annaayaeos

Alla inlägg den 9 december 2015

Av Anna-Karin Malm - 9 december 2015 18:23

Dagen bjöd på vinterväder i min smak ... så gott som vindstilla, cirka 8 grader varmt & en blek decembersol som visade sig på den gråblå himlen ... :) Detta firade jag med att åka till Vedby & spårträna samt promenixa med bästaste Blådårarna ...


Jag började med att lägga ut spåren, Eos & Danni fick vars ett viltspår & Pi fick ett vanligt spår på cirka 500 meter med fyra dosor med leverpastej istället för pinnar & en leksak istället för slutpinne ... Sen gick vi på en promenad i väntan på att spåren skulle ligga till sig ...


Pi fick sen börja med sitt spår & hon spårade som en klocka trots att jag försökte klura till det med två spetsvinklar & övergång över en stig två gånger ... Hon blev förvånad men glad över att hitta dosor med godis i istället för pinnar ...


Sen fick Danni ta sitt spår som jag lagt rakt igenom en risig dunge med knähöga, täta granar samt lite björnbär & björkris ... Han HATAR att gå igenom sånt, men jag har förstått att det mycket väl kan dyka upp såna terrängavsnitt vid viltspårsproven så det är ju bara att träna på det i förebyggande syfte ... Han stannade till där snåren & riset började & ställde sig på bakbenen & vindade in mot snåren innan han bestämde sig för att hoppa över den första granen ... ännu ett skutt tog han innan han kröp inunder resten av vägen istället ... Genom kom vi & & det utan att han blev allt för besvärad ... men jag var inte långt bakom honom vid det terrängavsnittet så jag kunde ju pusha & berömma honom en hel del ...


Till sist fick Eos spåra & hennes spår gick över/på ett stengärde samt över en gräsväg som jag, efter att jag lagt klart spåret, gick tillbaka på annars var det inga större konstigheter i det spåret ... Det tyckte inte Eos heller utan snusade på & hittade sin älgklöv som jag bundit fast i ett träd ... Hon är för söt när hon stöter på ett problem som detta - att klöven var fastbunden - då börjar hon inte slita & dra inte utan hon studerar snöret & följer det till trädet sen börjar hon försöka få upp knuten ... asg ... Jag hjälpte henne med det & sen fick hon bära tillbaka klöven till bilen & tugga en stund på den där ... 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards