annaayaeos

Direktlänk till inlägg 18 november 2014

Spår, uppletande & pangpangpromenad ...

Av Anna-Karin Malm - 18 november 2014 16:49

Eftersom jag vaknade med förfärligt ont i halsen bestämde jag mig för att hoppa sökträningen idag för att inte riskera att frysa mig riktigt sjuk & åkte istället ut i spårskogen en sväng ... Jag började med att lägga ut spåren innan vi for vidare för att ta en pangpangpromenad medan spåren låg till sig.


Tanken var egentligen att skjuta ett par raketer för att hinna träna lite innan nyår, men jag hade ju så klart glömt tändare ... suck ... Sååååå istället tog jag med mig apportkastaren på promenaden ... Jag sköt två skott & bad dem lägga sig ner efter vart & ett & belönade sen själva läggandet.


Väl tillbaka körde jag bort för att ta spåren ... Eos fick börja, men eftersom hon gjorde ett klockrent bakspår var det bara att packa in henne i bilen igen & låta Pi ta sitt spår ... Tro inte utan att Eos tjöt som en gris i bilen när Pi & jag gick iväg ... Pis spår låg på ett fält där det blåste ganska rejält ... Det var ungefär 700 meter långt & innehöll 3 dosor med godis, 3 pinnar & en leksak som slut. SOM hon spårade ... endast i första vinkeln blev hon lite osäker & ringade en vända innan hon fortsatte, men sen tuffade hon på i spårkärnan hela vägen & plockade såväl dosor som pinnar ... gött!!! Sen fick Eos komma ut igen & denna gången var det ingen tendens til bakspår minsann ... dock missade hon första pinnen, vilket jag tror berodde på att hon var aningen upprörd över att ha blivit borttagen från spåret innan ... flin. Hennes spår var cirka 800 meter långt med sex pinnar samt slut. Till sist fick även Danni sig ett litet spår på cirka 400 meter med fyra dosor med godis i & trots att jag tydligt såg att han vindade vilt vid ett par tillfällen tog han sig runt spåret på ett helt okej sätt.


När vi spårat klart körde vi tillbaka till där vi gått promenad för att lägga upp en uppletanderuta ... Rutan hade sidovind & var ungefär till hälften lagd i bokskog & till hälften i granskog. Fyra prylar la jag ut, ett i vardera bakre hörn & två saker lite mitt i rutan.


Pi fick börja & hon tog en liten stund på sig att tänka om till uppletande = först på tredje skicket började hon leta prylar, men sen flöt det på hur bra som helst ... En tendens till att vilja byta pryl när hon passerade en pryl medan hon var på väg in med en i munnen, men det hjälpte att jag kallade på henne. Två av prylarna fick hon lämna i fotposition & två av dem fick hon släppa när jag drog fram hennes kampis.


Sen fick Eos köra & hon hade prylarna utlagda på samma ställen ... Hon skötte sig så klart som den stora stjärna hon är & hittade alla fyra prylarna utan problem ... :)


Till sist var det så Dannis tur han ÄR ju jätteduktig på uppletande ... meeeen idag gjorde han något riktigt busigt ... han bytte pryl på väg in ... Aaaarg ... & detta trots att jag kallade på honom när jag såg att han fick vittring på den andra prylen (som iofs nog betydde mer för honom än den första). Nåja annars skötte han sig med den äran & hade dessutom finfina avlämnanden!!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards