annaayaeos

Alla inlägg den 27 augusti 2013

Av Anna-Karin Malm - 27 augusti 2013 21:30

Dagens sökträning var förlagd till marker där vi har låååångt att gå från där vi kan parkera till rutan sååå det blev en långdragen historia ...Rutan var belägen nere i en dalgång med en väldigt brant backe på vänstersidan & backe upp & ner samt ris & sumpmark på högersidan = svårt för hundarna ...


Eos gick som andra hund & eftersom jag är en aning bekymrad vad det gäller hennes kondition samt att hon haltade i helgen hade jag valt att inte köra så hårt med henne i denna svåra & fysiskt krävande ruta ... Dock måste jag erkänna att det nog mest handlar om att jag nojar ... Ja eller är det som så att fröken madam har en vilja av stål & är en riktigt bra sökhund ... Nåja, en figge i vänster förstahörna & en figge i höger sistahörna gömd uppe på en kulle bakom en stenmur lades ut innan vi äntrade rutan ... Sen körde vi så det rök ... Förstafiggen hittades utan problem & markeringen var heeelt okej ... sen var det dags för lite tomslag & vilka tomslag sen då ... Hon gick väl ut på djupet & sökte av finfint ... en aning vid i sina slag vid ett par tillfällen, men utan att tröttna eller vilja gå grundare ... Vid sistafiggen gick de andra på stigen före mig ut till figgen & rundade denne & Eos vilket fick Eos att glo som bara den & visst var hon några meter ifrån figgen vid ett tillfälle, men jag upplevde att hon visste att hon inte skulle lämna figgen ... hon skulle helt enkelt bara placera sig bättre så hon hade bättre överblick över alla som kom knatande ... "L"


Danni fick en figge i vardera förstahörna, ett tomslag, en närafigge & två avslutande figgar på djupet. Visst, han hade inte så högt tempo på de ställen det var risigt & vått, men han tog sig igenom det & började sen galoppera utåt i rutan ... Han hittade sina figgar, men hade lite problem med en som låg inne i en massa ris & högt gräs. Där fick jag skicka om honom en gång & han ställde sig till och med uppe på en stock för att få bättre vittring innan han hittade figgen ... Han löste dock sin uppgift på ett bra sätt & jobbade på finemang trots sin litenhet ... Go Danni go!!!


Jag passade även på att lägga ett spår till Pi ... Spåret var kanske 300-350 meter långt med några vinklar samt fyra dosor med godis. Tillsammans med den sista dosan la jag en leksak hon stulit ur träningsväskan vid ett par tillfällen. Hon spårade jättebra, åt sitt godis & lekte sen med leksaken tillsammans med mig vid slutet ... inget mer att säga om det mer än att jag är lika imponerad av hennes spårförmåga varje gång vi spårar.


Efter fika & genomgång gick vi en liten snabb promenad innan det bar av hemåt i kvällningen. 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards