annaayaeos

Alla inlägg den 8 november 2014

Av Anna-Karin Malm - 8 november 2014 17:30

Sååååå gött ... idag var jag & Eos & tävlade elitspår igen efter att de ringt in mig i torsdags kväll ... jag trodde inte att jag hade skuggan av en chans att komma med då de bara hade tio platser & jag stod som fjärde reserv, men med kom jag & det är jag himla glad för idag ... tänk att få gå på vintervila med ett godkänt resultat i bagaget & ha lite tankar om vad som behövs tränas på ... inte alls illa tycker jag ... "L"


Efter samling & lottdragning, där jag drog startnummer fem, bar det av ut till spåren. Mitt spår låg på en av strandängarna vid Järavallen i en hästhage ... Där var dock inga hästar just då, men gott om hästbajs & en massa intressanta kaninhål ... "L". Upptaget gick bra så till vida att Eos hittade spåret bums, dock bakspårade hon, men då är det ju bara att vända på steken & spåra åt andra hållet så kommer man iväg ut ur rutan iaf ... Vi gick sen länge & väl innan vi hittade första pinnen ... sen tog det en halv evighet innan vi hittade pinne två oxå ... mellan dessa två pinnar hade vi hittat högar med tång samt en kanin som Eos inte verkade se, dock nosade hon rundor en aning efter den innan vi fortsatte med vårt uppdrag ... Efter pinne två hittade vi ytterligare tre pinnan samt slutpinnen & gissa om jag var glad att vi tagit oss runt ... yeah!!! Betyg på spårandet var 7 på upptaget i och med bakspåret & 8 på spåret i och med de två saknade pinnarna.


Sen bar det av till klubben för uppletande & det gjorde Eos riktigt fint. Hon letade igenom rutan bra & hittade alla fyra föremålen innan de ens hade hunnit säga att det var en minut kvar, dock tuggade hon en aning på några av prylarna, de var ju så fiiiina ... "L" Lite applåder fick vi dock av de som stod & tittade, vilket värmde gott ... Betyget blev 8,5 & 9.


Sen var det dags för platsliggning samt stegklättring. När de sköt på platsen tyckte alla att det var vääääldigt höga skott ... som tur var brydde ingen av hundarna sig om det ... Eos betyg blev 9,5 & 10 ... Stegklättringen genererade i betyget 9 av båda domarna då hon tvekade en aning på vägen ner.


Till sist var det så dags för själva lydnadsdelen & Eos kändes ovanligt seg här ... inte alls på hugget som hon brukar tyckte jag ... dock var hon tillräckligt på hugget för att få hyfsat fina betyg på de moment som ingen av oss klantade till det ... Dock klantade vi till det för oss på hela tre moment ... Inkallningen - här la sig Eos på ställandet ... hm ... Framåtsändandet - här sprang Eos rakt ut i sidled, först åt höger & sen åt vänster ... Jag tyckte att hon vindade nåt åt höger redan under fria följet, men vad har jag ingen aning om ... & så Skallet - här var det min tur att klanta mig ... jag glömde bort att det ska vara sju sekunders tystnad innan momentet är slut & började flina & klappa om Eos när de sa att jag skulle kommendera tystnad eftersom hon slutade aningen för tidigt ...  Roligt var i alla fall hur fint hon kröp idag ... hon gjorde båda vinklarna såååå fint ... dock är hon något hög bak, men vad kan man begära av en gammal dam? Dessutom gjorde hon en riktigt fin andrasträcka på framåtsändandet.


Nuffror & domarkommentarer ...


Fritt följ   8 & 7 (pos. segt s. & parallellitet, dk)

Inkallning med stå & ligg   7 & 6 (ligg ist. f. stå, steg vid ligg & fel position, ojämnt tempo)

Framåtsändande   0 & 0 (dk, snurr, stannar upp, dåligt ut första & allt för många kommandon)

Krypande   7 & 7 (pos, hög bak & hög bak)

Skall   0 & 0 (föraren utför ej avslut & för.misstag)

Metallapport   9 & 8 (tempo in & ojämnt tempo, sitter snett)

Tungapport   9 & 8,5 (tempo in & ojämnt tempo, sitter snett)

Hopp   9,5 & 9 (snett sitt & sitter snett)

Stege   9 & 9 (tvekan & tvekan ned)

Platsliggning   9,5 & 10 (lite oro)

Uppletande av spår   7 & 7 (bakspår)

Spårning   8 & 8 (5+slut 27 minuter)

Uppletande   8,5 & 9 (lätt tugg, sent åtlytt kommando & lätt tugg)

Sammanlagt fick vi ihop 469,5 poäng & blev alltså godkända med marginal ... Certpoäng känns absolut inte ouppnåeligt ... med ett bra upptag, minst en pinne mer med i spåret samt poäng på alla momenten i lydnaden så är vi där ... & det KAN vi ... såååå vi kommer igen till våren ... :)

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards