annaayaeos

Alla inlägg den 16 maj 2014

Av Anna-Karin Malm - 16 maj 2014 20:25

Eftermiddagens lydnadsträning blev bara såååå bra idag med en underbar känsla & attityd hos alla vovvarna ... Detta trots att jag var trött & inte riktigt kände för att träna ... såååå jag hade tänkt mig en kort, kravlös träning bara precis så att vovvarna hade roligt & blev lite aktiverade. Jag & Jane började med att promenera en sväng & sen sätta oss & bena upp vad vi ville ha hjälp med & då började planerna för dagens träning ta form ...


Danni fick börja av mina hundar & eftersom vi ska tävla snart igen ville jag ha hjälp med en tandvisning samt kommendering av linförigheten. Jag började med att värma upp en aning, men Danni kändes märkligt nog i fas så gott som direkt så då var det bara att köra ... Tandvisningen gick finemang, men det är märkligt vad triggad den lille pågen blir av kommendering ... Han låg på lite för långt fram det mesta av linförigheten samt nästanljudade mellan varven ... dock höll han tyst förutom vid språngmarschen där jag fick säga tyst till honom vilket hjälpte finfint. Sen tränade vi på lite på egen hand med bland annat lite mer fotgående i form av fritt följ, läggande & ställande under marsch (som båda var nåt av det bästa Danni presterat), inkallning, apportering, hopp (som funkade aningen bättre idag än sist) & rutan som han verkligen gillar ... Danni är en så underbart rolig hund att jobba med, alltid lika glad & villig att göra vadhelst man ber honom om om han bara kan & förstår vad han ska göra ...    


Sen fick Pi komma ut en stund & idag minsann var hon sååååå härlig att träna med ... Hon formligen flöt fram i fotgåendet & viftade på svansen så den slog i baksidan av mina ben trots att hon gick helt rakt & fint. Hon hittade in i position flera gånger oxå helt utan hjälp. Vi tränade på lägganden & ställande under baklängesgång & idag riktigt stampade hon i framtassarna när jag sa stanna, hon la sig finemang oxå för den delen. Apportering - finfint, hopp - finfint, inkallning med ett lugnt kvarsittande & så ett litet kvarliggande utan problem. Mot slutet fick vi hjälp med några markeringsövningar. Hela fyra rullar hämtade Pi hos Jane, lämnade hos mig & sprang sen till Jane för att få belöning.


Till sist fick Eos komma ut & med henne hade jag bestämt att inte köra några bruksmoment idag utan fokusera en aning på lydnadslydnaden. Såååå vi körde en liten snutt fritt följ, inkallning med ställande & läggande samt med bara ställande (andra gången kom hon lommande efter mig när jag gick ifrån - knäppgöken annars gick det bra), rutan som hon inte riktigt fick kläm på vid första skicket, antagligen för att vi inte hade några rutband & vi haft det nu hur länge som helst, men sen gick det bättre, hopp-apport, vittringsapportering (aningen sakta in samt något litet tugg, men rätt pinne utan tvekan) & fjärrdirigering där hon hade aningen brådis att byta till ny ställning vid ett par tillfällen, men där hon blev djupt fokuserad när jag la en dosa med ett par godbitar på framför henne.


Innan vi for hemåt åkte vi upp till skogen & gick en sväng så alla vovvarna fick springa & busa med varandra ... gött!!!

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards