annaayaeos

Direktlänk till inlägg 23 november 2014

Att sluta med flaggan i topp ...

Av Anna-Karin Malm - 23 november 2014 16:28

Idag har jag & Eos med största sannolikhet avverkat vår sista söktävling tillsammans. Anledningarna till det är dels att hon så smått börjar bli till åren, 9,5 år ÄR inte helt ungt & om man där lägger till 3*erlichia (anaplasma) så kan man kanske lättare förstå mitt beslut. Dels handlar det om att vi vill satsa mer på spåret då vi ju är uppe i eliten där & jag vill ju så vansinnigt gärna lyckas få till en tävling eller två med certpoäng bara för att få visa vilken vansinnigt duktig hund Eos är. Sååååå min tanke om att pensionera Eos från tävlingssökandet har under året växt fram & känns idag mer bra än dålig ... Dålig känns den bara för att det liksom blir mer påtagligt att hon snart inte kan vara min tränings- & tävlingskompis längre, men bra för att vi förhoppningsvis kan få några fina år med spår, lydnad, rallylydnad & viltspår tillsammans framöver.   


Såååå idag for vi iväg ut på vår sista söktävling & mitt mål var att ha roligt samt att få till markeringarna i söket ... Vi fick startnummer fyra (av fyra) & hade gott om tid att ladda för söket. Rutan var finfin, inte helt lätt att överblicka då den innehöll lite kullar, men inte alltför kuperad så det skulle vara jobbigt för hundarna ... men jag kunde ju inte riktigt se vad rackarvovven hittade på bakom kullarna vilket var aningen frustrerande ... Eos började med ett grunt slag mot motvindssidans hörna men ett bättre mot andrahörnan ... sååå jag skickade henne en gång till mot förstahörnan & när det inte blev bättre brydde jag mig inte om att bråka om det utan körde på. Första figgen låg på medvindssidan & den markerade hon riktigt bra ... Andra figgen låg efter drygt 100 meter på motvindssidan & då jag anade att hon inte varit ute på djupet där skickade jag som tur var om & då fick hon den figgen vilken hon markerade finfint även den ... Sista figgen anade jag låg i slutet på medvindssidan då jag sett henne ha en tendens att söka sig väl långt framåt i rutan på den sidan på flera slag & visst låg figgen där. Denna sista figgen markerade hon bäst av alla tre & var framme & duttade med nosen mot figgen ansikte vid något tillfälle när jag försökte få bort henne från figgen genom att använda ett komkommando ... smart drag av mig när jag brukar använda det vid omvänt lockande hos figgarna ... hur som haver så bet hon i rejält här & var ganska pockande mot figgen vilket gjorde mig glad!!! Betyget för vårt arbete slutade på 8,5 vilket jag tycker är hur bra som helst med tanke på de grunda slagen & olydnaden = domarna var nöjda med markeringarna!!!


Sen bar det av till uppletanderutan & jag var aningen orolig över huruvida Eos skulle ha hunnit återhämta sig efter söket då det var så liten tid för henne & mig mellan de båda momenten ... meeeeen den gamla tanten var då inte tagen alls näädå ... Hon började med att springa ut & grebba första föremålet, kasta upp det i luften & sen hoppa upp och fånga det i farten ... sen var hon lite tuggig, slarvig vid avlämnandet på andra föremålet & aningen olydig även här så vårt betyg landade på 7.


När vi var klara med uppletandet bar det av till klubben för platsliggning & lydnad. Platsen var som den brukar, en Eos liggande tryggt & bra, men med en obetvinglig vilja att se sig om lite granna ... betyg 9,5.


Lydanden sen då ... ja en pigg & glad Eos hade jag med mig på planen, men tyvärr även en vääääldigt envis sådan ... "L". Hon var aningen ofokuserad i fria följet, visste bäst själv när det var dags att stanna på inkallningen = saktade in i tid (för tidigt), gjorde en finfin förstasträcka på framåtsändandet frånsett att hon drog snett mot en kon en bit efter gruppen & sen på andrasträckan var hon bara tvungen att gå snett i gruppen & sen bege sig bort mot hindret & apporterna som låg där ... sen när jag kallade på henne ville hon inte komma först för hon luktade ju ... OM hon kommit fint på den inkallningen hade hon fått en 5:a av den ena domaren iaf ... sa han ... Nåja vad är väl en bal på slottet? Krypet är jag riktigt nöjd med faktiskt ... ännu en gång med lugnt & fint kryp & så bra nere som hon kan, på skallet däremot hade hon åter igen en förutfattad mening om när saker & ting skulle ske så hon slutade när hon tyckte att sju sekunder hade gått ... Tungapporteringen gjorde hon riktigt, riktigt bra & sen det avslutande hoppet ... vad säger man ... hoppar över, går snett ut åt höger & snusar så jag fick säga sitt två gånger & när hon väl satte sig satt hon nästan jämsides med hindret vilket resulterade i att hon sprang bredvid på tillbakavägen ... Go & glad som sagt, men gammal i gemet & vet bäst, kan själv ... Sammanlagt fick vi ihop 435,75 poäng & blev godkända ... nuffrorna kommer nedan ...


Fritt följ   7 & 7 (pos, dk & släp, sns, dk, dk hand)

Inkallning med ställande   7,5 & 8 (börjar stanna själv & tempoväxl stopp)

Framåtsändande   0 & 0 (oförmåga & långt ut, utanför grupp)

Krypande   8 & 8 (ngt hög bak, sned förare & lite ???, hög bak)

Skall   8 & 8 (avbröt i skallet & ngt uppehåll)

Tungapportering   9,5 & 9 (ss & lite tvekan)

Hopp   0 & 0 (utför ej & utför ej)

Platsliggande   9,5 & 9,5 (Lite oro & lite oro)


Genomsökande   8,5 & 8,5 (grunt, olydnad & grunda slag hö, olydnad, skickar innan fig. på stig)

Uppletande   7 & 7 (lite tugg, avl. olydnad & tugg, slarv avl, lite ink.prob olydnad)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards