annaayaeos

Alla inlägg den 12 maj 2014

Av Anna-Karin Malm - 12 maj 2014 19:15

Kvällens lydnadsträning blev en våt historia ... inget skoj alls faktiskt ... Såååå det medförde att det mer eller mindre blev en skräpträning för min del ... en aktivering för hundarna som i stort sett inte gav något annat än en våt matte & en liten aning nöjda hundar ... Men, men så är det ibland ...


Eos fick börja träna & vi började med att få hjälp med en grupp till framåtsändandet ... Innan det hann vi med att köra en inkallning med ställande som, trots att hon reste sig & började gå med mig när jag först gick ifrån, gick riktigt bra till slut ... Sen var det då dags för framåtsändandet ... Första sträckan - här gick då Eos snett ... jag blir verkligen GALEN när hon gör så ... Jag kallade på henne & fortsatte från det ställe där hon började gå snett & då gick det aningen bättre ... Andra sträckan - spikrakt, men lite väl snabbt, tredje sträckan - hon tänkte snett, men rätade upp sig & gick rakt samt bröt av fint efter bara några få galoppsprång ... Positivt med dagens framåtsändande var dock att hon varje gång var väldigt snabb att komma på inkallningen ... Sen låg vi plats & tro inte annat än att hon reste sig ... förvisso var det när jag satte mig på en pall som höll på att trilla & jag skrek till, men ändå ... Vi körde oxå lite fritt följ, kryp, fjärrdirigering, metallapportering, hopp-apport & rutan samt lekte lite med target & stolpe i form av en dunk med vatten. Rutan var verkligen dagens höjdare idag ... full speta in & ställde sig sen la sig på mitt kommando ... där valde jag att klicka henne & belöna för den positiva energin i momentet.


Sen fick Pi komma ut & hon var då verkligen på G idag ... Hennes lite avmätta & uttråkade sätt var som totalt  bortblåst ... gött!!! Vi tränade lite frittföljövningar, ingångar, inkallning, sitt-stå-ligg när jag satt framför henne, apportering, target & en hel del lek. Dagens höjdare med henne var nog att hon var så fokuserad trots att både syrran Plupp & kompisen Jacko busade på vars ett håll medan vi tränade ...


Till sist var det dags för Danni & han, den stackaren, fick träna i riktigt ösregn ... Om det tyckte han INTE ... Han blinkade med ögonen hela tiden & var riktigt märktbart besvärad. Därför valde jag att bara köra lite med honom ... Vi körde lite linförighet, framförgående, ställande & läggande, inkallning, apportering & hopp. Dagens höjdpunkt var nog framförgåendet som han gjorde riktigt fint. Vi får jobba på mer med hoppet då han lätt låser sig på huruvida där är en godis på andra sidan eller inte samt gärna vill ha ett extra sittkommando efter att han ätit sin gotta ...


Efter att vi tagit oss en liten fikapaus fick alla vovvarna busa en sväng & som de sprang & busade ... häääärligt!!!  

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards