springa till rutan. Att skicka båda gick väl så där ... Pi landade i rutan innan Danni & när jag sa stanna till henne stannade ju så klart Danni oxå ... När jag då sa till honom att gå till rutan först satte sig & sen la sig Pi i rutan ... När jag skulle skicka endast Danni smet Pi med första gången, men sen satt hon kvar ... men när det var Pis tur drog Danni med flera gånger ... Till sist blev Pi irriterad på honom & sa till honom & sen stannade han kvar ... "L"


Efter att vi pratat igenom vad vi ville ha hjälp med fick Danni börja träna ... Vi började med en platsliggning & sen tränade vi på fotgående med fokus på position & stegförflyttningar, inkallning med ställande, fjärrdirigering, sättande under marsch & ställande under marsch med runtgående. Sen såg jag att han var lite irriterad i sin ena framtass & valde att avbryta träningen för att inte lägga på honom nåt obehag i samband med lydnad.


Sen fick Pi komma ut & hon hade minsann inte ont i sin tass alls ... Hon var nog värre gasad än nånsin ... Jag började med att få lite kommendering i fotgåendet inklusive saktagående, stegförflyttningar & vändningar på stället. Visst det var inte perfekt på nåt vis, men det var helt igenom fokus & energi ... såååå skoj att hon verkligen fått kläm på det här med fotgåendet nu & att hon inte tröttnar. Vi fick även hjälp med att lägga ut pinnarna till vittringen & hon gjorde ett fint jobb ... plockade dock upp & smakade på en av pinnarna men inte förrän hon tog rätt sprang hon tillbaka till mig. Det jag inte gillade var att hon tuggade på pinnen vilket hon inte gjort innan ... så vi tränade att hon fick sitta kvar med pinnen i munnen & komma in till mig med den ett par gånger ... fortfarande tuggande ... så det är ju nåt vi behöver jobba med. Vi körde även rutan (kanon), ställande med runtgående, läggande & sättande under marsch, apportering, metallapportering (där hon tjuvade första gången jag kastade den & dessutom fullföljde & kom in med den), tungapportering (första gången tog hon snett & fick ena änden mot ögat men andra gången gick det bättre ... när jag klickade & sa tack ville hon dock inte släppa den så jag hade lite besvär med att montera loss henne från den ... asg), fjärrdirigering (där vi inte riktigt får till de där snygga upphoppssättandena när vi ökar avståndet) & framåtsändande med "gubbar/ben". 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards