annaayaeos

Alla inlägg den 13 maj 2014

Av Anna-Karin Malm - 13 maj 2014 18:58

Dagens träning blev vääääldigt lång med många hundar ... Jag hann inte ens sätta mig ner & fika utan tog en fika på stående fot medan Pis spår låg till sig vid ettiden ... Men trots detta känner jag mig himla nöjd med dagens träning ... Alla mina tre blådårar skötte sig med den äran   


Då det hela som sagt drog ut på tiden gick jag ifrån själva söket strax efter tolv för att lägga ett spår till Pi. Jag passade då även på att kissa vovvarna en sväng samt ta mig en snabb fika & då det sen gått cirka 30 minuter bestämde jag mig för att ta Pis spår medan det fortfarande var relativt färskt ... Hon måste ju kunna ta såna spår om hon ska tävla appellen såååå ... Hur som haver så var spåret cirka 600 meter långt med fem pinnar samt en leksak som slut. Vid pinnarna hade jag lagt en torrgodis för att få  henne att stanna upp & markera ... Hon spårade såååå bra idag & var bara lite envis med att inte plocka upp pinnarna ... hon gjorde det dock efter en liten stund - duktig tjej!!! Så klart hade jag lite extra svårigheter i spåret, dels en vinkel precis vid en pinne då vi annars hade hamnat i sökrutan, dels så låg dit & tillbakaspåret väldigt nära varandra vid ett tillfälle vilket man såg att hon registrerade båda gångerna, men ändå valde rätt ... "L"


Eos & Danni fick gå bland de allra sista vovvarna idag så de var rejält laddade ... Min tanke var att låta Danni gå före Eos men eftersom hon fått vänta så länge hade hon gått bananas om hon fått vänta till efter Danni ... såååå hon fick alltså börja av mina ... "L" Eftersom jag var helt slut i huvudet vid detta laget beställde jag fyra figgar rakt på, en figge belönade ej, en matade in & två gjorde jag omvänt lockande vid ... Eos gick som en kanonkula & hittade sina figgar utan problem samt markerade såååå himla finemang ... Efter att hon hittat sina figgar avslutade vi med två finfina tomslag där hon verkligen drog rakt ut ända på djupet & med härlig attityd rakt igenom ... Såååå duktig hon är, mitt lilla hjärta!!!!


Sen var det då Dannis tur. Även han fick fyra figgar rakt på ... Jag klickade när figgarna skulle belöna. Första skicket gick han snett framåt parallellt med stigen så då valde jag att kalla in honom, andra skicket gick han förvisso snett på men han tog sig ut på djupet & hittade sin figge då det blåste framåt längs stigen. Sen gick han riktigt fint på de två följande skicken & hittade sina figgar. På sista skicket stannade han till vid en rotvälta & det såg ut som att han stod & drack ... När han var klar ställde han sig & tittade mot mig precis som att han inte riktigt kom ihåg vad han skulle göra & då sa jag sök till honom ... då drog han vidare utåt & hittade figgen. När vi kollade efter vad han gjort vid rotvältan såg vi att det låg en fastbunden vildsvinsklöv där som någon hade haft till viltspår så det var den han hade stått & dragit i ... Jag förvånar mig att inte Eos brydde sig om den ... 


Innan vi for hemåt gick vi en härlig prommis med vovsegullen så de fick busa & leka lite ... & idag kan man då absolut inte tro att Eos snart fyller nio år för hon var precis lika galen som unghundarna ... Gött!!!

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards